خرید شفاف و مقابله با گران فروشی با درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها

به گزارش آسمان فارس، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله با گرانفروشی، طرح درج قیمت تولیدکننده را از 14 قلم کالا شروع نموده است و این طرح به سرعت در حال اجراء و توسعه است.

خرید شفاف و مقابله با گران فروشی با درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، تصمیم وزارت صنعت در مورد درج قیمت فراوری نماینده بر روی 14 قلم کالا به منظور شفاف سازی قیمت است و فراورینماینده باید بر روی کالا های فراوریی خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه ها و واحد های صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف نماینده هستند.

هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گرانفروشی و شفاف سازی قیمت ها، بهره مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره فراوری، توزیع و عرضه از سود های مصوب قانونی و بعلاوه کاهش بهای پرداختی به وسیله مصرف نمایندگان است.

درج و نصب برچسب قیمت به وسیله آخرین حلقه توزیع کالا ها باعث بهره مندی از نرخ های رقابتی برای مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت های این طرح است.

قیمت مصرف نماینده درج شده روی بسیاری از کالا ها قیمت های واقعی و قانونی نیستند و بیشتر آن ها قیمت هایی است که با توافق واحد های فراوریی، واسطه ها و فروشگاه گذاشته می گردد.

درج قیمت فراورینماینده روی کالا ها باعث می گردد که دست واسطه ها کوتاه شده و قیمت های کاذب از میان برود.

براساس این گزارش، این کالا ها در حال حاضر تنها شامل هفت کالای سوپرمارکتی شامل دستمال کاغذی، آب معدنی، آب میوه ها، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی، پوشک بچه و هفت قلم کالا های سرمایه ای شامل انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ مانند غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی هستند.

در مورد کالا های انتخاب شده نیز باید گفت که تصمیم گرفته شده تا کالا هایی که بازارشان رقابتی است انتخاب و اطلاع رسانی قیمت به جای کارخانه در مرحله عرضه به مصرف نماینده اجرا گردد که البته فاز اول اجرای این طرح شامل کالا هایی می گردد که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوار ها ندارند.

شفافیت در اطلاعات مالی، کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف و حذف واسطه های غیر ضرور از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

یکی از مسائل درج قیمت مصرف نماینده بر کالا ها مساله تخفیف های کف بازار و تخفیف های بدون مبنای 50 درصدی قیمت کالا ها بود.

متولیان فروشگاه ها در بعضی موارد حجم بالایی از کالا های خود را با تخفیف های غیرواقعی 20 تا 50 درصد و در قالب طرح های تخفیفی و حراج عرضه می نمایند که البته انتقاداتی به عملکرد این فروشگاه ها مبنی بر احتمال تبانی با فراورینماینده و درج قیمت واقعی روی اجناس فروش کالا ها مطرح است.

پیش از این بسیاری از فراورینمایندگان در بعضی مواقع کالا های خود را با تخفیف ویژه و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش می رساندند که به علت درج قیمت مصرف نماینده روی کالاها، این تخفیف در بیشتر اوقات به صورت کامل به شبکه توزیع خرده فروشی می رسید و مصرف نماینده هیچ سودی نمی برد.

به علت شفاف نبودن فروش کالا از کارخانه، فراورینماینده و شبکه توزیع، گرانی قیمت ها را گردن یکدیگر می انداختند، بنابراین چاره ای جز شفاف کردن زنجیره توزیع با اجرای طرح درج قیمت فراورینماینده روی کالا ها وجود نداشت چرا که در طرح درج قیمت مصرف نماینده روی کالا ها بعضی قیمت ها در مقایسه با قیمت کارخانه 100 درصد افزایش داشته است.

با اجرای این طرح، فروشگاه های زنجیره ای باید برچسب تخفیفات قیمت غیرواقعی را از روی قفسه ها حذف نمایند و همان قیمت مصرف نماینده روی کالا، در معرض دید عموم قرار گیرد.

البته فروشگاه های زنجیره ای بر اساس قانون باید 20 درصد سهم شبکه توزیع را در اختیار داشته باشند، اما اکنون هشت درصد از سهم شبکه توزیع کالا ها بر عهده این فروشگاه ها است.

این طرح به سامانه بهین یاب و سامانه جامع تجارت متصل می گردد و عرضه نماینده موظف است قیمت مصرف نماینده را در قفسه کالا قرار دهد و علت ثبت نشدن قیمت مصرف نماینده روی کالا ها در کنار قیمت فراورینماینده نیز جلوگیری از سردرگمی خریداران است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1898

به "خرید شفاف و مقابله با گران فروشی با درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید شفاف و مقابله با گران فروشی با درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید