جشنواره آش ایرانی همواره در گلونی برپاست

به گزارش آسمان فارس، آش در ایران یکی از پرطرفدارترین و لذیذترین غذاها به شمار می رود.

جشنواره آش ایرانی همواره در گلونی برپاست

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام گلونی، هرگاه آش با هنر و سلیقه بانوان ایرانی تزئین می شوند، به عنوان زیباترین غذاها هم می توان از آن ها نام برد. اما چه رازی پشت این غذای بی نظیر نهفته است که هوش از سر هر آدمی با هر سلیقه و طبع و مزاجی می برد؟

هر منطقه و دیاری در کشور ما آش و آش های مخصوص خود را دارند که بسیاری از آنها با وجود طعمی لذیذ و رایحه ای دل انگیز هنوز آنچنان که باید شناخته شده نیستند و متاسفانه بسیاری از آنها در جهت فراموشی قرار گرفتند.

آش در دوره صفویه نیز از غذاهای مهم فرهنگ ایرانی است.

چه آش های لذیذ و خوشمزه و مقوی و خوش بویی که جای خود را به فست فودها و غذاهای رسمی دادند و اگر فرهنگ دوستان کوشش نکنند، اسم و یاد و طعم و رایحه آن آش ها برای همواره از خاطر ایرانیان حذف خواهد شد.

ما نیز برای حفظ فرهنگ و تاریخ شهر و روستای خود باید این آش ها را در برنامه غذایی خود جای بدهیم و از آن طرف برای بهره مندی از فواید آش های محلی مناطق دیگر، نام و شیوه پخت آنها را بیاموزیم. اما این اطلاعات را از کجا جمع آوری کنیم؟

آش های محلی و سنتی ایران را چطور بشناسیم و دستور پخت آنها را از کجا بیاموزیم؟ آیا منبع معتبری وجود دارد که تمام آش های محلی ایران را با تصویر و توضیحات کامل توضیح داده باشد؟

کسب این اطلاعات به وسیله گشت و گذار در فضای مجازی تقریبا غیرممکن است و هیچ اعتباری به محتوای به دست آمده نیست. کتاب ها هم یا گران هستند یا گیر نمی آیند یا تمام آش های محلی را معرفی نکردند. پس چگونه می توان به این گنجینه فرهنگی دست یافت و از فواید آن بهره مند شد؟

پایگاه خبری گلونی در یک مجموعه کامل اقدام به معرفی آش های محلی سراسر کشور نموده است.

این مجموعه شامل 144 آش محلی از شهرها و روستاهای مختلف ایران است که بسیاری از آنها در مرز فراموشی قرار دارند.

آش هایی لذیذ و خوشمزه که ما از وجود آنها بی خبریم اما شاید اگر یک قاشق از آن را مزه کنیم عاشق و شیفته آنها بشویم.

آش هایی که سالیان دراز در گوشه و کنار این سرزمین طبخ می شدند اما این روزها با هجوم فست فودها و غذاهای رسمی و بین المللی گوشه گیر و منزوی شدند. آش هایی که با توجه به مواد و محتویات آنها بسیار مغزی هستند برای سلامتی ما صدها فایده دربر دارند.

آش هایی که هم می توان به عنوان رونق گردشگری از آنها استفاده کرد و هم به عنوان زینت بخش سفره های مهمانی ما.

مواد لازم برای تهیه آش های محلی، دستور پخت، شیوه تزئین و ریزه کاری های طبخ این آش ها را در گلونی بخوانید و آن را برای خود و خانواده تان بپزید. تمامی این آش ها مناسب با طبع و علاقه ما ایرانی ها و از مواد و خوراکی های موجود در هر منطقه تهیه شد.

تهیه مواد استفاده شده در این آش ها بسیار ساده است و لزومی ندارد کل شهر را برای پیدا کردن آنها زیر پا بگذارید. این مجموعه تنوع بسیار بالایی دارد و غیرممکن است که به این آش ها سر بزنید و هوس نکنید یکی از آنها را برای همین امروز و فردا مهیا نکنید.

این مجموعه شامل آش های مختلفی از آش های معروف مانند آش رشته و آش جو و آش دوغ و آش شله قلمکار گرفته تا آش های خاص مانند آش غلور بیرجند و آش هفت رنگ بیرجند و آش اسفندی محلات و آش ماشاب قم و آش گندم شیر کرمان و آش میوه اردبیل و آش لعابی خوانسار و آش آو تفتاله خوزستان و ده ها آش دیگر است.

پس شما می توانید با مراجعه به این مجموعه در میان شهرها و روستاهای ایران بچرخید و آش های مورد پسند خود را انتخاب و طبخ کنید. شما با خواندن این مجموعه می توانید یک آش خوشمزه و خوش آب و رنگ را برای جلوه و شکوه سفرهای مهمانی خود پیدا کنید و در برابر مهمانان خود سربلند باشید از اینکه به فرهنگ و تاریخ سرزمین خود بها می دهید.

با مراجعه به این مجموعه باورتان نمی گردد که در کشورمان این همه آش وجود دارد و مردم ما اینقدر به این خوراکی لذیذ علاقه دارند. باورتان نمی گردد که این همه رنگ و طعم و رایحه دل نواز می تواند در یک غذا دور هم جمع بگردد و آب از دهان هر آدمی جاری کند.

از جشنواره دائمی آش های محلی گلونی دیدن کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1579

به "جشنواره آش ایرانی همواره در گلونی برپاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره آش ایرانی همواره در گلونی برپاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید