سفری به چیانگ مای تایلند

به گزارش آسمان فارس، چیانگ مای سرزمین تاریخی تایلند پایتخت باستانی این کشور بوده است و در این منطقه جدال بین مدرنیته و سنت بخوبی مشهود است، معابد، قصرها، شهر قدیم و شهر جدید همگی پر از تضادی جذاب هستن که گردشگران به خوبی با خود درگیر میکنند. آب و هوای فوق العاده منجر به محیطی سرسبز و طبیعتی پرتراکم شده است که برای علاقمندان اکوتوریسم بسیار جذاب است.

سفری به چیانگ مای تایلند

شهر چیانگ مای با خیابان‌های طولانی و پوشیده از درختان پهن برگ‌، جایگزین مناسبی برای تور تایلند، پایتخت کشور تایلند به حساب می‌آید و افراد می‌توانند به جای بانکوک، به تور چیانگ مای سفر کنند. گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند به جای رویارویی با منطقه شهری شلوغ و پر ترافیک، با مرکز شهری زیبا و خوش‌منظره مواجه می‌شوند که به راحتی می‌توانند در کوچه پس کوچه‌های آن قدم‌زنان گشت‌وگذار کنند. این شهر پاکیزه از آب و هوای خنک و مطبوعی برخوردار است.

پس از طی مسیری کوتاه بوسیله دوچرخه یا موتور سیکلت اسکوتر به خارج از مرکز شهر، به جنگل‌های انبوه حومه شهر خواهیم رسید. در این منطقه آبشارهای متنوعی به چشم می‌خورد. از سال 2014، که سطح فرودگاه محلی این شهر ارتقاء یافت تاکنون هواپیماهایی که مقصد نهایی سفر آن‌ها شهر چیانگ مای است، می‌توانند مستقیماً در داخل همین شهر آرام و بی سر و صدا فرود بیایند. به همین ترتیب امکانی فراهم شده است تا گردشگران و مسافران بتوانند به آسانی و با پرداخت هزینه‌های کمتر به این شهر سفر کنند. این شهر قدیمی با تعداد 30 معبد عجیب و حیرت انگیر، از چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی برخوردار است. در این شهر راهبانی را مشاهده خواهید کرد که با پاهای برهنه و جامه‌هایی قرمز رنگ، هر صبح به جمع‌آوری کمک‌های خیریه می‌پردازند. شب‌ها نیز فروشندگان دوره‌گرد خیابانی را خواهید دید که اجناس خود را در معرض فروش قرار می‌دهند.

بر خلاف تمام علائم انگلیسی که محتوای آن‌ها تبلیغ و ارائه کلاس‌های یوگا و تورهای کوه پیمایی است، این پایتخت قدیمی و باستانی، از جاذبه‌های مدرن پرشور و جنب‌وجوشی نیز برخوردار است. شمار بسیار زیادی از گالری‌های مدرن، فضاهای مشترک کاری و کافه های هنرمندانه، فضایی را فراهم آورده است تا افراد هنرمند و خلاق بتوانند کارهای هنری خود را در معرض نمایش قرار دهند.

مکان‌های دیدنی و تفریحات منطقه

توجه به ندای حیات وحش چیانگ مای

در سال‌های اخیر، گردشگران برای اینکه بتوانند در حین نوازش توله ببرها و یا هنگام سوار شدن بر روی فیل‌ها، عکس سلفی بگیرند خود را به هر گونه خطری دچار می‌کنند. اما با این حال همچنان راه‌های درست و اخلاقی بسیاری وجود دارد تا افراد بتوانند از آن طریق و در کمال امنیت به طبیعت نزدیک شوند.

پارک طبیعی فیل‌ها (Elephant Nature Park) که در فاصله 40 مایلی از شهر چیانگ مای قرار دارد از دهه 1990 تاکنون به حفظ و نگهداری از این حیوانات عظیم‌الجثه می‌پردازد. بازدیدکنندگان می‌توانند روز خود را با غذا دادن به، شنا کردن و راه رفتن در کنار حیوانات اهلی ساکن این پارک 200 جریبی بگذرانند. تصور کنید که زمان و پول بیشتری در اختیار داشتید، آن وقت چه می‌شد؟ یک اقامت یک هفته‌ای در یکی از خانه‌های روستای کارِن (Karen) را در نظر بگیرید، که در این مدت می‌توانید در کارهای مختلفی از جمله احیای جنگل‌ها، واکسیناسیون حیوانات و امور کشاورزی مشارکت داشته باشید.

یک تور یک روزه اقامت در این روستا هزینه‌ای در حدود 46 پوند در پی خواهد داشت، این در حالی است که آژانس مسافرتی سفر به سوی آزادی (Journey to Freedom) در ازای ارائه یک تور اقامتی یک هفته‌ای در این محل به همراه ارائه وعده‌های کامل غذایی به گردشگران، هزینه برابر با 275 پوند از آن‌ها دریافت می‌کند.

یادگیری مهارت‌های سنتی در چیانگ مای

هرچند ممکن است ماساژ به شیوه تایلندی در نظر افرادی که برای اولین بار آن را تجربه می‌کنند، کمی دلهره‌آور به نظر برسد، اما تأثیرات خوبی که پس از این ماساژ بر روی بدن افراد احساس می‌شود، بسیار شگفت انگیز خواهد بود. علاقمندان می‌توانند با ثبت‌نام در یکی از مراکز آموزشی ماساژ درمانی این شهر، چند ترفند مفید را در خصوص این گونه ماساژدهی آموزش ببینند.

مدرسه آموزش ماساژدهی تایلندی شیواگاکومارپاج (shivagakomarpaj) که کلاس‌های آن در بیمارستان اولد مدیسن هاسپیتال (Old Medicine Hospital) برگزار می‌شود، به دلیل پیشینه قوی خود در ارائه دوره‌های جامع ماساژدرمانی، که مباحثی از قبیل آموزش تاریخچه، مفهوم و تکنیک انجام ماساژ را شامل می‌شود، از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر مراکز آموزشی برخوردار است (حداقل هزینه دوره‌های آموزشی این مدرسه 36 پوند خواهد بود).

از سال 1962 که مدرسه شیواگاکومارپاج بازگشایی شد تا کنون، بیش از 20 هزار کارآموز که نیمی از آن‌ها را افراد خارجی تشکیل می‌دهند، در دوره‌های ماساژدرمانی این مدرسه شرکت کرده و در این خصوص آموزش دیده‌اند. یک دوره کامل مقدماتی آموزش ماساژ تایلندی در مجموع 5 روز به طول می‌انجامد، اما یک دوره دو روزه ماساژدهی پا و یا یک دوره یک روزه ماساژ بوسیله کمپرس داغ داروهای گیاهی - که در آن گیاهان دارویی را در یک پارچه جمع کرده، و بر روی نقاط خاصی از بدن که تحت فشار قرار گرفته است قرار می‌دهند - نیز در خلال این آموزش‌ها وجود دارد.

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که علاقه مندند قابلیت های آشپزی خود را ارتقا دهند، خبر خوب آن است که ده‌ها مدرسه آموزش آشپزی و پخت و پز در شهر چیانگ مای وجود دارد. مراجعه به بازار تره‌بار تانین (Thanin) و آموزش آشپزی توسط یک سرآشپز مطرح، از ویژگی‌های بارز دوره آموزش آشپزی در هتل بوتیک پیلار هاوس 137 (137 Pillars House) است (که هزینه شرکت در آن 46 پوند است).

البته دوره‌های کم هزینه‌تر دیگری نیز وجود دارد که از این میان می‌توان به دوره‌های آموزش آشپزی در مدرسه آشپزی مزارع چیانگ مای تایلند (Chiang Mai Thai Farm Cooking School) اشاره کرد (که هزینه آن به همراه غذا و امکانات ایاب و ذهاب، 24 پوند می‌باشد).

این کلاس‌ها از گروه‌های کوچکی از کارآموزان تشکیل می‌شود که در آن افراد می‌توانند به طور عملی و با برخورداری از میزهای آشپزی انفرادی، آشپزی را آموزش ببینند. شرکت کنندگان ابتدا از بازار تره‌بار روآم چاک (Ruam Chok) که در آن حوالی قرار دارد، دیدن کرده و سپس از یکی از مزارع محصولات ارگانیک بازدید می‌کنند تا در حین گشت‌و گذار در مزرعه با مواد اولیه‌ای همچون میوه‌ درخت نان صحرایی (jackfruit)، ریحان و بادمجان تلخ و غیره آشنا شوند. کارآموزان در نهایت به صورت عملی و با استفاده از یک هاون به درست کردن خمیر کاری مشغول می‌شوند.

حمایت از کارهای هنری در چیانگ مای

یک انجمن کوچک، اما پیوسته در حال رشد از هنرمندان و طراحان در شهر چیانگ مای وجود دارد. گردشگران می‌توانند در گردهمایی این افراد خلاق و هنرمند که هر شب در محل ساختمان تاپی ایست (Thapae East) برگزار می‌شود، شرکت کنند و به این انجمن می پیوندند. این ساختمان که نمای ظاهری آن از جنس آجر ساخته شده است، میزبان مراسم‌های مختلف، از شعر خوانی گرفته تا برگزاری کنسرت موسیقی مستقل می‌باشد.

از دیگر تفریحاتی که گردشگران این منطقه می‌توانند خود را با آن سرگرم کنند، بازدید از نمایشگاه‌های هنرمندان با استعداد محلی است که در گالری تازه تأسیس کانگ وات (Gallery Kang Wat) در محل باغ بان کانگ وات (Baan Kang Wat) برگزار می‌شود؛ باغ بان کانگ وات در واقع یک روستای هنری و نمایشگاه صنایع دستی است که در نزدیکی معبد وات رام پوئنگ (Wat Ram Poeng) قرار دارد. گالری هرن (Hern Gallery) که تقریباً در اواسط خیابان رادات (Padat Road) قرار دارد، در حقیقت یکی از شعبه‌های تازه افتتاح شده گالری سی‌اسکِیپ (Gallery Seescape)، که در امتداد رودخانه پینگ (Ping river) در جنوب این شهر قدیمی واقع شده است، محسوب می‌شود.

بازدید از بازارهای چیانگ مای

همواره از تلفیق صداها و بوهای مختلف در محل بازارهای روباز شهر چیانگ مای، آشوبی برپا می‌شود. هر شب بلافاصله پس از غروب آفتاب جمعیت زیادی از بازدیدکنندگان به سمت خیابان چانگ خالان (Chang Khlan) سرازیر می‌شوند تا برای وعده غذایی شام خود، غذاهای تایلندی سفارش دهند.

همچنین گردشگران می‌توانند روزهای شنبه از بازار نقره‌فروشی و صنایع دستی خیابان ووالای (Wualai Road) دیدن کرده و ساعاتی از روز یکشنبه خود را نیز به گشت‌و گذار در خیابان راچادام‌نوئن (Ratchadamnoen Avenue) اختصاص دهند. اگر تمایل دارید از بازاری دیدن کنید که مردم محلی بیشتری به آن مراجعه می کنند، باید صبح زود بیدار شده و برای بازدید از بازار کوچک سومفِت (Somphet Market) واقع در خیابان مون موآنگ (Moon Muang Road) خود را آماده کنید.

بازدید از بهترین معابد شهر چیانگ مای

با نگاهی گذرا به معبد باشکوه وات فِرا سینگ (Wat Phra Singh: معبد شیر آیین بودا)، می‌توان فهمید که این معبد چه جمعیت زیادی را به خود جذب کرده است. اما پیشنهاد ما این است که بازدید از معبد وات چِدی لوآنگ (Wat Chedi Luang) که در مرکز این شهر قدیمی واقع شده است را از دست ندهید.

بازدیدکنندگان از این معبد می‌توانند به راحتی با راهبان آن در خصوص مباحث مختلفی از قبیل آیین بودا، فلسفه زندگی، جهان و بسیاری مسائل دیگر صحبت کنند. معبد وات چیانگ مَن (Wat Chiang Man)، که در اواخر قرن سیزدهم تأسیس شده است، هم بخاطر آنکه قدیمی‌ترین معبد شهر چیانگ مای محسوب می‌شود‌ و هم به دلیل وجود دو مجسمه بودای بسیار بزرگ و حیرت انگیز در آن، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از مقدس‌ترین زیارتگاه‌های شهر چیانگ ‌مای، در آن سوی رودخانه پینگ قرار دارد. معبد بودایی وات چِدی لیام (Wat Chedi Liam) در بخشی از سرزمین ویانگ کوم کام (Wiang Kum Kam)، که ویرانه‌هایی برجای مانده از پایتخت اصلی امپراطوری لانا (Lanna empire) محسوب می‌شود، قرار دارد. به یاد داشته باشید که هنگام بازدید از این معابد باید لباس های پوشیده و ساده به تن داشته باشید.

راه‌پیمایی در جنگل‌های حوالی شهر

پس از یک اقامت چند روزه در شهر چیانگ مای، نمی‌توان از گشت‌وگذار در اعماق جنگل‌های حوالی شهر صرف نظر کرد. تقریباً تمام مهمان‌خانه‌های این شهر، تورهایی را به منظور گشت‌وگذار و را‌ه‌پیمایی در جنگل ترتیب داده‌اند و شرایط به گونه‌ای است که انتخاب یک تور راه‌پیمایی مناسب از میان تمام گزینه‌های موجود، انتخاب چالش برانگیزی خواهد بود. اما در حقیقت برنامه‌های سفری این تورها تقریباً مشابه یکدیگر است و از جمله امکانات تفریحی که در حین این سفر ارائه می‌شود، می‌توان به قایق سواری، تماشای فیل‌ها، بازدید از نحوه زندگی مردم ساکن بر روی تپه و غیره اشاره کرد.

آژانس گردشگری ماجراجویی به دنبال ردپای ببرها (Tiger Trail Outdoor Adventures)، یکی از اپراتورهای مسئولیت‌پذیری است که از سال 2000 تا کنون به سازمان‌دهی و ارائه تورهای راه‌پیمایی در طبیعت‌ جنوب شرقی آسیا می‌پردازد (حداقل هزینه یک تور دو روزه راه‌پیمایی تحت نظارت این آژانس 67 پوند خواهد بود). هرچند این آژانس از امکانات تورهای طبیعت گردی خصوصی و انفرادی نیز برخوردار است، اما لازم است بدانید که تعداد شرکت کنندگان حاضر در تورهای گروهی نیز هیچ‌گاه از 10 نفر تجاوز نمی‌کند. از دیگر آژانس‌های معتبر می‌توان به آژانس پوه اِکو ترکینگ (Pooh Eco-Trekking) اشاره کرد که به مدت دو دهه در این زمینه به فعالیت مشغول است. هزینه یک تور راه‌پیمایی دو روزه تحت نظارت این آژانس از مبلغ 62 پوند آغاز می‌شود.

انتشار: 24 دی 1396 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 18

به "سفری به چیانگ مای تایلند" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفری به چیانگ مای تایلند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری به چیانگ مای تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید