درباره روز جهانی برنامه نویسان ، آنالیز 10 تیپ شخصیتی برنامه نویس

به گزارش آسمان فارس، روز جهانی برنامه نویسان، یکی از مناسبت های مهم در تقویم بیشتر فعالان حوزه فناوری و اینترنت است. معمولا هر سال روز 13 یا 12 سپتامبر به اسم روز جهانی برنامه نویس جشن گرفته می گردد. امروز در سرویس علم و تکنولوژی مجله خبرنگاران به همین مناسبت خواهیم پرداخت.

درباره روز جهانی برنامه نویسان ، آنالیز 10 تیپ شخصیتی برنامه نویس

جهانی امروز ما به اتکای کامپیوتر، فناوری و نرم افزار پابرجا مانده و به توسعه و پیشرفت رو به رشد خود ادامه می دهد. ولی به ازای هر قطعه نرم افزاری، یک برنامه نویس و بیشتر اوقات یک تیم حرفه ای از برنامه نویسان پشت صحنه مشغول به کار هستند تا مسائل مختلف نرم افزارها از اشکال های کدنویسی تا امنیت پردازش ابری و مسائل دیگر را حل نمایند. 256مین روز هر سال میلادی به روز برنامه نویسان که بیشتر به نام روز جهانی برنامه نویس شناخته می گردد، اختصاص یافته است. در این روز از خدمات و کوشش های برنامه نویسان سرتاسر جهان تجلیل می گردد.

تقریبا همه مشاغل اصلی جهان به برنامه نویسان نیاز دارند تا زیرساخت های فناوری اطلاعات خود را بهبود ببخشند. از صنعت مخابرات که به لطف برنامه نویسان به توسعه زیرساخت های خود ادامه می دهد و تا خودروسازان که بدون اینکه به برنامه نویسان متکی باشند نمی توانند خطوط فراوری و مونتاژ خود را به کار بیندازند. از امنیت، صنایع، حمل و نقل تا تفریح همه به برنامه نویسان نیاز دارند تا آخرین راهکار های امنیتی، طراحی و نوآوری را به کار گیرند.

چرا 13 سپتامبر روز جهانی برنامه نویسان است؟

روز جهانی برنامه نویسان در 256مین روز سال که معمولا 13 سپتامبر (در یک سال عادی) یا 12 سپتامبر (در سال کبیسه) است جشن گرفته می گردد. عدد 256 که به صورت 2 به توان 8 هم نوشته می گردد، عظیمترین توان عدد 2 کوچکتر از 365 (تعداد روزهای سال) است. عدد 256 از اعداد مهم و کاربردی برنامه نویسان است که به همین علت هم صورت نمادین در این مناسبت به کار برده می گردد. بعلاوه روز بین المللی برنامه نویس ها را داریم که همه ساله روز 7 ژانویه در بعضی کشورها جشن گرفته می گردد.

بیشتر بخوانید:

روز جهانی ایموجی و تاریخچه این شکلک های کار راه انداز

روز جهانی اینترنت و مروری بر 30 سال تاریخچه پیدایش شبکه جهانی اینترنت

تاریخچه روز جهانی برنامه نویس

سال 2002 بود که دو نفر برنامه نویس به نام های والنتین بالت و مایکل چرویاکوف از یک شرکت فناوری روسی با جمع آوری امضاهایی به دولت روسیه پیشنهاد دادند که روز برنامه نویسان را وارد تقویم رسمی کشور کند. نهایتا کوشش های این دو جواب داد و در سال 2009 بود که وزارت مخابرات، توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی روسیه به این پیشنهاد ترتیب اثر داد و رسما روز برنامه نویسان وارد تقویم رسمی دولت روسیه شد. دیمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه، لایحه مربوط به این مناسبت را به صورت رسمی در روز 11 سپتامبر 2009 امضا کرد.

این روز از آن موقع به بعد وارد تقویم های غیررسمی بیشتر کاربران اینترنت و برنامه نویسان جهان شد و بیشتر برنامه نویسان و شرکت های فناوری جهان هم در این روز برنامه ها و مراسم های خاصی را برگزار می نمایند. با این حال در کشور چین، روز برنامه نویسان مدت هاست که در تاریخ 24 اکتبر (دهمین ماه میلادی) جشن گرفته می گردد. علت انتخاب این روز هم به این علت است که این تاریخ را می توان به صورت 1024 نوشت که معادل 2 به توان 10 است. همانطور که می دانید 1024 اغلب همان کارکرد 1000 را در جهانی واقعی دارد و این اعداد به نوعی رابطی بین دستگاه اعداد دهدهی و دودویی (باینری) هم به حساب می آیند. 24 اکتبر بعلاوه صرف نظر از اینکه سال عادی یا کبیسه باشد تغییر نمی نماید.

روز برنامه نویس در ایران

در ایران هم کارزاری برای جمع آوری امضا انجام گرفت و نهایتا به دولت پیشنهاد داده شد تا روزی را در تقویم ملی ایران به نام روز برنامه نویس ثبت کند. متاسفانه با این وجود، هنوز روز برنامه نویس در ایران به صورت رسمی وارد تقویم کشور نشده است. ولی برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزار و وب به صورت غیر رسمی روز 10 آذر مصادف با 256مین روز سال شمسی را به اسم روز برنامه نویس در ایران جشن می گیرند.

چطور روز جهانی برنامه نویسان را گرامی بداریم؟

در روز جهانی برنامه نویس یا برنامه نویسان مراسم ها و رویدادهای زیادی برگزار می گردد. در استارتاپ ها و شرکت های عظیم فناوری (که به نوعی هر روز حکم روز برنامه نویس را دارد!)، ممکن است کارگاه های خاصی برای آموزش برنامه نویسان برگزار گردد یا در طی رویدادی از کوشش های برنامه نویسان نمونه تقدیر گردد. با این حال، اگر یک برنامه نویس هستید می توانید به روش های مختلفی روز جهانی برنامه نویسان را گرامی بدارید. از جمله کارهایی که می توانید در روز جهانی برنامه نویس انجام دهید عبارتند از:

  • حتما اگر کسی را می شناسید که به برنامه نویسی علاقه مند است، در یادگیری اصول اولیه برنامه نویسی و دنبال کردن این جهت شغلی به او یاری کنید.
  • برای دوستان یا آشنایان برنامه نویس خود پیغام های تبریک ارسال نموده و برای آنها آرزوی موفقیت کنید. (حتما پیغام های خود به دوستان نزدیک را به صورت کدهای اسکی (ASCII) بفرستید!)
  • می توانید در روز جهانی برنامه نویس در تمام روز یا بخشی از آن فقط با کد یا شبه کد چت کنید!
  • اگر یک رویداد هکاتون در منطقه یا شهر شما برگزار می گردد حتما در آن شرکت کنید.
  • می توانید تجارب خود از برنامه نویسی، نقل قول ها و گفته های دیگران یا سایر مطالب را با هشتگ #DayOfTheProgrammer در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
  • اگر کودکی دارید که به کامپیوتر و برنامه نویسی علاقه نشان می دهد، حتما او را به یکی از کارگاه ها، سمینارها یا رویدادهای برنامه نویسی ببرید.
  • اگر برنامه نویس تازه کاری هستید، حتما به فکر بهبود مهارت های خود باشید. می توانید در یک دوره حرفه ای برنامه نویسی (حضوری یا آنلاین) ثبت نام کنید.

با 10 تیپ شخصیتی برنامه نویسان آشنا شوید

مدت هاست که کامپیوتر و ماشین ها وارد زندگی ما شده اند و بدون اینکه دقیقا سازوکار آنها را بدانیم، کارهای زیادی را انجام می دهند! در کنار این نوابغی را هم داریم که می توانند چنان با کامپیوترها ارتباط برقرار نموده و با ارسال دستورهایی از آنها وظایفی را بخواهند که حتی در تصور هم نمی گنجد. اگر برنامه نویس هستید یا اینکه با نزدیکی با این قشر زحمتکمش آشنایی دارید، حتما می دانید که برنامه نویس ها و توسعه دهنده ها تیپ ها و خصوصیات مختلفی دارند. در ادامه مطلب امروز به بهانه روز جهانی برنامه نویسان نگاهی طنزآلود به بعضی از تیپ های شخصیتی برنامه نویسان داریم.

بیشتر بخوانید: شغل های مناسب تیپ شخصیتی شما براساس تست MBTI

1- ورق پاره کن ها از کاغذ بازی خوششان نمی آید

احتمالا علت اینکه این تیپ شخصیتی در صدر لیست تیپ های شخصیتی برنامه نویسان ذکر شده، این است که اصولا برنامه نویسان از هر کاغذبازی و کلا کار کردن با هر گونه اسنادی خوششان نمی آید. ولی تقصیری هم ندارند! ورق پاره کن ها به خوبی بر اهمیت مستندسازی و تهیه اسناد واقف اند، ولی ترجیح می دهند این کار را برعهده نرم افزارهای مستندسازی بگذارند که تمام تغییرات را به صورت اتوماتیک دنبال نموده و با توجه متن، نظراتی را هم به آن می افزاید.

2-برنامه نویس با استعداد یا مدیر ارشد فناوری اطلاعات آینده

بعضی از با استعدادترین برنامه نویسان گروهی هستند که باید آنها را مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) آینده لقب داد. آنها می توانند کدهای عالی بنویسند، مهارت های اجتماعی بالایی دارند و می دانند که چگونه می توان با روش دلخواه برنامه نویس ها یعنی واگذاری از عهده وظایفشان هم بربیایند. برنامه نویسان این تیپ شخصیتی همواره مایل به یاری به دیگران بوده و می خواهند درباره سازمان و مسائل مربوط به آن کاملا به روز باشند. آنها بعلاوه همواره آماده بحث و مصاحبه درباره مهارت های سایرین، خرید و الزامات انجام کارها و اصولا هر چیزی که برای حوزه فناوری اطلاعات شرکت بهتر باشد هستند.

3-برنامه نویسان سایه نویس

حتما گذشته های نه چندان دور را به یاد دارید که مجبور بودید به همراه گروه هایی از سایر همکلاسی ها تکالیفی را که به وسیله دوست نداشتی ترین معلم منظور شده بود انجام دهید. بعدا، وقتی که کم کم با اعضای گروهتان آشنا می شدید می فهمید که وظیفه ای که بر دوش شما گذاشته شده، چندان سخت نیست و از همه چیز گذشته، ظاهرا بقیه هم همانند شما مشتاق انجام آن بودند! به هر حال، یک تیپ شخصیتی از برنامه نویسان را هم داریم که ظاهرا رغبت دارند تمام وظایفی که دیگران از انجام آن طفره می فرایند را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: 16 تیپ شخصیتی کارمندان از نظر کارل یونگ

4-برنامه نویس های بدگمان و همواره بی قرار

این تیپ شخصیتی از برنامه نویس ها به خصوص در زمان حمله های سایبری به فزونین شکل از این ویژگی بدگمانی خود استفاده می نمایند. گرچه پس از آن، تا مدت ها در شوک به سر می برند. آنها به علت همین خصوصیت خود همواره بی قرار هستند. در حالی که برنامه نویسان بدگمان به خوبی می دانند که یک لایه رمزگذاری خوب است، ولی همواره فکر می نمایند که کار از محکم کاری عیب نمی نماید و چه بهتر که 10 لایه دیگر و ده ها امضای دیجیتالی اضافی هم به کار برده گردد.

5- یک تیپ شخصیتی از برنامه نویسان معتقدند همه کار بلدند

این تیپ برنامه نویسان واقعا دست به هر کاری و در هر زمانی می زنند. این تیپ شخصیتی برنامه نویسان به خصوص در پذیرفتن درخواست های ساده خیلی خوب عمل می نمایند. وقتی می خواهید آنها را چند دقیقه ای برای استراحتی کوتاهی از پای میز کار بلند کنید با بله یا خیر جواب شما را می دهند. اگر سوال سخت تری بپرسید با هم همان جواب را می دهند. به طور کلی این تیپ برنامه نویسان همواره راضی هستند که می توانند چندین کار را همزمان انجام دهند و اصلا هم علاقه ای به صحبت کردن درباره کیفیت خروجی ندارند.

6- آقا یا خانمی که هیچ چیز را با نوار چسب درست می نماید!

این تیپ خاص از شخصیتی برنامه نویسان این قابلیت را دارند که برای هر کاری یک چاره سطحی و موقتی پیدا نمایند. این برنامه نویسان می توانند حدبیشتر استفاده را از رشته کدی که به سختی می توان اجرای آن را قابل تصور دانست، ببرند. این تیپ برنامه نویسان نابغه می توانند رشته ای از کدهای فرترن را بگیرند و برای شما به لیسپ تبدیل نمایند. بعدا کمی دیگر هم روی آن وقت بگذارند و جاوا کامپایل نمایند. البته که کار آنها به همین جا ختم نمی گردد، بلکه بعدا جاوا را به جاوا اسکریپت تبدیل می نمایند و البته که همه اینها در حالی است که ظاهرا آب از آب تکان نمی خورد؛ فقط برای اینکه مطمئن شوند برنامه صفحه سبز روی مرورگر اجرا می گردد از گوگل وب تولکیت استفاده می نمایند!

7-برنامه نویسان معتقد به بهینه ساز دستی

حتما شنیده اید که لزومی ندارد دوباره چرخ را اختراع کرد! ولی اگر چرخی که داریم در بهینه سازی کدها به درد شما نخورد چه کار باید بکنید؟ می توانید همه چیز را به صورت دستی بهینه سازی کنید. البته در حالی که به همان مقدار تمایل دارید از ساختارهای از پیش نوشته موجود در کتابخانه بهره ببرید، ولی ماجرا اینجاست که خروجی نمی تواند چیز دندان گیری باشد. چرا که اصولا کتابخانه کیفیت خروجی را کاملا محدود نموده و باعث می گردد که زمان کدنویسی هم به شدت افزایش یابد.

8- برنامه نویسان پیر ولی زبر و زرنگ

وقتی که سن برنامه نویسان بالا می رود و جابجایی های زیادی از شرکت های مختلف هم به آن اضافه می گردد، برنامه نویسان محترم تجربیات زیادی برای به اشتراک با کارآموزان خود به دست می آورند. آنها از اینکه می توانند داستان های همیشگی از حل مسائل سخت و همینطور استفاده از رشته های کدی که مدت هاست آفتاب به آنها نخورده را تعریف نمایند لذت وافری می برند.

این برنامه نویسان قدیمی و محترم حسی آمیخته به حسرت و نوستالژی به روزهای پرشکوه گذشته دارند. روزگاری که پای چند باگ بیشتر در میان نبود، چون کلا نرم افزارها از چند بایت بیشتر تشکیل نشده بودند! اگر برنامه نویسان این تیپ شخصیتی خوش صحبت هم باشند حتما از این خواهند گفت که در دوره آنها فناوری چقدر پیشرفته بوده و حتی نیازی به بوت کردن کامپیوتر شخصی خود نداشته اند.

9-متخصص خودت بساز یک تیپ دست و دل باز برنامه نویسان

در ابتدای بحث گفتیم که برنامه نویسانی با تیپ شخصیت های بسیار متنوع داریم. البته اینها تنها دسته بندی ها بدون توجه به تجربه و مهارت برنامه نویسان انجام گرفته اند. برنامه نویسان اغلب برای برآورده ساختن انتظارات مدیر یا مشتری خود هر کاری که لازم باشد انجام می دهند. بنابراین، این اشتهای سیری ناپذیر آنها برای آموختن چیزهای نو است که واقعا باعث فزونی آنان می گردد، چون می توانند همانند اسفنج هر چیز نوی را به خود جذب نمایند.

اگر تا به حال روی قطعه ای که کامپایل نمی گردد گیر افتاده اید یا اینکه به پرسشی مبهم و بدون پاسخ رسیده اید، حتما وقت آن است که به یکی از متخصصان خودت بساز (DIY) مراجعه کنید. این برنامه نویسان دست و دل باز اصلا از اینکه ذره ای دانش شگرف خود را با شما سهیم شوند نه تنها ناراحت نمی شوند، بلکه فوق العاده راضی می شوند.

10-سفیر از تیپ های شخصیتی برنامه نویسان

آخرین تیپ شخصیتی برنامه نویسانی که در اینجا به آن پرداخته ایم، سفیران هستند. همانطور که از نام این برنامه نویسان عزیز پیداشت، آنها نقش نماینده ای از تیم خود را برعهده دارند. این گروه از برنامه نویسان دانش بسیار غنی درباره نظریه های مختلف کدنویسی و توسعه دارند، ولی در حقیقت خودشان شخصا دست به سیاه و سفید نزده اند. آنها در برقراری ارتباط با مشتریان هم عالی هستند و می توانند از کوچکترین سرنخ ها برای ادامه مذاکرات بهره ببرند. آنها همینطور به خوبی می دانند که چطور موازنه را بین تیم توسعه دهنده و مشتریان برقرار نمایند. سرویس تحویل به موقع، بازدهی بالا و کسب رضایت مشتری شعار همیشگی آنهاست. از طرف دیگر، سفیران از آن دسته برنامه نویسی هستند که بدون هیچ گونه کدنویسی سنگینی، احساس می نمایند در حقشان اجحاف شده و مستحق دستمزد بالاتری هستند.

منابع: nationaldaycalendar، questers، cybertalk، wikipedia، ntiative

نوشته های مرتبط

بیوگرافی اندی رابین | مردی عاشق ربات ها که سیستم عامل اندروید را ساخت

نگاهی به زندگینامه استیو جابز | مردی که جهان را تغییر داد

فزونین بازی های کامپیوتری 2020 | 5 بازی منتخب از نگاه کارشناسان

آنالیز کامل سیاست های نو حریم خصوصی واتساپ برای کاربران

منبع: افق کوروش
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1708

به "درباره روز جهانی برنامه نویسان ، آنالیز 10 تیپ شخصیتی برنامه نویس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره روز جهانی برنامه نویسان ، آنالیز 10 تیپ شخصیتی برنامه نویس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید