جهت تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا در شطرنج، اعطای شهروندی حتی با مخالفت ایران

به گزارش آسمان فارس، درخواست تغییر تابعیت بهترین شطرنج باز حال حاضر دنیا به یکی از سوژه های اصلی ورزش ایران تبدیل شده است.

جهت تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا در شطرنج، اعطای شهروندی حتی با مخالفت ایران

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، خبر درخواست تغییر تابعیت از سوی علیرضا فیروزجا شطرنج باز نوجوان ایرانی مهمترین خبر غیر فوتبالی در ورزش ایران طی چند روز اخیر بوده است.

فیروزجا که هم اکنون در فرانسه بسر می برد، پس از لغو اعزام تیم شطرنج ایران به رقابت های سریع و برق آسای قهرمانی دنیا در مسکو، تصمیم گرفته زیر پرچم فدراسیون دنیای در این مسابقات شرکت کند.

درخواست تغییر تابعیت این شطرنج باز شوک خبری بزرگی بود و باعث شد اظهار نظرهای مختلفی در این باره صورت بگیرد. در این میان مهمترین سوالی که مطرح می گردد، این است که تغییر تابعیت فیروزجا در چه شرایطی امکان پذیر است و آیا فدراسیون ایران می تواند جلوی این اتفاق را بگیرد یا خیر؟

درخواست تغییر تابعیت اتفاق جدیدی در رشته شطرنج نیست و در گذشته نیز در ایران و دیگر نقاط دنیا اتفاق افتاده است. زمانی که یک شطرنج باز قصد رقابت برای کشور دیگری را دارد، درخواست این موضوع را به فدراسیون مبدأ ارائه می نماید. اگر فدراسیون مبدأ مسئله ای با این مسئله نداشته باشد، با پرداخت 5 هزار یورو این جابه جایی صورت می گیرد و مسئله ای هم به وجود نمی آید.

شرایط دوم برای زمانی است که فدراسیون مبدأ مخالفت صریح خود را درخصوص تغییر تابعیت شطرنج باز مورد نظر اعلام کند. در این شرایط دو اتفاق رخ می دهد. شطرنج باز باید در کشوری که مدنظرش است، حداقل دو سال اقامت داشته باشد و پس از آن رسماً می تواند برای کشور جدیدش مسابقه بدهد. قطعاً این دو سال، زمان زیادی برای یک شطرنج باز است و شاید بعضی نخواهند این شرایط را تحمل نمایند.

اتفاق بعدی این است که شطرنج باز مورد نظر تابعیت یا شهروندی و گذرنامه کشور دوم را دریافت کند. در این صورت او خیلی راحت قادر به این جابه جایی در تغییر تابعیتش خواهد بود و مسئله ای هم وجود ندارد.

مورد علیرضا فیروزجا نیز در یکی از این مسیرها قرار خواهد گرفت. او در فرانسه حضور دارد و اگر مسئولان این کشور حق شهروندی و گذرنامه فرانسوی را در اختیار او بگذارند، وی می تواند از این پس با وجود مخالفت ایران، برای این کشور اروپایی رقابت کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 721

به "جهت تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا در شطرنج، اعطای شهروندی حتی با مخالفت ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهت تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا در شطرنج، اعطای شهروندی حتی با مخالفت ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید