فرمول نجات سفر در دوران پسا کرونا چیست؟
به گزارش آسمان فارس، ایسنا/ در شرایطی که گردشگری به صفر رسیده و کرونا جهان را تحت سلطه خود قرار داده است، آیا فرمول نجات سفر را می توان پیدا کرد؟
فرمول نجات سفر چیست؟
محمدرضا پوینده، مدیرعامل گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی در نوشتاری برای رسیدن به فرمول نجات سفر، نگاهی داشته به برخی اقدامات در ایران برای حمایت از اقتصاد جهانگردی و هتلداری و با تشریح نقش دولت و مردم در حمایت از اقتصاد این صنعت، راه کارهایی را تحت نام فرمول نجات سفر پیشنهاد کرده است. به تحلیل او، تزریق نقدینگی تنها راه نجات کسب و کارهای جهانگردی است. پوینده که در کارنامه حرفه ای تجربه مدیریت در ساختارهای دولتی و خصوصی جهانگردی را دارد، معتقد است: برای تجدید قوای پساکرونا، ضروری است دولت با درنظر دریافت تعطیلاتی دیگر و تخصیص وام های ارزان، بار دیگر به سفر رونق بخشد: یکی از اقدامات خوب برای کاهش صدمات اقتصادی وارده به حوزه جهانگردی استمهال یا بخشودگی کامل اجاره بهای اماکن و فضاهای جهانگردی واگذار شده به بخش خصوصی در طول دوره تعطیلی یا افزایش دوره بهره برداری برحسب شرایط چهارچوبِ واگذاری به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از سوی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی بود که در شرایط فعلی کمکی مهم برای فعالان این حوزه محسوب می شود. اما، باید در نظر داشت این تنها یکی از اقدامات لازم برای جلوگیری از ضرر و زیان بیش از حد فعالان این حوزه است اما جبرانی برای درآمدِ صفرِ حاصل از گردگشگری هتل ها و اقامتگاه های جهانگرددی نیست. دولت چند بسته حمایتی شامل تعویق سه ماهه پرداخت اقساط تسهیلات، اقتصادیات، بیمه تأمین اجتماعی کارفرمایان و حامل های انرژی برای صنایع دستی و تأسیسات جهانگردی اختصاص داده که در صورت تحقق بازخورد خوبی از این راهکار دریافت خواهد شد. اما، با توجه به گستردگی برخی مجموعه ها از جمله هتل های زنجیره ای و همچنین آسیب پذیری برخی مجموعه های کوچکترهمانند بومگردی ها، نیاز به برنامه ای گسترده تر همچون تنفسی یک ساله برای استمهال وام های دریافتی در حوزه جهانگردی است تا صاحبان مراکز و تأسیسات جهانگردی در شرایط به وجود آمده اقدام به تعدیل ناخواسته نیروهای خود یا تغییر کاربری این مراکز نکنند. این درحالی است که در صورت تخصیص پیدا نکردن اعتبار، ناخواسته این اقدام رخ خواهد داد. با تزریق نقدینگی از طریق ارائه تسهیلات خاص و در نظر دریافت وام های کم بهره و بلاعوض به فعالان و مجموعه های جهانگردی کشور اعم از هتل ها تا میزان قابل توجهی قادر به جبران خسارات ناشی از این رکود خواهیم بود. از آنجا که همه گیری این ویروس جهانی است، استفاده از تجارب و راهکارهای سایر کشورها به منظور تسریع در راه اندازی چرخه های اقتصادی در حوزه های مختلف اعم از جهانگردی امری اجتناب ناپذیر است. حوزه جهانگردی پیش از بروز و ظهور کرونا در نیمه دوم سال 98 به واسطه اتفاقات و حوادث منطقه ای و داخلی تحت تاثیر قرار گرفت و متأسفانه شاهد زیان پیش بینی نشده ای در این حوزه بودیم، در آستانه نوروز نیز با شیوع ویروس کرونا این آسیب ها بیشتر شد و بسکمک از تأسیسات جهانگردی در کشور دوباره متحمل ضرر شدند و بسکمک از برنامه ریزی های مربوط به این دوران نیز متوقف شد. با توجه به اینکه صنعت جهانگردی در ابعاد بزرگ امروزی در کشورمان یک صنعت نوپاست نباید ساده از کنار آسیب های متحمل شده بگذریم و ضروری است درکنار صیانت هرچه بیشتر از ریشه های کهن این صنعت همچون هتل های زنجیره ای به ایجاد برنامه های سازنده برای رونق سفر و جهانگردی بعد از مهار کرونا در کشور نیز اندیشید و تمام امکانات را در این جهت به کار گیریم. در این راستا بازگشایی آن دسته از واحدهای اقامتی و جهانگردی بعد از اتمام یک دوره تعطیلی موفقیت آمیز خواهد بود که در زمان رکود و تعطیلات، بستری مناسب برای تحریک تقاضای جهانگردان فراهم کرده باشند. عملی کردن این مهم تنها با همکاری دوجانبه دولت و فعالان حوزه جهانگردی امکان پذیر است. دولت با درنظر دریافت فرصتی مناسب برای تجدید قوای پساکرونا با در نظر دریافت تعطیلات قادر به ایجاد بستری خوب برای سفر کردن تمام اقشار مختلف است و در کنار آن تخصیص وام های ارزان قیمت در قالب سفر کارت به نهادهای گوناگون قطعاً میل به سفر را دوچندان می کند. در این بین، نیاز به برندسازی مجدد مجموعه های جهانگردی امری است ضروری و برای این منظور رسانه ها با معرفی هرچه بهتر و بیشتر جاذبه های جهانگردی جهانگردی استان ها، مجموعه های جهانگردی اقامتی و خدماتی ارائه شده توسط این مجموعه ها می توانند نقش به سزایی برای جذب جهانگرد در زمان پسا کرونا ایفا کنند، چرا که همواره تبلیغات جذاب و مستمر تأثیر مثبتی در ذهن مخاطب برای خرید یک محصول کوچک دارد، پس قطعا برای حفظ این سرمایه ملی که همان جهانگرد است و متقاعد کردن او برای هزینه زمان و پول خود در یک مجموعه اقامتی نیاز به تبلیغات متداوم، تاثیرگذار و هدفمند است. پتانسیل های جهانگردی ایران زیبا آنقدر بالاست که برای معرفی آن به مخاطب باید زمان صرف کرد. برای تبلیغات هرچه گسترده تر باید تمام ابزارهای تبلیغاتی از جمله شبکه های اجتماعی بیش از پیش هدفمند به معرفی جاذبه ها و مراکز جهانگردی بپردازند و این نکته را یادآور شوند که نقش جهانگردی در بازگرداندن مردم به زندگی عادی در دوران پسا کرونا غیرقابل چشم پوشی است. از سویی دیگر، هتل ها و مجموعه های اقامتی با کاهش 50 درصد هزینه های اقامت می توانند سهمی بزرگ برای جبران ضررهای اقتصادی و همچنین بازگشت سود داشته باشند. مراکز اقامتی با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند در جلب رضایت جهانگرد و تسلی خاطر او موثر باشند. در این زمان حائز اهمیت است که معرفی مستقیم این مراکز از سوی رسانه ها و وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی، خود سبب اطمینان خاطر دوچندان جهانگرد می شود. مردم عزیز نیز در این دوران می توانند بهترین سرمایه گذاری اقتصادی خود را با حمایت از صنعت جهانگردی انجام دهند و با پیش رزرو کردن واحدهای اقامتی جهانگردی می توانند ارزان تر از زمان پیک سفر و پسا کرونا برنامه ریزی برای برای یک سفر اقتصادی و حمایتی را در دستور کار قرار دهند و مهمتر از آن نقشی پررنگ برای حفظ و حمایت از صنعت جهانگردی کشور و کمک به اقتصاد جهانگردی شهر و کشورمان داشته باشند.
منبع: همگردی