بهینه سازی فرودگاه یاسوج برای هواپیماهای بدنه میانه

به گزارش آسمان فارس، بهینه سازی فرودگاه یاسوج

در پی بهینه سازی فرودگاه یاسوج در جهت توسعه طول باند این فرودگاه و بعلاوه از بین بردن موانع پروازی، محدویتی که برای فرودگاه یاسوج در پذیرش هواپیماهای بدنه میانه وجود داشت از بین رفت. با انجام این اقدامات بهینه سازی شرکت هواپیمایی ماهان پروازهای خود به فرودگاه یاسوج را با BAE RT100 شروع نموده است. مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان در خصوص راه اندازی پرواز هواپیماهای بدنه میانه خود به فرودگاه یاسوج گفت: با توجه به موقعیت قرارگیری فرودگاه یاسوج در ارتفاعات این استان در غرب کشور، پیچیدگی های بسیاری در انجام پرواز به آن وجود داشته است. مدیرعامل هواپیمایی ماهان افزود که تمامی فرودگاه های غرب کشور که در رشته کوه زاگرس قرار دارند مانند فرودگاه های سنندج، ایلام و خرم آباد و بعلاوه فرودگاه های بجنورد و جیرفت که در شرق و جنوب کشور واقع شده اند به علت موقعیت کوهستانی خود دارای پیچیدگی های عملیاتی برای برقراری پروازها می باشند. با خبرنگاران همراه شوید تا در خصوص این خبر بیشتر بخوانیم.

بهینه سازی فرودگاه یاسوج برای هواپیماهای بدنه میانه

هواپیماهای بدنه میانه و شرایط کوهستانی

خلبان میثم مختارآبادی در خصوص بهینه سازی فرودگاه یاسوج گفت: با توجه به موقعیت قرارگیری این فرودگاه در ارتفاعات در غرب و کوه دنا در شمال آن، محدودیت هایی برای این فرودگاه به وجود آمده که مشابه آن را می توان در فرودگاه های خارجی مانند کابل، کاتماندو کشور نپال و فرودگاه اینزنبورگ کشور اتریش مشاهده کرد. خلبانان برای آموزش نشست و برخاست در این نوع از فرودگاه ها از طریق شبیه ساز با منطقه ها کوهستانی و نحوه پرواز در آن ها آشنا می شوند. وی در ادامه بیان نمود که پرواز هواپیماهای مختلف در منطقه ها کوهستانی و در فصل های گرم و سرد دارای پیچیدگی های عملیاتی خاص خود بوده و بعلاوه خطرات و ریسک های خود را در بر خواهد داشت. وی افزود که شرکت هواپیمایی ماهان با توجه به شرایط اقلیمی، آب و هوایی، ارتفاعات و آنالیز ریسک های مختلف به این نتیجه رسیده که می تواند برای فرودگاه یاسوج برنامه پروازی داشته باشد. مختار آبادی گفت: با توجه به اینکه ریسک فرودگاه های کوهستانی بیش از فرودگاه های دیگر است بنابراین این شرکت با بعضی برنامه ریزی ها در جهت کاهش مقدار ریسک مربوط به شرایط آب و هوایی، انتخاب نوع هواپیما، انتخاب ساعت های پروازی در طول روز و شب و بعلاوه بهینه سازی فرودگاه یاسوج که از طریق خود آن فرودگاه انجام می گیرد اقدام به راه اندازی پرواز با هواپیماهای بدنه میانه نموده است.

محدودیت های در نظر گرفته شده برای هواپیماهای بدنه میانه

مختارآبادی گفت: این شرکت بعضی از حداقل های را برای انجام پرواز با هواپیماهای بدنه میانه خود در نظر گرفته که به عنوان مثال سقف ابر قابل قبول برای فرودگاه یاسوج 7000 پا و دید افقی می بایست حداقل 4000 متر باشد. بر این اساس پروازهای ماهان زمانی تهران را به سمت یاسوج ترک خواهند کرد که هواشناسی فرودگاه یاسوج سقف ابر را حداقل 8000 پا و دید افقی را حداقل 5000 متر اعلام نماید. وی بعلاوه افزود که شرکت هواپیمایی ماهان برای فرودگاه یاسوج یا مشابه آن که در شرایط کوهستانی قرار داشته و دارای پیچیدگی عملیاتی میانه می باشند همیشه از خلبانان رده A و یا استاد خلبان استفاده نموده و به هیچ عنوان از خلبانان تحت آموزش استفاده نمی کند. با این وجود محدودیت های در نظر گرفته شده برای پرواز در این جهت برای کاهش مقدار ریسک فرودگاه یاسوج در نظر گرفته شده است. وی افزود: با توجه به قرارگیری این فرودگاه در میان کوهستان ها محدودیت در دستگاه های ارتباطی و یاری ناوبری نیز وجود داشته که باعث می شود ارتباط میان کنترلر برج مراقبت و خلبان دیرتر برقرار شود.

انواع هواپیماهای بدنه میانه شرکت هواپیمایی ماهان

میثم مختارآبادی که یکی از باسابقه ترین اساتید خلبانی با هواپیماهای بدنه میانه تایپ Avro RJ و BAE 146 در شرکت ماهان محسوب می شود در خصوص انتخاب هواپیمای مناسب برای جهتهای با محدودیت مانند فرودگاه یاسوج گفت: شرکت هواپیمایی ماهان هواپیماهای مختلفی داشته که مناسب ترین آن ها برای جهتهای کوهستانی تایپ BAE می باشد. این نوع از هواپیما در شرکت هواپیمایی ماهان در دو نوع Avro RJ و BAE 146 بوده که برای این جهت Avro RJ100 انتخاب شده است که موتورهای قدرتمندتر و تکنولوژی پیشرفته تری دارد. وی با اشاره به به اینکه سابقا تجربه پروازهای VIP به فرودگاه یاسوج را داشته است گفت: در مواقعی پیش از بهینه سازی فرودگاه یاسوج بعضی از پروازهای ریاست جمهوری به این فرودگاه از طریق اینجانب و از طریق هواپیمای تایپ BAE انجام می شد که بر اساس ارزیابی ها آن را ایمن در نظر می گرفتند.

بهینه سازی فرودگاه یاسوج برای ارزان شدن پروازها

مختارآبادی در خصوص بهینه سازی فرودگاه یاسوج و افزایش طول باند آن به 3200 متر و بعلاوه افزایش دو برابری مقاومت باند فرود و از بین بردن 13 مانع پروازی در اطراف این فرودگاه و آزادسازی بخش زیادی از باند گفت: طول باند فرود بسیار با اهمیت تر از استحکام آن می باشد. با توجه به اینکه فرودگاه بهینه سازی شده یاسوج در ارتفاع 6 هزار پایی از سطح دریا قرار گرفته است افزایش طول باند فرود یکی از ضروری ترین موارد برای هواپیماهای بدنه میانه به شمار می رفت تا از لحاظ ایمنی و اجرایی پرواز به این فرودگاه توجیه پذیر باشد. مدیر عملیات شرکت هواپیمایی ماهان گفت: برای برخاستن هواپیما از یک باند کوتاه مانند زمان پیش از بهینه سازی فرودگاه یاسوج احتیاج بود تا هواپیما با زاویه بیشتری از زمین برخاسته که برای اینکار می بایست وزن کمتری را حمل نماید. این وزن کمتر یا از طریق مسافر کمتر و یا مقدار سوخت کمتر قابل اجرا بود. هیچ شرکت هواپیمایی ایمنی پرواز خود را به علت حمل سوخت کمتر به خطر نمی اندازد و از طرف دیگر نیز حمل بار یا مسافر کمتر نیز توجیه مالی نخواهد داشت. بنابراین با بهینه سازی فرودگاه یاسوج برای فرود هواپیماهای بدنه میانه و افزایش طول باند آن، برقراری پرواز در این جهت برای شرکت های هواپیمایی ارزان خواهد بود.

تاثیرات بهینه سازی فرودگاه یاسوج

مدیر عملیات شرکت هواپیمایی ماهان وجود نیروی متخصص، آینده نگری، مدیریت قوی این فرودگاه دانسته که با بهینه سازی فرودگاه یاسوج و مدیریت آن و بعلاوه شناسایی موانع اطراف فرودگاه و افزایش طول باند پیش از ارائه گزارشات از سوی خلبانان موجب افزایش بهره وری این فرودگاه شده است. وی در خصوص سانحه اتفاق افتاده در سال 96 در این جهت پروازی نیز اعلام نمود: در کل ما فکر می کنیم اگر خلبانان از دستورالعملی که شرکت ها به آنان می دهند خارج نشوند، حتی با وجود کاستی ها و شرایط خاص پی از بهینه سازی فرودگاه یاسوج نیز می توانست بدون حادثه فرود آید.

برای خرید بلیط هواپیما ماهان در سایت خبرنگاران روی لینک آن کلیک کنید تا به صفحه مورد نظر بروید.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1976

به "بهینه سازی فرودگاه یاسوج برای هواپیماهای بدنه میانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهینه سازی فرودگاه یاسوج برای هواپیماهای بدنه میانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید