روستای رشم ، جاذبه گردشگری زیبا در دل کویر

به گزارش آسمان فارس، روستای رشم یک از روستاهای زیبای کویری ایران است که در نزدیکی دامغان واقع شده است این روستا دارای مناطق گردشگری منحصر بفردی است.

روستای رشم ، جاذبه گردشگری زیبا در دل کویر

جاذبه های گردشگری روستای رشم در دل کویر

یادگار تاریخ ایران شاهکاری بسیار زیبا با چشم اندازی حیرت انگیز به نام روستای رشم در قلب کویر ایران واقع است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

وقتی از دامغان به طرف جنوب حرکت می کنید حدود 10 کیلومتر نرسیده به معلمان توجه بسیاری از گردشگران به زیبایی های این روستا جلب میگردد. در این بخش از گردشگری نمناک به معرفی جاذبه های گردشگری روستای رشم می پردازیم.

معرفی روستای رشم یکی از جاذبه های گردشگری کویری

روستای رشم؛ دهکده ای با مشخصه ای آشکار دارای تاریخی با فراز و نشیب بسیار در دل کویر یکی از زیباترین جاذبه های ایران محسوب می گردد. رموز و اسراری در کویر نهفته است که ذهن و خیال هر فرد را به رویاهای دور دست می برد.

روستای رشم کجاست و چه جذابیتی دارد؟

اهمیت دامغان و روستای رشم از گذشته تا کنون

یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران دامغان می باشد که از گذشته تا کنون دارای ارزش و اهمیت زیادی می باشد. نام دامغان از مغان اخذ شده و به ده مغان مشهور بوده و معتقدند که مغان موجب آبادنی آن شده است.

هوشنگ نبیره کیومرث که از سلاطین پیشدادی بود دامغان را بنا نهاده و برای مدتی هم پایتخت اشکانیان قرار و همچنین دامغان جزو اقلیم چهارم نیز بوده است.

دامغان از قدیم الایام از ارزش والایی برخوردار بوده چرا که در جهت جاده ابریشم و عبور از غرب به شرق از دیروز تا به حال بوده و درستی و تایید این ادعا زمانی روشن میگردد که یونانی ها وقتی به این شهر می رسند و آن را آباد میبینند به خاطر وجود غذا و علوفه فراوان آن را هکاتم پلیس می نامند که امروزه هم به نام های هکاتم پلیس و صد دروازه نامیده می گردد.

همچنین وجود قلعه ها و کاروانسراها وتپه های قدیمی و برج وحصارهای برگ داخل وخارج دامغان بر اهمیت و ارزش آن افزوده است. وقتی از دامغان به طرف جنوب حرکت می کنیم 10 کیلومتر مانده به معلمان روستای رشم خود را نشان می دهد.

کویر پر از سر و راز است و دهکده با اصالت هم از رازهای کویر محسوب می گردد.رشم را بیشتر با معدنهای کوه و معدنهای شداد میشناسیم.

جاهای دیدنی روستای رشم

نمایی زیبا و باور نکردنی از مهندسی بشر

در فاصله های دور از یکدیگر روستاها و آبادی هایی وجود دارند که اگرچه از هم دور می باشند ولی دارای شناسنامه و اصالت چندین هزار ساله هستند و رشم نیز از چنین خصوصیاتی برخوردار است.

ساختار روستای رشم به صورت صخره ای و پلکانی نمایی زیبا و باور نکردنی از مهندسی بشر را به نمایش گذاشته بدین سان که خانه ها پشت به کوه دارند و از روبرو چشم به مزارع دوخته اند.

چشمه های روستای رشم

روستای رشم در دامنه های کوه انار جا گرفته است در قسمت ورودی به کویر مرکزی ایران از طرف دامغان به جندق است اطراف جاده دامغان به جندق در طرف چپ آن روستا رشم با دو چشمه آب قرار گرفته است که مسافران خسته با آن نفسی چاق کرده و تشنگی و خستگی راه را بدر می کنند.

رشم زیبایی و سرزندگیش را مدیون چشمه هایی میداند که در روستا جاریست. وجود روستایی با این خصوصیات آن هم در دل کویر خشک و سوزان که گاهی تا چند صد کیلومتر اثری از حیات در آن نیست آنچنان موجب حیرت است که ایرانشناسی همچون مهرداد بهار را در بهت و حیرت فرو برده است.

معادن روستای رشم

رشم با اینکه به عنوان یک منبع اقتصادی و در آمدزایی فعال است و دارای معادن زیادی است با این حال بیانگر این موضوع می باشدکه اهالی این منطقه از وجود این معادن با خبر بودند و استخراج هم می کردند.

زیبایی های منحصر بفرد روستای رشم

جاذبه های گردشگری روستای رشم

سنگ نگاره های باستانی

وجود سنگها و کتبیه هایی در دامنه های مرتفع شمال غربی روستای رشم را به شاهکاری بی نظیر در طبیعت کویر بدل کرده است. آثاری که در همه نقاط ایران مشاهده میگردد در این سرزمین کویری نیز خودنمایی میکند.

یکی از بلندترین کوهای منطقه،کوه دختران یا چهل دختران است که در دامنه شرقی واقع شده است.

بر روی این کوها نقشهایی از جمله بز کوهی (نماد آب خواهی) حک شده است هر چند تعداد این حکاکیها کم است اما پیام و ارزش ملی فراوانی از خود برجای گذاشته است.

آرامگاه امامزاده عباس(ع)

نام دیگر این امامزاده شاهزاده عباس می باشد. شکل مرقد دارای یک هشت گوشه با یک گنبد پلکانی که مخصوص این منطقه می باشد. در سمت شرقی مرقد پلکانی وجود دارد که به سمت سقف گنبدی راه دارد گفته می گردد که از بالای این بنا هم اذان گفته می شد هم به عنوان برج دیده بانی بکار می رفت.

شرایط جغرافیایی خاص رشم، موجب شده تا رشم بر حاشیه شاقتصادی کویر بزرگ نمک مسلط باشد در قسمت ورودی گذرگاه در میان کوه های انار و دزینا،با روستاهای شاقتصادی کوه های شاقتصادی کویر بزرگ نمک در ارتباط است.

گنبد امامزاده عباس (ع) هم راه های شرقی غربی حاشیه شاقتصادی کویر را احاطه کرده است و هم بر دهانه گذرگاه اشراف دارد.

هر آنچه باید از روستای رشم بدانید

مکان های گردشگری روستای رشم

گورستان تاریخی رشم

شاید کلمه گورستان تصویری هولناک و ترسناک از مکانی تاریک را به ذهن ما بیاورد ولی در دره رشم آنچه که زیبایی و قدرت تاریخی رشم را نمایان می سازد همین گورستان است.

گورستانی به عرض 200 متر و به درازای یک کیلو متر در سمت شرقی جهت خشک دره رشم.جالب است بدانید چندین قبر این گورستان با قدمت 3 هزار سال بر جای ماندند.

قدیمی ترین قبرهای این گورستان در سمت شمال واقع است و هرچه به سمت جنوب بروید از قدمت گورها کاسته می گردد، تا جاییکه در قسمت جنوبی رشم در پایین ترین سمت گورستان به قبرهای رشمی هم عصر می رسید که در مجاورت امامزاده عباس آرام گرفته اند.

گویا قبرهایی که در قسمت شاقتصادی گورستان هستند قدمتشان به اوایل صدر اسلام بر می گردد آن زمان که بیشتر مردم هنوز ایمان نیاورده بودند زیرا جهت آن ها شرقی غربی نیست.

این گورستان هم به مثابه دیگر گورها بارها مورد سرقت و غارت قرار گرفته و از حفاریهای شبانه در امان نبوده است ،سنگ قبرهای این گورستان دارای حجاری های هندسی نمی باشد بلکه اسم شخص فوت شده برروی سنگی بزرگ نوشته شده و بالای قبر قرار داده شده است.

در میان قبرهای این گورستان قبری وجود دارد که 3 متر پهنا و 6 متر طول داشته و کناره های قبر با سنگهای بزرگی به صورت جدول احاطه شده است این قبر بزرگ از طول به دو قسمت تقسیم شده و سنگ بزرگی که در مرکز این دو قسمت قرار گرفته است به خط زیبایی کلمه عباسه بر روی آن نقش بسته است.

تنها قبری که از سادگی برخوردار بود، قبری بود با یک سقف و چهار پایه از جنس آجر که بدون سقف و در قسمت داخلی حفاری عمیقی نیز انجام گرفته است.

این قبرستان در میان مردمان محل با نام قبرستان ایرج معروف است و اهالی آن را قسمتی از شهر بی سرخس می دانند و آن را به ایرجی ها نسبت داده اند ایرج یکی از سه فرزند فریدون،پادشاه افسانه ای ایران بود که بخش وسطی جهان که ایران هم قسمتی ازآن بود به وی رسید.

منبع: نمناک
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 938

به "روستای رشم ، جاذبه گردشگری زیبا در دل کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای رشم ، جاذبه گردشگری زیبا در دل کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید