جشن شکرگزاری برداشت غوره در شهرستان ممسنی برگزار گردید

به گزارش آسمان فارس، جشن شکرگزاری برداشت غوره با هدف معرفی چهار اثر ناملموس ملی منطقه دشمن زیاری و با حضور مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در شهرستان ممسنی برگزار گردید.

جشن شکرگزاری برداشت غوره در شهرستان ممسنی برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، در جریان برگزاری جشن شکرگزاری برداشت غوره (یاقوت سبز) دشمن زیاری، از طرح یادبود آثار ناملموس ملی شده منطقه رونمایی شد.

در این مراسم همت محمدی مسئول امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی فارس در خصوص اهمیت منطقه دشمن زیاری اظهار کرد: این منطقه از چند جهت اهمیت دارد؛ دشت ممسنی سابقه ای هفت هزارساله دارد و بر اساس مطالعات باستان شناسی آثار فراوانی از دوره های تاریخی و پیش ازتاریخ در این دشت شناسایی شده است.

او ادامه داد: در بخش های مختلف شهرستان ممسنی مانند بخش دشمن زیاری سابقه حضور انسان به چند هزار سال می رسد که پس از حمله های متعدد در طول تاریخ به ایران بخشی از مردمان ساکن در دشت های ممسنی به دشمن زیاری مهاجرت کردند و با خود فرهنگ غنی، آداب ورسوم، سنت ها و مهارت های مختلف را - که امروزه آن را میراث ناملموس می نامیم- انتقال دادند.

محمدی میراث ناملموس را مهم خواند و اعلام کرد: یکی از رسالت های ما علاوه بر حفاظت از آثار ملموس همانند بناها، تپه ها و دیگر آثار تاریخی، کوشش برای حفاظت از داشته های فرهنگی ناملموس است.

او گفت: وقتی اثر ملموس یا ناملموسی در فهرست آثار ملی ثبت می گردد باید اهمیت آن برای مردم بازگو گردد چون این مردم بوده اند که سال ها این آثار را نگهداری نموده اند و سازمان های دولتی تمام کوشششان برای حفاظت آن است و برگزاری این دست جشنواره ها برای آثار ناملموس درواقع راهی برای حفظ این آثار به شمار می رود.

مسئول امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی فارس توضیح داد: منطقه دشمن زیاری دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است. وجود بزرگ ترین تاکستان های دیم کشور در منطقه دشمن زیاری یک ظرفیت بالفعل است که با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی این ظرفیت پررنگ تر خواهد شد.

او با اشاره به ظرفیت بالای جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی در منطقه دشمن زیاری اعلام کرد: چهار مهارت ارزشمند ثبت شده این منطقه ازجمله: مهارت شیره پزی سنتی یا دوشاب گیری، مهارت تهیه حلوای سنتی میده، مهارت تهیه آب غوره سنتی و سورو خوانی بخش از توانمندی های فرهنگی این منطقه به شمار می آیند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 361

به "جشن شکرگزاری برداشت غوره در شهرستان ممسنی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن شکرگزاری برداشت غوره در شهرستان ممسنی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید