عربستان دیگر کشور تولیدکننده نفت نیست!

به گزارش آسمان فارس، هنگامی که وزیر انرژی عربستان سعودی گفت عربستان سعودی دیگر یک کشور تولیدکننده نفت نیست، احتمالا به معنای واقعی کلمه چنین حرفی زد.

عربستان دیگر کشور تولیدکننده نفت نیست!

به گزارش خبرنگاران، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان هفته گذشته به پایگاه خبری اس اند پی گلوبال پلاتس گفت: عربستان سعودی دیگر یک کشور فراوریکننده نفت نیست بلکه یک کشور فراوریکننده انرژی است.

عربستان سعودی بلندپروازیهای بالایی در زمینه انرژی سبز شامل فراوری گاز، تجدیدپذیرها و هیدروژن دارد. شاهزاده عبدالعزیز گفت: من از دنیا می خواهم این موضوع را به عنوان واقعیت قبول کند. ما برنده همه این فعالیتها خواهیم بود.

عربستان سعودی قطعا از گذار انرژی سود می برد. در حالی که غولهای نفتی نظیر اکسون موبیل، شورون و رویال داچ شل سرگرم کشمکش با فعالان اقلیمی در اتاقهای هیات مدیره و دادگاهها هستند، شرکتهای ملی نفت در کشورهای مختلف عضو اوپک مشتاقانه از قیمتهای بالاتر نفت سود می برند.

عربستان سعودی قیمت فروش رسمی نفت برای بارگیری در ژوییه به مقصد آسیا را افزایش داده است اما این موضوع مانع از پیگیری پروژه های انرژی سبز از سوی این کشور نمی گردد. ریاض میخواهد 50 درصد از انرژی خود را تا سال 2030 از تجدیدپذیرها فراوری کند تا وابستگی به نفت را کاهش دهد. در سال 2017 سهم تجدیدپذیرها از سبد انرژی در عربستان سعودی تنها 0.02 درصد بود.

اما این به معنای آن نیست که عربستان سعودی میخواهد نفت کمتری فراوری کند و به معنای آن نیست که عربستان سعودی درصدد توقف تامین اقتصادی پروژه های جدید نفت و گاز است. این کشور توصیه اخیر آژانس بین المللی انرژی مبنی بر این که دنیا برای رسیدن به سطح کربن خنثی تا سال 2050 باید سرمایه گذاری در نفت و گاز را متوقف کند، رد نموده است. عربستان سعودی همیشه تاکید نموده که نفت منبع انرژی برتر در دهه های آینده خواهد ماند.

وزیر انرژی عربستان سعودی درخواست آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیرش را مانند دنباله ای برای فیلم لالا لند خوانده است. در واقع کشورهای فراوریکننده و مصرف کننده متعدد نفت با این گزارش مخالفت نموده اند.

درآمد نفتی عربستان سعودی که برای تامین اقتصادی هر گونه برنامه انرژی سبز مورد استفاده قرار خواهد گرفت، در یک سال و نیم گذشته کاهش پیدا نموده و شرکت دولتی آرامکوی سعودی ناچار شده است برای پرداخت سود نقدی سنگین به دولت که بزرگترین سهامدارش است، اوراق قرضه منتشر کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال ادعای بزرگترین صادرکننده نفت دنیا مبنی بر این که دیگر یک کشور فراوریکننده نفت نیست، قابل توجه محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1665

به "عربستان دیگر کشور تولیدکننده نفت نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان دیگر کشور تولیدکننده نفت نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید