خبرنگاران اجراهای خارجی در سایه تفاهم نامه های همکاری فرهنگی با کشورها میسر شد

به گزارش آسمان فارس، تهران- خبرنگاران- دبیر بخش بین الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت: در حالی که با چالش اقتصادی قابل توجهی در برگزاری این دوره از جشنواره روبرو بودیم، تفاهم نامه های همکاری فرهنگی با سایر کشورها امکان حضور گروه های خارجی را فراهم کرد.

خبرنگاران اجراهای خارجی در سایه تفاهم نامه های همکاری فرهنگی با کشورها میسر شد

سی و ششمین دوره از جشنواره بین المللی موسیقی فجر در حال برگزاری است و تا به امروز بیشتر اجراهای برنامه ریزی شده در بخش های داخلی و بین المللی به وسیله فضای مجازی برای مخاطبان پخش شده است. این دوره از جشنواره موسیقی فجر به خاطر عالم گیری ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی تمام کشورها بر خلاف همه ادوار گذشته و شاید برای اولین و آخرین بار بصورت اجراهای از قبل ضبط شده عرضه شده است. این شکل از برگزاری جشنواره موسیقی فجر باعث شد تا قبل از شروع آن همیشه تردیدهایی نسبت به کیفیت برگزاری جشنواره وجود داشته باشد.

به هر شکل از جشنواره ای که به اجبار و برای اولین بار به این صورت برگزار می گردد نمی توان انتظاری ایده آل دشت اما با مرور اجراهای پخش شده تا به امروز می توان به جرات گفت که این جشنواره (با توجه به شرایط خاص دنیای به دلیل عالم گیری کرونا)، دست کم در بخش بین الملل خود پیروز شده تا انتظارات مخاطبان خاص خود را تا حدودی برآورده کند.

همین توفیق بهانه گفت وگو با اردوان جعفریان دبیر بخش بین الملل سی و ششمین دوره از جشنواره موسیقی فجر شد.

جعفریاندر باره چالش های جدی این دوره از جشنواره موسیقی فجر در بخش بین الملل گفت: ما در این دوره با دو چالش بسیار سخت اقتصادی و کرونایی روبرو بودیم. از طرفی بودجه اختصاص یافته به بخش بین الملل این دوره از جشنواره بسیار کم (در حدود بودجه یک اجرای بین المللی متعارف) بود. یعنی تمام بودجه ای که ما برای بخش بین الملل این دوره از جشنواره دریافت کردیم چیزی معادل هزینه برگزاری یک اجرای بین المللی یک گروه بود.

در وهله اول با این بودجه اندک عملا برگزاری بخش بین المللی جشنواره غیر ممکن بود اما پیروز شدیم با توجه به معضلات اقتصادی پیش رو از حوزه های بیرونی مورد قبول کل سیستم حاکمیتی ایران جذب حمایت اعتبار کنیم.

وی در باره این حوزه های بیرونی گفت: بسیاری از مردم اطلاع ندارند که هر کشوری تفاهم نامه های همکاری فرهنگی با سایر کشور ها امضا می نماید و این تفاهم نامه ها معمولا در سطوح بالای حاکمیتی منعقد می گردد. کار مهمی که در این دوره از جشنواره انجام شد این بود که با استفاده از این تفاهم ها و راهکارهای مربوط از کشورهایی مانند ایتالیا و آلمان جذب حمایت کردیم.

دبیر بخش بین الملل سی و ششمین دوره از جشنواره موسیقی در پاسخ به این پرسش که چرا در بخش بین الملل ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر نگاه حداکثری به ژانرهای مختلف موسیقی نشده و عموما فضای بین الملل جشنواره موسیقی فجر متاثر از سبک JAZZ بوده است، گفت: در مجموع قوانین بالادستی امکان حضور هنرمندان بین المللی سبکهای نظیر راک و پاپ را نمی دهد و از طرف دیگر موسیقی هایی که بیشتر جنبه تجاری دارند هم جایی در جشنواره هایی مانند جشنواره موسیقی فجر ندارند.

وی در باره سیر کیفی بخش بین الملل در ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر گفت: دعوت از هنرمندان خارجی در جشنواره موسیقی فجر در همه دوره ها تابع چهارچوبهای خاص بوده و هست. اگر در دوره ای شاهد اتفاقات مثبت و خوبی بودیم باید بپذیریم که این اتفاقات متاثر از مدیریت فردی بوده است.

به گفته جعفریان، مهم ترین علت پر رنگ شدن سبک جز در جشنواره فجر این است که در ایران آموزش آکادمیک موسیقی JAZZ وجود ندارد و این خلا در فضای موسیقی ما کاملا احساس می گردد. پس کوشش ما در بخش بین الملل جشنواره جذب الگوهای آموزشی و بعبارتی الگو سازی برای این سبک بوده که اتفاقا مخاطبان زیادی هم در ایران دارد.

اعراب و هندی ها در شناساندن موسیقی خود به دنیا پیروز تر از ما بودند

دبیر بخش بین الملل سی و ششمین وره جشنواره موسیقی فجر در ادامه گفت: بیشترین کوشش و تمرکز ما در این بخش این بوده که بتوانیم جشنواره موسیقی فجر را بستری برای معرفی موسیقی ایران در صحنه های بین المللی کنیم.

وی اضافه نمود: باید بپذیریم تا چندی قبل در جشنواره های بین المللی بخاطر شناخت ناکافی، عملا تفکیکی بین موسیقی اعراب و موسیقی شبه قاره هند و ایران وجود نداشت. اما چند سالی است که در جشنواره های بین المللی اعراب و هندی ها در زمینه شناساندن موسیقی خود به دنیا پیروز تر از ما عمل نموده اند.

وی در پایان گفت: آنچه در جشنواره موسیقی فجر سال جاری شاهد آن بودیم گواه این مساله مهم بود که هنرمندان معتبر دنیای الزما رضایت قلبی برای حضور در رویداهای بین المللی آنلاین ندارند چون اولویت این چهره های بین المللی در جذب تماشاگر حداکثری در اجراهای زنده است. اما به هر شکل می توان ادعا کرد که با وجود دو چالش مهم محدودیت بودجه و شرایط دنیای کرونا سال جاری در بخش بین الملل شاهد افت کیفیت نبودیم.

سی وششمین جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه

در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و در بخش غیر رقابتی 100 گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی به وسیله فراخوان ثبت نام کردند که در مرحله نخست 61 گروه انتخاب شدند و در نهایت 10 گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافته اند.

با توجه به همه گیری ویروس کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه ها تغییرات اجرایی نسبت به جشنواره های قبل دارد. بر اساس تقسیم بندی هیات انتخاب در هر بخش، 40 درصد گروه ها از بخش فراخوان و 60 درصد گروه ها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند.

تجلیل از چهار هنرمند موسیقی کشورمان بانو ملیحه سعیدی و آقایان احمد علی راغب، حسن ناهید و محمدرضا اسحاقی گرجی از جمله برنامه های جنبی این دوره از مهم ترین رویداد موسیقی کشورمان خوهد بود.

این دوره از جشنواره از تاریخ 28 بهمن ماه شروع شده و تا کنون اجرای 21 گروه و هنرمند ایرانی و خارجی به وسیله مجازی پخش شده است.

سی و ششمین دوره از جشنواره موسیقی فجر در تاریخ 4 اسفند ماه پایان خواهد یافت.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1530

به "خبرنگاران اجراهای خارجی در سایه تفاهم نامه های همکاری فرهنگی با کشورها میسر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اجراهای خارجی در سایه تفاهم نامه های همکاری فرهنگی با کشورها میسر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید