طرح مسکن ملی و هر آنچه باید درباره شرایط، وام و قیمت ها بدانید

به گزارش آسمان فارس، اگر در چند سال اخیر از جمله افرادی بوده باشید که در آرزوی خانه دار شدن هستید، مطمئنا اسم طرح اقدام ملی فراوری مسکن که همه آن را به عنوان طرح مسکن ملی یا طرح ملی مسکن می شناسند به گوشتان خورده است. شاید باورش سخت باشد اما از مطرح شدن این طرح توسط دولت تقریباً شش سال می گذرد و در نهایت 18 آبان سال جاری یعنی سال 98 این طرح به طور رسمی آغاز به کار کرد. در این مقاله از خبرنگاران قصد داریم که به آنالیز جوانب مختلف این طرح از شرایط گرفته تا متراژ و قیمت واحدهای مسکونی بپردازیم.

طرح مسکن ملی و هر آنچه باید درباره شرایط، وام و قیمت ها بدانید

طرح مسکن ملی چیست؟

این طرح که برای تکمیل کردن طرح های ناتمام مسکن مهر مطرح شد، قرار است در طی چند مرحله به اجرا در آید. زمین های مورد احتیاج این طرح از سوی دولت تأمین می گردد و سعی بر آن است که تا حدودی بتواند ایرادات وارد شده بر طرح مسکن مهر رفع گردد. در مجموع قرار است با خاتمه این طرح تقریباً 400 هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده گردد.

مراحل طرح مسکن ملی

با شروع اجرای این طرح سؤالات زیادی برای بسیاری در خصوص مراحل مختلف آن پیش آمده است که شاید بتوان به بعضی از آن ها پاسخ داد ولی بسیاری از آن ها بدون پاسخ باقی خواهند ماند زیرا دولت اطلاعات کمی را از جزییات این طرح منتشر کرده است. مراحل طرح اقدام ملی فراوری مسکن را شاید بتوان در چند مرحله زیر خلاصه کرد:

  • مرحله اول: ثبت نام در سامانه طرح ملی مسکن
  • مرحله دوم: ارسال مدارک مورد احتیاج از جمله اطلاعات شخصی و مدارک مربوط به سکونت در شهر مورد نظر
  • مرحله سوم: مراجعه به بانک مسکن و ارائه مدارک برای دریافت وام
  • مرحله چهارم: استعلام بانک در خصوص متقاضی بابت نداشتن هرگونه چک برگشتی و تسهیلات معوقه
  • مرحله پنجم: انتخاب طرح مورد نظر
  • مرحله ششم: پرداخت پیش پرداخت 30 درصدی معین شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی
  • مرحله هفتم: شروع ساخت واحد مسکونی
  • مرحله هشتم: تحویل واحد مسکونی

مقدار وام طرح مسکن ملی چقدر است؟

از مهم ترین نکات این طرح که افراد را به شرکت در این طرح ترغیب می نماید اعطای وام کم دردسری برای آن است. مقدار وام اعطا شده از سوی بانک به شرایط زیادی بستگی دارد. خواسته متقاضی و همچنین متراژ واحد از جمله این عوامل هستند. ولی به طور کلی مبلغ برابر با 75 تا 100 میلیون تومان وام با نرخ سود 18 درصد برای این طرح در نظر گرفته شده است.

این وام یا به متقاضی صاحب زمین یا به شرکت پیمانکار سازنده واحد پرداخت می گردد. نکته ای دیگری که باید به آن توجه داشت این است که دوره مشارکت مدنی (ساخت مسکن) حداکثر دو ساله و بازپرداخت تسهیلات در قالب فروش اقساطی به مدت حداکثر 12 سال پرداخت می گردد. ناگفته نماند که در وام مسکن خانه اولی ها، یک زوج می توانند تا سقف 160 میلیون تومان از بانک وام بگیرند.

اقساط وام طرح ملی مسکن چقدر است؟

مبالغ اقساط طرح مسکن ملی از اصلی ترین معایبی است که به این طرح از سوی کارشناسان وارد شده است زیرا بسیاری بر این باورند که این مبالغ بسیار بالا هستند و در نتیجه بسیاری از دهک های جمعیتی پایین قادر به تأمین این مقدار نخواهند بود.

همان طور که در بالا هم عنوان شد در طرح ملی مسکن وام هایی بین 75 تا 100 میلیون یا نرخ سود 18 درصد به متقاضیان پرداخت خواهد شد. با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد متقاضی که باید در یک بازه 12 ساله باید اقساط این وام را بازپرداخت کند، در روش ساده و پلکانی باید سودی بین 100 تا 160 میلیون تومان به بانک عامل پرداخت کند.

در بازپرداخت به روش ساده متقاضی که وام دریافت می نماید باید برای تسهیلات برابر با 100 میلیون تومان تقریباً هر ماه یک میلیون و 991 هزار تومان قسط پرداخت کند. کل مقدار بازپرداخت شده توسط متقاضی طرح مسکن ملی در این روش تقریباً 245 میلیون تومان خواهد بود. متقاضی در انتهای سال دوازدهم 145 میلیون تومان برای این وام سود پرداخت می نماید.

در روش پلکانی وام مقدار قسط ها از یک میلیون و 530 هزار تومان شروع می گردد و به 2 میلیون و 105 هزار تومان در سال دوازدهم افزایش می یابد. کل مقدار بازپرداخت شده در سال دوازدهم تقریباً بالغ بر 260 میلیون تومان و سود آن 160 میلیون تومان است.

برای وام 75 میلیون تومانی نیز فرد متقاضی طرح مسکن ملی بیش از 100 میلیون تومان سود به روش ساده با اقساط ماهانه یک میلیون و 275 هزار تومان پرداخت می نماید. در روش پلکانی برای وام 75 میلیون تومانی، قسط ماهانه از یک میلیون و 144 هزار تومان شروع می گردد و در سال دوازدهم به یک میلیون و 582 هزار تومان می رسد. میزان سود در این روش نیز تقریباً 120 میلیون تومان است.

قیمت هر متر مربع خانه در این طرح چقدر است؟

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت ساخت آپارتمان در طرح اقدام ملی مسکن را از دو تا دو نیم میلیون تومان در هر مترمربع است یعنی یک واحد آپارتمان 100 متری 250 میلیون تومان تمام می گردد. البته شایان ذکر است که این قیمت ها تنها برآورد احتمالی هستند و قیمت نهایی تحت تأثیر عوامل متعددی کم و زیاد خواهد شد. قیمت ها بر اساس تعداد طبقات هر ساختمان، زیربنا و متراژ متفاوت است و حتی از آنجا که متقاضیان می توانند خود نوع مصالح را انتخاب کنند قیمت ها متفاوت خواهد بود.

پرداختی اولیه متقاضی چقدر است؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده از این طرح آورده ابتدایی متقاضیان برابر با 30 درصد هزینه نهایی ساخت است که باید قبل از شروع واریز گردد. این مقدار پیش بینی شده برای تمامی پروژه ها متفاوت است. برای مثال در یک واحد 250 میلیون تومانی فرد متقاضی باید مبلغی برابر با 75 میلیون آورده داشته باشد که مبلغ بالایی محسوب می گردد.

اعلام نتایج نهایی مرحله ثبت نام طرح ملی مسکن چه زمانی است؟

همان طور که می دانید، مرحله ثبت نام و آنالیز صلاحیت متقاضیان از 18 آبان ماه سال 1398 شروع شده است و اگر جزء افراد ثبت نام کرده باشید حتماً کد رهگیری دریافت کرده اید و به شما اطلاع رسانی شده که نتایج نهایی در آینده اعلام خواهد شد. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفته است متقاضیان تائید صلاحیت شده طرح ملی مسکن تا 45 روز آینده پیغامک تائید را دریافت می کنند.

طرح مسکن ملی در تهرانسر چه بود و چه شد؟

با وجود این که اعلام شده است ثبت نام در طرح مسکن ملی تهرانسر برای تهرانی ها صورت خواهد گرفت اما هفته قبل مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی عنوان داشت که پروژه تهرانسر در واقع یک پروژه مشارکتی بوده و زمین از سوی وزارت راه تأمین شده و یک سرمایه گذار با یک سهم معین مسئول ساخت این پروژه است. به همین دلیل راجع به سهم سرمایه گذار نمی توان تصمیم گیری کرد و در خصوص سهم دولت نیز در این پروژه تا زمان اتمام و نهایی شدن میزان سهم دولت امکان ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن فعلاً وجود ندارد.

شرایط ثبت نام در طرح ملی مسکن

فرد متقاضی برای اینکه مجاز به ثبت نام در این طرح باشد باید از یک سری شرایط مکانی و مادی برخوردار باشد که در زیر به طور خلاصه آورده شده اند:

  • متقاضیان طرح ملی مسکن نباید از سال 1384 واحد مسکونی داشته باشند.
  • از ابتدای انقلاب تا به امروز نباید از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده کرده باشند.
  • متأهل باشند اما بانوان مجرد بالای 35 سال و زنان سرپرست خانوار از این شرط مستثنا هستند.
  • سابقه حداقل 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا داشته باشند.
  • نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی به دلایلی مانند چک برگشتی و تسهیلات معوقه
  • توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن که جدایی از توانایی پرداخت اقساط ماهانه است.
  • امکان سپرده گذاری حداقل 30 درصد هزینه ساخت علاوه بر پرداخت بر تسهیلات بانکی را داشته باشد.
  • توانایی پرداخت اقساط ماهانه بانکی تسهیلات دریافتی

مدارک مورد احتیاج برای ثبت نام

متقاضیان باید در زمان ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن، اسناد زیر را به صورت فایل اسکن شده (در قالب jpg و حداکثر حجم 200 کیلوبایت) ارسال کنند.

  • ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر مانند اجاره نامه معتبر، گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان و مواردی از این قبیل
  • ارائه اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل
  • ارائه اصل شناسنامه متقاضی و همسر
  • ارائه گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت
  • ارائه اصل سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین

زمان ثبت نام دور دوم طرح اقدام ملی مسکن

همان طور که پیش تر نیز عنوان شد قرار است که طرح ملی مسکن طی چند مرحله در بخش های مختلف کشور به اجرا درآمد در همین خصوص محمود محمود زاده معاون مسکن ساختمان وزر راه و شهرسازی عنوان داشت که ارزیابی و پالایش متقاضیانی که در مرحله قبل ثبت نام کرده اند هنوز به اتمام نرسیده است. او خاطر نشان کرد که امیدوار است مرحله اول تا نیمه دوم بهمن ماه به اتمام برسد تا دولت بتواند بعد از آن مرحله دوم طرح مسکن ملی را به اجرا بگذارد. محمود زاده اضافه نمود که دولت در کوشش است که تا قبل از شروع سال جدید و همزمان با تخصیص ظرفیت هایی تازه برای ثبت نام دور دوم طرح مسکن ملی، ظرفیت های بیشتری را برای پوشش دادن همه متقاضیان فراهم کنند. در مرحله اول 31 استان و 538 شهر تحت پوشش این طرح نهاده شد و بیش از 280 هزار نفر در این طرح اقدام به ثبت نام کردند که تا به امروز نزدیک به 42 درصد از آن ها واجد شرایط نبوده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه مطرح کرد که از چند روز آینده پیغامکی به متقاضیان واجد شرایط دریافت مسکن ملی ارسال خواهد شد که به معنی پذیرش شرایط آن ها و اعلام مراجعه حضوری برای تکمیل مراحل ثبت نام است. با این وجود علی رغمی که پیش تر نیمه دوم بهمن به عنوان تاریخ شروع دور دوم طرح ملی مسکن اعلام شده بود اما معاون وزیر راه و شهرسازی دهم بهمن ماه را به عنوان تاریخ شروع مرحله دوم طرح مسکن ملی اظهار داشت.

نتایج ثبت نام مرحله اول ثبت نام طرح ملی مسکن اعلام شد

روز دوشنبه 14 بهمن بود که پیغامکی از سوی سامانه طرح اقدام ملی فراوری مسکن برای متقاضیانی که ثبت نام اولیه آن ها پذیرفته شده بود ارسال شد. در این پیغامک از متقاضیان درخواست شده است که با توجه به تائید اولیه از تاریخ 16/11/1398 برای تکمیل مدارک و ثبت نام نهایی به سامانه طرح اقدام ملی فراوری مسکن مراجعه کنند. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی نزدیک به 42 درصد از متقاضیان واجد شرایط نبوده اند.

محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مصاحب به خبرگزاری آنلاین عنوان داشت که پایش اطلاعات متقاضیان در 4 موضوع فرم ج، مالکیت شخصی، استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید مسکن و سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا به جز شهرهای جدید انجام شد.240 هزار نفر در مرحله اول این طرح ثبت نام کردند که 58 درصد افراد واجد دریافت مسکن بودند.

وی ادامه داد: بر اساس پایش استان های اردبیل با 66 درصد، خوزستان 64 درصد، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه با 62 درصد دارای بیشترین درصد ثبت نام کنندگان واجد شرایط بودند و استان های سمنان با 35 درصد، خراسان جنوبی 39 درصد، مرکزی 41 درصد دارای کمترین افراد واجد شرایط این طرح بودند.

محمود زاده در خصوص افرادی که در پایش این طرح رد شده اند و پیغامکی برای آن ارسال نشده است می توانند با مراجعه به سایت می توانند دلیل واجد شرایط نبودن خود را مشاهده کنند و اگر اعتراض دارند از ابتدای اسفند با دریافت کد رهگیری اعتراض کنند. بر اساس اطلاعیه خود سامانه طرح مسکن ملی نیز متقاضیان محترم طرح اقدام ملی مسکن که برای تکمیل مدارک پیغامکی دریافت نکرده اند، حائز شرایط مسکن اقدام ملی تشخیص داده نشده اند. علی هذا در صورت اعتراض می توانند از تاریخ 1398/12/01 لغایت 1398/12/10 با مراجعه به همین سایت از چگونگی پیگیری کسب اطلاع کنند.

ثبت نام حضوری در شهرهای جدید

بر اساس اطلاعیه پانزدهم سامانه طرح ملی مسکن متقاضیان مسکن در طرح اقدام ملی که در شهرهای جدید ثبت نام کرده اند، می توانند به وسیله جدول زمان بندی ارائه شده (برای دانلود اینجا کلیک کنید) در زمان مشخص شده به محل های معین شده مراجعه کنند.

متقاضیان مسکن در طرح اقدام ملی که در شهرهای با جمعیت بیش از 100 هزار نفر ثبت نام کرده اند، می توانند به وسیله جدول زمان بندی ارائه شده (برای دانلود اینجا کلیک کنید) در زمان مشخص شده به محل های معین شده مراجعه کنند.

متقاضیان مسکن در طرح اقدام ملی که در سایر شهرها ثبت نام کرده اند، جهت سهولت در فرایند ثبت نام و جلوگیری از ازدحام بر اساس گروه بندی و تاریخ های مندرج در جدول ذیل با ارسال پیغام کوتاه از طرف بنیاد مسکن برای حضور در شعب بنیاد شهر محل تقاضا دعوت خواهند شد.

ردیفتوضیحروزتاریخ ارسال پیغامک
1متقاضیان گروه اولدوشنبه98/11/21
2متقاضیان گروه دومدوشنبه98/11/28
3متقاضیان گروه سومچهارشنبه98/11/30
4متقاضیان گروه چهارمشنبه98/12/03
5متقاضیان گروه پنجمسه شنبه98/12/06
6متقاضیان گروه ششمشنبه98/12/10
7متقاضیان گروه هفتمسه شنبه98/12/13
8متقاضیان گروه هشتمشنبه98/12/17
9متقاضیان گروه نهمسه شنبه98/12/20
10متقاضیان گروه دهمشنبه98/12/24

مدارک لازم برای ثبت نام حضوری طرح ملی مسکن

متقاضیان محترم شهرهای جدید و شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت در طرح اقدام ملی که برای تکمیل مدارک پیغامک دریافت کرده اند، طبق جداول ارائه شده در اطلاعیه شماره پانزده به محل های معین شده در جداول مذکور مراجعه کنند. متقاضیان می بایست در هنگام مراجعه مدارک زیر را به همراه داشته باشند.

  • اصل و فایل اسکن از اصل تمامی صفحات شناسنامه متقاضی و افراد تحت تکفل (فرمت JPG با حجم 200 کیلوبایت)
  • اصل و فایل اسکن از اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل (فرمت JPG با حجم 200 کیلوبایت)
  • اصل و فایل اسکن از اصل گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت (فرمت JPG با حجم 200 کیلوبایت)
  • اصل و فایل اسکن از اصل گواهی سابقه سکونت در پنج سال اخیر (گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیل فرزندان، سابقه بیمه) (فرمت JPG با حجم 200 کیلوبایت)
  • تعهدنامه محضری مبنی بر دارا بودن شرایط به توضیح فایل پیوست (برای دریافت فایل تعهدنامه اینجا کلیک کنید)

متقاضیان مسکن در طرح اقدام ملی که در سایر شهرها ثبت نام کرده اند، پس از دریافت پیغام کوتاه از طرف بنیاد مسکن جهت بارگذاری مدارک در سامانه و حضور در شعب بنیاد مسکن شهر محل تقاضا دعوت خواهند شد.

سخن آخر

طرح اقدام ملی فراوری مسکن از بسیاری جنبه ها طرح خوبی است که اگر برنامه ریزی و مدیریت درستی داشته باشد مطمئناً خواهد توانست تا حدودی به نوبه خود به بازار آشفته مسکن سرو سامان ببخشد. این طرح قرار است در چند مرحله نزدیک به 400 هزار خانوار را صاحب خانه کند. با این همه ایرادات زیادی هم به طرح وارد شده است و بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده اند که این خانه ها دست آخر به دهک های پایین نخواهد رسید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1475

به "طرح مسکن ملی و هر آنچه باید درباره شرایط، وام و قیمت ها بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح مسکن ملی و هر آنچه باید درباره شرایط، وام و قیمت ها بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید