این مرد بعد از رد شدن در آکادمی هوانوردی، هواپیمای خودش را ساخت!

به گزارش آسمان فارس، ساخت هواپیمای دست ساز

یک مرد اتیوپیایی به دلیل علاقه زیادی که به هواپیما و صنعت هوانوردی داشت با قطعات دست دوم و آموزش های ویدئویی توانست هواپیمای دست ساز خودش را بسازد! و جالب این جاست که این هواپیما واقعا کار می کند و می توان با آن پرواز کرد! او از کودکی علاقه داشته که بتواند سوار هواپیمای خودش بشود و بر فراز شهر زادگاهش پرواز کند، و حالا با هواپیمای دست سازش توانسته به این آرزوی قدیمی دست پیدا کند. با خبرنگاران همراه باشید تا با این مرد مبتکر و خلاق آشنا شویم.

این مرد بعد از رد شدن در آکادمی هوانوردی، هواپیمای خودش را ساخت!

نامالش زفرو (Asmelash Zeferu) در شهر سانتافا کشور اتیوپی زندگی می کند و مثل همه ما از کودکی آرزوی سوار شدن به هواپیما را داشته است. این مرد پس از رد شدن در آزمون دانشگاه هوانوردی اتیوپی تصمیم گرفت هواپیمای خودش را بسازد. او این کار را با مطالعه چند کتاب و مهم تر از همه، ویدئوهای آموزشی یوتیوب انجام داده است! زفرو در اکتبر 2013 شروع به ساخت هواپیمایش کرد و حدود یک سال و هفت ماه ساخت آن طول کشید. برای ساخت این هواپیما زفرو از قطعات چوب، آلومینیوم و .. استفاده کرده است. هواپیمای دست ساز این فرد مبتکر برای پرواز با سرعت 182 کیلومتر در ساعت و در ارتفاع حدودا 1000 متری طراحی شده است.

وقتی به صفحه این مرد اتیوپیایی در شبکه های مجازی سر می زنیم کاملا متوجه شدت علاقه او به هواپیما و صنعت هواپیمایی می شویم. صفحه او مملو از عکس هواپیما، تصاویر برادران رایت و جملات الهام بخش از استیو جابز و … است. جمله مشهور ماندلا هرچیز تا وقتی انجام نشده باشد غیرممکن به نظر می رسد و جمله ادیسون من هیچ گاه شکست نخوردم، تنها 1000 راه پیدا کردم که جوابگو نبودند نیز در کنار تصاویری از هواپیمای خودش به چشم می آید.

این مرد باور و اعتقادی قلبی به کارش دارد. زفرو 35 ساله بارها تلاش کرد خلبان هواپیما شود، اما هربار مغلوب گردید. آکادمی هوانوردی اتیوپی از پذیرش او سرباز زد و او حتی یک بار هم پایش را داخل یک هواپیما نگذاشته است (البته به جز هواپیمای خودش).

حدود 15 سال پیش این مرد جوان تصمیم گرفت درس و دانشگاه را رها کند و به سراغ علاقه همیشگی اش یعنی هواپیما برود. او در رشته های مهندسی و بهداشت قبول شده بود اما تصمیم گرفت به آکادمی هوانوردی اتیوپی ملحق شود. اما متاسفانه او واجد شرایط لازم برای خلبان شدن نبود: خیلی ناراحت کننده بود. قدم فقط یک سانتی متر از حد مشخص شده کوتاه تر بود، اما نتوانستم وارد آکادمی شوم! اما زفرو پس از رد شدن ناامید نشد و تصمیم گرفت راه های دیگری را برای رسیدن به رویای کودکی اش دنبال کند.

زفرو شروع به مطالعه ای عمیق و جامع در مورد هواپیما کرد. او کتاب های آموزشی اداره هواپیمایی فدرال (FAA) را به مدت بیش از یک دهه مطالعه و بررسی کرد. اینترنت را زیر و رو کرد و هر مطلبی در مورد هواپیما و ساخت هواپیما بود مطالعه کرد و بیش از همه ویدئوهای آموزشی که در یوتیوب گذاشته می شد را تماشا کرد. بعد، هواپیمای خودش را ساخت!

پس از آنکه به مقدار کافی اطلاعات کسب کرد کار ساخت اولین هواپیمای دست ساز در کشور اتیوپی را شروع کرد. پس از طراحی هواپیمای مورد نظرش شروع به جمع آوری قطعات و ابزار و لوازم مورد نیاز برای ساخت هواپیما کرد. خودش در این مورد می گوید:

من این قطعات را از گاراژها و کارگاه ها و بازار بزرگ آدیس آبابا جمع آوری کردم. در ساخت این هواپیما هم از قطعات نو و هم از قطعات و ابزار دست دوم استفاده کرده ام.

زفرو بدنه هواپیمایش را از چوب ساخت و برای چرخ های هواپیما نیز از یک موتورسیکلت سوزوکی قدیمی استفاده کرد. طراحی و ساخت بال های هواپیما سخت ترین قسمت کار بود و ماه ها طول کشید. اما وقتی بال ها تکمیل شدند توانست آن ها را به بدنه اصلی وصل کند و تقریبا هواپیمایش کامل شده بود. تنها ساخت موتور هواپیما مانده بود. برای این قسمت نیز یک موتور چهار سیلندر فولکس واگن قدیمی را به عنوان موتور هواپیما به کار گرفت. پروانه چوبی هواپیما آخرین قسمتی بود که باید ساخته می شد، این پروانه که حدود 6 کیلوگرم وزن داشت برای حفظ قدرت موتور طراحی شده بود. در نهایت زفرو هواپیمای دست سازش را با رنگ سفید نقاشی کرد و تنها انتخاب نام برای هواپیما مانده بود.

من نام هواپیمایم را k-570A گذاشتم. حرف k حرف اول نام مادرم (کایروس) است و 570 نیز تعداد روزهایی است که برای ساخت این هواپیما صرف کردم. A نیز حرف اول کلمه هواپیما (Airplane) است.

هواپیمای دست ساز K-570A دو جایگاه دارد که پشت هم قرار می گیرند. زفرو این هواپیما را با هزینه ای بالغ بر 7000 دلار ساخته و آن را برای پروازی آرام و کم ارتفاع طراحی کرده است.

من با چالش های بسیاری برای ساخت این هواپیمای دست ساز روبرو شدم. تقریبا همه کسانی که دور و برم بودند این کار را دیوانگی می دانستند و برای ساخت این هواپیما نیز بارها اشتباه کردم و دوباره از اول شروع کردم. مشکل مالی نیز یکی از چالش های مهم برای ساخت هواپیمای دست سازم بود. اما علیرغم تمام این موانع و مسائل، توانستم هواپیمای دست سازم را تکمیل کنم.

پس از انتشار خبر ساخت هواپیما در فضای اینترنت، رنه بوبرمن، کارشناس هواپیمایی انجمن هواپیمایی هلند با او تماس گرفت و توصیه های مفیدی در مورد وزن هواپیما به او ارائه کرد. به لطف این توصیه ها و راهنمایی ها، زفرو توانست هواپیمایش را اصلاح کند و امروز این هواپیمای دست ساز بهتر از قبل می تواند پرواز کند. هر چند این مرد 35 ساله همچنان در حال اصلاح و بهبود عملکرد هواپیمایش است.

اتفاق خوشحال کننده ای که برای این مخترع جوان افتاد پیشنهاد بورس تحصیلی در دانشگاه هلند برای تحصیل مهندسی هوافضا بوده است. طراحی های هواپیما و تصاویر مراحل ساخت هواپیمای دست ساز زفرو در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود و با حمایت هایی که از او به عمل آمده می تواند بالاخره به آرزوی همیشگی اش، یعنی خلبان شدن، برسد.

منبع: odditycentral.com

منبع: الی گشت
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1918

به "این مرد بعد از رد شدن در آکادمی هوانوردی، هواپیمای خودش را ساخت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مرد بعد از رد شدن در آکادمی هوانوردی، هواپیمای خودش را ساخت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید