در بورس چه می گذرد؟

به گزارش آسمان فارس، ارزش سهام عدالت در بدترین حالت 100میلیون تومان است نه 8 میلیون تومان!

در بورس چه می گذرد؟

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید امیرحسین حسینی؛ آیا سهام عدالت ارزش واقعی که می گویند را دارد؟ نکته ای مهم که به خاطر هیجانات اخیر و مبلغ قابل توجه موجود در پرتفوی سهام عدالت کسی به آن نپرداخته است. اگر در سال 88، 500هزار تومان را در بانک با فرض میانگین سود سالانه 20درصد می گذاشتیم الان چیزی حدود 4 میلیون تومان ارزش داشت. یعنی بازدهی سهم های ارزشمند پرتفوی سهام عدالت طی 11 سال فقط دوبرابر بانک بازدهی داشته است؟! اما ظاهرا فقط و فقط اگر در همین سال 98 فقط 500 هزار تومان در عرضه های اولیه بورسی سرمایه گذاری می کردید تا به حال بیش از 10 میلیون تومان ارزش داشت.

با این حال معلوم نیست که سود مجامع سالانه 40 شرکت بورسی فوق نیز چگونه تقسیم شده است. به دیدگاه بنده با فرض میانگین سود سالانه 50 درصد در بدترین حالت ممکن باید طی 11 سال اخیر به نزدیک 100 میلیون تومان رسیده باشد. برای مثال سهام فولاد مبارکه که نزدیک به 15درصد پرتفوی سهام عدالت را تشکیل می دهد، در ده سال اخیر نزدیک به 50 برابر شده است که این محاسبات را در منزل نیز می توان انجام داد.

آماری دقیق از ارزش واقعی سهام عدالت؛ آیا واقعا در سال 88، 500هزار تومان سهام خریداری شده است؟ پس از اظهار نظرات مختلف در خصوص پست قبلی و درخواست شفافیت علمی توسط منتقدین، صورت های دقیق سهام های عمده موجود در سهام عدالت را استخراج نمودم.

سهام مپنا با رشد نزدیک به 30 برابر، بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت، فولاد خوزستان، پالایشگاه نفت اصفهان، پالایشگاه نفت تهران و مخابرات ایران نزدیک به 10 الی 12 برابر رشد نمودند. در طی این سال ها بانک تجارت با افزایش سرمایه 458 درصدی، بانک ملت با افزایش 344درصدی، بانک صادرات با افزایش سرمایه 223درصدی، فولاد با افزایش سرمایه 80 درصدی، مخابرات ایران با افزایش سرمایه 30 درصدی، افزایش سرمایه 157 درصدی پالایشگاه نفت اصفهان، پالایشگاه نفت تهران با افزایش سرمایه 90 درصدی، افزایش سرمایه 108 درصدی پالایشگاه نفت بندر عباس، مپنا با افزایش سرمایه 100درصدی و ... روبرو بوده اند.

یعنی تقریبا در سال 88 ما باید یک سوم سهام فعلی را داشتیم. اما مجموع ارزش یک سوم سهام های مذکور به 500هزار تومان نخواهد رسید. همچنین تخصیص سود مجامع سالانه نیز تقریبا نامشخص و نامعلوم است. نکته ای که درباره مقایسه خرید عرضه اولیه با نگهداری سهام عدالت مطرح شد نیز به این اشاره دارد که اگر در همان سال 88، به جای سهامداری دولت، مستقیما اختیار دست مردم بود، و با آن سرمایه گذاری در سهام های عرضه اولیه می کردند، تا به حال ارزش آن صد ها میلیون تومان بود.

با این حال؛ مجددا از تمام کارشناسان و مسئولین دعوت می کنم تا با شفافیت کامل، اعداد و ارقام و دلایل عدم آزادسازی 11ساله و نیز عجله فعلی برای آزادسازی بی برنامه را اعلام کنند و عرض میکنم مطالب فوق محاسبات و نظرات شخصی بنده و قابل نقد و اصلاح است.

سید امیرحسین حسینی، مسئول هسته مالی جامعه اسلامی دانشگاه قم

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1049

به "در بورس چه می گذرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در بورس چه می گذرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید