فارس من، دلایل دانشگاه آزاد برای عدم حذف ترم، راه اندازی سامانه ای برای آموزش بهتر

به گزارش آسمان فارس، تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد از آموزش مجازی استقبال چندانی نکردند، براین اساس این دانشگاه با راه اندازی سامانه ای قصد ارائه آموزش های بهتر به دانشجویان را دارد.

فارس من، دلایل دانشگاه آزاد برای عدم حذف ترم، راه اندازی سامانه ای برای آموزش بهتر

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران؛ شیوع ویروس کرونا در دنیا و کشور ما بسیاری از فعالیت های روزمره را تحت الشعاع قرار داد و چند ماهی است که سبک زندگی مردم تغییر نموده به طوریکه افراد بجز در موارد ضروری از منزل خارج نمی شوند و بسیاری از فعالیت های زندگی به صورت آنلاین و به وسیله اینترنت صورت می گیرد.

یکی از این فعالیت ها نیز امور آموزشی است، مدارس و دانشگاه ها در روزهای شیوع ویروس همه گیر کرونا به صورت آنلاین فعالیت خود را دنبال و دانش آموزان و دانشجویان به وسیله اینترنت در کلاس ها حاضر شده و از دروسی که توسط اساتید ارائه می گردد استفاده می کنند.

برگزاری کلاس های آنلاین از سوی تمام دانشگاه های کشور اجرا شده و دانشجویان براساس برنامه ریزی از این کلاس ها استفاده کردند تا از دروس عقب نمانند و در عین حال از قرنطینه خانگی نیز خارج نشده باشند.

دانشگاه آزاد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و کلاس های این دانشگاه هم به صورت آنلاین برگزار گردید.

البته اینکه کلاس مجازی مانند کلاس حضوری نیست یک مساله طبیعی است اما در شرایط شیوع ویروس همه گیر دنیای، برگزاری کلاس های آنلاین می تواند جایگزین مناسبی برای کلاس های حضوری در قرنطینه خانگی باشد، البته گویا دانشجویان دانشگاه آزاد مانند دانشجویان دانشگاه های دیگر از برگزاری این کلاس ها استقبال چندانی نداشته اند.

تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد در ارتباط با سامانه فارس من خواهان حذف ترم و عودت شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد شده اند.

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران نیز برحسب تکلیف این موضوع را پیگیری نموده است.

در این رابطه با بعضی از دانشجویان دانشگاه آزاد گفت وگو کردیم.

یکی از این دانشجویان معتقد است: این ترم باید حذف گردد چرا که بعضی دانشجویان به اینترنت دسترسی ندارند یا هزینه اینترنت برایشان مشکل است.

یکی دیگر از این دانشجویان می گوید:ما از آموزش مجازی چیزی متوجه نمی شویم و بعضی دانشجویان نیز به علت کارمند بودن نمی توانند در کلاس ها حاضر شوند.

دانشجوی دیگری می گوید:به علت کندی اینترنت نمی توانیم در کلاس حاضر شویم به همین علت تقاضای حذف ترم را داریم.

البته از سوی دیگر تعدادی از دانشجویان نیز با حذف ترم مشکل دارند چرا که خواهان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و اتمام سریع تر تحصیل خود هستند.

این درحالی است که محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخشنامه ای به رؤسای دانشگاه های آزاد اسلامی استانی و واحدهای ویژه جزئیات برگزاری کلاس های آموزشی مجازی آنلاین دانشگاه آزاد اسلامی را ابلاغ کرد و براین اساس تمام واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه موظف به برگزاری کلاس های آموزشی غیرحضوری برخط مطابق تقویم و برنامه آموزشی و درسی نیمسال دوم سال تحصیلی 98-99 شدند و به این منظور مسئولین تمام واحدها و مراکز دانشگاه موظف شدند به تمام اساتید به منظور برگزاری کلاس غیرحضوری برخط و دانشجویان برای حضور در کلاس یاد شده اطلاع رسانی کنند.

براساس بندهای این بخشنامه برگزاری کلاس ها به صورت غیربرخط قابل قبول نیست. همچنین برگزاری کلاس ها به صورت غیرحضوری برخط از تاریخ 5 تا 15 فروردین سال 1399 اختیاری بوده و اساتید می توانند طبق برنامه زمان بندی قبلی کلاس (براساس برنامه ریزی درسی نیم سال دوم) و یا در زمان دیگری نسبت به برگزاری کلاس های جبرانی خود اقدام کنند.

در این بخشنامه آمده است هماهنگی برگزاری کلاس های جبرانی توسط حوزه آموزشی واحدها صورت می گیرد و در زمان های برگزاری جبرانی، پشتیبان های واحد باید متناسب با تعداد کلاس جبرانی جوابگوی تماسهای دانشجویان و اساتید باشند تا مسائل آنها را مرتفع کنند.

در این بخشنامه تأکید شده پشتیبانی برگزاری کلاس های آموزشی در ایام نوروز برعهده کمیته پشتیبانی واحدها بوده و کارشناسان فنی واحد الکترونیکی به وسیله تلفن 42863377 و همچنین در گروه های ایجاد شده در شبکه های مجازی، پشتیبانی فنی کمیته های یاد شده در واحدها را برعهده خواهند داشت.

براساس بندهای این بخشنامه واحدها موظف اند معینات و شماره تلفن های پشتیبان های واحد را به اساتید و دانشجویان اطلاع رسانی کنند. جهت افزایش کیفیت آموزشی تدریس در شیوه غیرحضوری برخط، اساتید تمام رشته ها ملزم به استفاده از پاورپوینت در هنگام تدریس خویش هستند.

همچنین مسئولین آموزشی واحدها و مراکز برعملکرد آموزشی اساتید و دانشجویان براساس آئین نامه های آموزشی نظارت می کنند و در این فرآیند مسئولیتی برعهده واحد الکترونیکی نیست.

براساس بندهای این بخشنامه در صورت لزوم به ادغام یا تغییرات جزئی در برنامه اجرایی آموزش مجازی، متولی هر واحد نسبت به بارگذاری درخواست اصلاحیه در آدرس azad.iauec.ac.ir/order2 اقدام کنند. در این صورت نیازی به ارسال مجدد درخواست ها به صورت کلی نبوده و باید فقط لیست اصلاحات بارگذاری گردد.

در این بخشنامه تأکید شده در صورت لزوم اطلاع رسانی های بعدی به رؤسای استان ها و واحدهای جامع مستقل انجام خواهد شد.

برای پیگیری این موضوع با رضا همدانچی مدیر کل روابط عمومی دانشگاه آزاد نیز گفت وگو کردیم.

وی در این زمینه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی همچون سایر دانشگاه های کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه ها اقدام به راه اندازی کلاس های مجازی کرد. این کلاس ها از 16 فروردین شروع به کار کرد و کوشش دانشگاه آزاد اسلامی این بوده که کیفیت کلاس های مجازی با گذشت زمان بالاتر برود. از 16 فروردین ماه تا به امروز نیز حدود 600 هزار استاد کلاس در سطح واحدهای این دانشگاه برگزار گردیده است.

همدانچی ابراز امیدواری کرد: طی روزهای آینده سامانه دان نیز برای هر چه بهتر شدن کیفیت کلاس های مجازی ابتدا در واحد تهران مرکز و سپس در استان تهران راه اندازی می گردد.

وی همچنین در پاسخ به عدم حذف ترم گفت: از جمله دلایل عدم حذف ترم جاری این است که وقت و زمان دانشجویان در طول یک ترم به هدر نرود و در ضمن معین نیست که با توجه به ویروس کرونا ترم آینده نیز به صورت مجازی برگزار گردد یا خیر و در این شرایط نمی گردد آموزش را در دانشگاه ها تعطیل کرد. تمام کوشش مسئولان دانشگاه این است که تا قبل از انتها ترم چند جلسه حضوری به عنوان کلاس های جبرانی و برطرف اشکال تشکیل گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1018

به "فارس من، دلایل دانشگاه آزاد برای عدم حذف ترم، راه اندازی سامانه ای برای آموزش بهتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، دلایل دانشگاه آزاد برای عدم حذف ترم، راه اندازی سامانه ای برای آموزش بهتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید