دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد، تبلیغات غیر واقعی روغن ها

به گزارش آسمان فارس، مدیرکل امور فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، گفت: تبلیغات، روغن آفتابگردان به عنوان روغن غیرتراریخته معرفی می گردد در حالی که اصلا در جهان دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد.

دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد، تبلیغات غیر واقعی روغن ها

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت طراحی کاتالوگ a3 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری مهر، محمدحسین عزیزی، با اشاره به اینکه محصولات تراریخته در جهان موافق و مخالفانی دارد، اظهار کرد: فراوری محصولات تراریخته مشمول قوانین بین المللی بوده و تنها منحصر به روغن نیست، اگرچه در کشور ما بیشتر در خصوص روغن صحبت می گردد.

وی اضافه نمود: در خصوص محصولات تراریخته سه موضوع کشت، مصرف و نحوه برچسب گذاری مطرح است، فراورینمایندگان عمده محصولات تراریخته کشورهای آمریکا، هند و چین هستند و تا به امروز محصولات تراریخته در ایران کشت نشده است.

مدیرکل امور فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مصرف محصولات تراریخته در هیچ یک از کشورهای جهان ممنوع نیست، عنوان نمود: کشورهای مختلف قوانین متفاوتی در این حوزه به لحاظ اطلاع رسانی دارند؛ ایران نیز در این زمینه قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا را در خصوص برچسب گذاری اجرا می نماید.

وی با اشاره به اینکه نقش وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تنها در زمینه برچسب گذاری و اطلاع رسانی محصولات تراریخته است، گفت: در بعضی کشورها مانند آمریکا و کانادا برچسب گذاری اختیاری است.

عزیزی توضیح داد: در بعضی کشورها محصولات بر اساس وجود ژن و DNA در محصول نهایی برچسب گذاری و اطلاع رسانی می گردد، در بعضی کشورهای دیگر نیز بر اساس مواد اولیه اصلی که محصول نهایی مانند سویا، کلزا و ذرت از آنها فراوری شده، برچسب گذاری می گردد، یعنی هر محصولی از دانه های تراریخته فراوری گردد، باید برچسب گذاری گردد که ایران جزو این کشورها است.

مدیرکل امور فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه الزام برچسب گذاری محصولات تراریخته طبق قانون ششم توسعه الزام شده است، عنوان نمود: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعاهای نادرست و خلاف واقع مطرح می گردد که بعضی از آنها اصولاً موضوعیت ندارد. مثلاً در خصوص تبلیغات روغن خوراکی، روغن آفتابگردان به عنوان روغن غیر تراریخته معرفی می گردد در حالی که اصلاً در جهان دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد و به تبع آن بدیهی است که تمام روغن های آفتابگردان فراوریی غیر تراریخته هستند.

وی ادامه داد: همچنین درج عنوان بدون کلسترول روی روغن های نباتی نیز از این دسته تبلیغات محسوب می گردد، چراکه روغن های نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغن های حیوانی وجود دارد. درج عنوان بدون اضافه نمودنی روی شیرهای استریل نیز از این دست تبلیغات است، چرا که شیرهای استریل نیازی به اضافه نمودنی ندارند چون داخل آن میکروبی وجود ندارد و دلیلی برای استفاده از اضافه نمودنی و یا نگهدارنده نیست.

به گفته عزیزی، سازمان غذا و دارو به کارخانجاتی که از این شگردها برای گمراهی مصرف نماینده استفاده می نمایند، تذکر داده و سعی دارد که با تعامل مشکل را حل نماید اما در صورت تکرار تخلف با آنها برخورد می نماید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1185

به "دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد، تبلیغات غیر واقعی روغن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد، تبلیغات غیر واقعی روغن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید