طرح مجلس برای تثبیت ساعت رسمی کشور

به گزارش آسمان فارس، عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها از کوشش نمایندگان برای تثبیت ساعت رسمی کشور تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان به منظور جلوگیری از ایجاد بی نظمی و آشفتگی در زندگی مردم اطلاع داد.

طرح مجلس برای تثبیت ساعت رسمی کشور

به گزارش خانه ملت، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس، گفت: قانون تغییر ساعت رسمی کشور در سال 1386 بر اساس طرح فرانسوی ها در قرن هجدهم توسط مجلس هشتم تصویب شد.

وی ادامه داد: در آن موقع فرانسوی ها با تغییر ساعت رسمی کشور شان قصد صرفه جویی در مصرف شمع و به حداقل رساندن کاهش اتلاف انرژی داشتند اما بعضی از کشورهای اروپایی به واسطه مسائل مالی معتقد بودند که زود خوابیدن و سرکار رفتن موجب صرف جویی در مصرف انرژی می شود.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها اضافه کرد: اوایل قرن بیستم که بحث انرژی الکتریسیته به وسط آمد و تصمیم بر این شد با تغییر ساعت رسمی کشورها، کاهش ساعت فعالیت های اداری و استفاده کمتر از وسایل انرژی گرمایشی و سرمایشی این امر مهم را محقق نمایند.

ابوترابی اعلام کرد: اروپایی ها 15 سال پیش طرح فرانسوی ها را به قانون تبدیل کردند که بر اساس آن در شش ماهه اول سال نیم ساعت ساعت ها به جلو کشیده شود و در شش ماه دوم در سر جای سابق خود بر می شود.

وی مطرح کرد: مطالعات اروپایی ها نشان داد نه تنها اجرای قانون تغییر ساعت رسمی منجر به بهبود شاخص های مالی آنها نشده بلکه تبعات فرهنگی،اجتماعی و فیزیولوژی شده به طوری که مردم با مسائل روحی و روانی دست و پنجه نرم می نمایند.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها توضیح داد: از طرف دیگر نافرمانی های مدنی باعث شد تا مردم به راحتی حاضر به تغییر ساعت های خود ننمایند و با توجه به ارزش کم مالی قانون مذکور در سال 2019 منسوخ شد.

وی ابراز کرد: دو سال است که دیگر قانون تغییر ساعت رسمی در اروپا اجرا نمی شود و بر اساس مطالعاتی که در کشورمان اجرا شده به این نتیجه رسیدیم که اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور باعث به هم خوردن سیستم بدن شده و تبعات روحی و روانی برای مردم به همراه دارد برای همین باید زمان مانند گذشته ثابت باشد.

ابوترابی اعلام کرد: اعتقاد دارم که آنالیز و تصویب طرح تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس زمان بر نیست اما با این حال امکان طرح آن قبل از سرانجام سال 1399 به دلیل آنالیز لایحه بودجه سال آینده کشور محقق نشد.

وی اضافه کرد: با توجه به پیش رو بودن ماه مبارک رمضان کوشش داریم تا ساعت رسمی کشور را تثبیت کنیم و طی صحبتی که چند قبل با رییس کمیسیون اجتماعی انجام شد که نظر عیسی زاده برای اولویت یافتن آنالیز طرح مذکور مثبت بود.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها اعلام نمود: با توجه به شرایط کنونی کشور کوشش داریم تا به منظور جلوگیری از ایجاد بی نظمی و آشفتگی ها در زندگی مردم طرح تغییر ساعت رسمی کشور را تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان در مجلس تصویب و اجرایی شود.

گفتنی است که با قرائت سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیات رییسه مجلس، در نشست علنی 25 آذرماه سال 99 مجلس شورای اسلامی، طرح تغییر ساعت رسمی کشور را اعلام وصول شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1539

به "طرح مجلس برای تثبیت ساعت رسمی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح مجلس برای تثبیت ساعت رسمی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید