ارزش غذایی انجیر

به گزارش آسمان فارس، انجیر منبعی غنی از پتاسیم، کلسیم و بعلاوه فیبر خوراکی است و برای حفظ سلامتی قلب و سلامت استخوان مفید می باشد. این مقاله ارزش غذایی انجیر تازه خام و انجیر خشک را شرح داده و بعلاوه بعضی از فواید مصرف انجیر در سلامت

ارزش غذایی انجیر

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

انجیر منبعی غنی از پتاسیم، کلسیم و بعلاوه فیبر خوراکی است و برای حفظ سلامتی قلب و سلامت استخوان مفید می باشد. این مقاله ارزش غذایی انجیر تازه خام و انجیر خشک را شرح داده و بعلاوه بعضی از فواید مصرف انجیر در سلامت را معرفی خواهد کرد.

آیا می دانستید؟

افلاطون فیلسوف یونانی، انجیر را به اسم میوه فیلسوف نام نهاد و آن را به اسم منبع تغذیه ای ضروری برای ورزشکاران شناساند.

انجیر بومی جنوب غربی آسیا و منطقه مدیترانه شرقی است، و از نوع درخت برگ ریز پاییزی و یا درختچه بزرگ می باشد. اعتقاد بر این است که انجیر یکی از اولین گیاهانی بوده که به وسیله انسان پرورش داده شده است. ارزش غذایی انجیر بسیار پیش از آنکه جامعه علمی به آن پی ببرد، به وسیله یونانیان تشخیص داده شد، و اعتقاد بر این است که یونانیان فوائد این میوه را به کشورهای همسایه معرفی نمودند.

ارزش تغذیه ای انجیر

این میوه شیرین نرم و پر از دانه های کوچک اغلب به صورت خشک شده مصرف می گردد، به این علت که انواع تازه آن تاریخ مصرف و یا ماندگاری کمی داشته و به در طول حمل و نقل به آسانی کیفیت خود را از دست می دهد.

در ادامه جداولی از ارزش غذایی انجیر خام و بعلاوه خشک شده و نپخته آن آورده شده است.

آنالیز اجمالی

انجیر خام (149 گرم)

ماده مغذی

مقدار

پروتئین

1ر1 گرم

کربوهیدرات

6ر28 گرم

فیبر خوراکی

3ر4 گرم

قند

23ر24 گرم

چربی کل

45ر0 گرم

آب

9ر117 گرم

انرژی

110 کیلوکاری

انجیر خشک، نپخته (1 فنجان یا 149 گرم)

ماده مغذی

مقدار

پروتئین

9ر4 گرم

کربوهیدرات

2ر95 گرم

فیبر خوراکی

7ر14 گرم

قند

4ر71 گرم

چربی کل

39ر1 گرم

آب

8ر44 گرم

انرژی

371 کیلوکاری

محتوای مواد معدنی

انجیر خام (149 گرم)

ماده معدنی

مقدار

پتاسیم

346 میلی گرم

کلسیم

52 میلی گرم

مهمیم

25 میلی گرم

پتاسیم

21 میلی گرم

سدیم

1 میلی گرم

آهن

6ر0 میلی گرم

روی

2ر0 میلی گرم

انجیر خشک، نپخته (1 فنجان یا 149 گرم)

ماده معدنی

مقدار

پتاسیم

1013 میلی گرم

کلسیم

241 میلی گرم

مهمیم

101 میلی گرم

پتاسیم

100 میلی گرم

سدیم

15 میلی گرم

آهن

3 میلی گرم

روی

8ر0 میلی گرم

محتوای ویتامین

انجیر خام (149 گرم)

ویتامین

مقدار

ویتامین A

IU 212(واحد بین الملل)

ویتامین C

3 میلی گرم

ویتامین K

7 میکروگرم

فولات

9 میکروگرم

انجیر خشک، نپخته (1 فنجان یا 149 گرم)

ویتامین

مقدار

ویتامین A

IU 15(واحد بین الملل)

ویتامین C

8ر1 میلی گرم

ویتامین K

2ر23 میکروگرم

فولات

13 میکروگرم

فوائد انجیر در سلامت

انجیر که منبع تغذیه ای مهمی به ویژه انرژی فوری است، می تواند به صورت تازه در فصول گرم و به شکل خشک شده در تمام طول سال خورده گردد. انجیر نه تنها می تواند به اسم میوه مصرف گردد، بلکه می تواند در تهیه مربا و چات نی (نوعی ترشی هندی) هم مورد استفاده قرار گیرد.

سلامت قلب: انجیر با پایین بودن مقدار سدیم و بسیار بالا بودن در پتاسیم و مهمیم، به کنترل و کاهش فشار خون یاری می نماید. این میوه کلسترول مضر را کاهش داده، در نتیجه از ایجاد پلاک در سیاهرگ و سرخرگ (تصلب شرایین) جلوگیری می نماید. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، رشد رادیکال های آزاد را کنترل و مهار می سازند.

سلامت استخوان: کلسیم به همراه پتاسیم (که مانع از دست دادن کلسیم به وسیله ادرار می گردد)، با هم کار نموده و تراکم و استحکام استخوان را بالا می برند. کلسیم به تقویت استخوان ها یاری نموده، در حالی که پتاسیم مقدار از دست دادن کلسیم را کاهش داده، تضمین می سازد که بدن از هر دو این مواد معدنی به مقدار کافی برخوردار باشد.

سطوح کاهش یافته کلسیم استخوان منجر به شکنندگی و نازک شدن استخوان ها و در نهایت پوکی استخوان و یا ورم مفاصل می گردد. آب انجیر می تواند جایگزینی عالی برای کسانی که از آلرژی نسبت به شیر و عدم تحمل لاکتوز رنج می برد، محسوب گردد.

ماده غذایی مخصوص افراد دیابتی و مراقبان وزن: انجیر دارای شاخص قند خون کم تا میانه بوده و در نتیجه مصرف آن به وسیله بیماران دیابتی بی خطر می باشد. علاوه بر آن، این میوه، و هم عصاره بدست آمده از برگهای درخت انجیر هنگامی که به وعده غذایی دیابتی افزوده گردد، به پایین آوردن سطوح قند خون و پایین آوردن احتیاج به انسولین در دیابت نوع 1 یاری می نماید. محتوای بالای فیبر آن، برای وارد نمودن به برنامه مدیریت وزن و رژیم غذایی از این میوه، خوراکی ایده آلی ساخته است.

دیگر فوائد: انجیر منبعی از آهن و فولات بوده و برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن، و بعلاوه زنان در عادت ماهانه، زنان باردار و شیرده بسیار مفید می باشد. این میوه بعلاوه دارای خواص ضد عفونی کنندگی و نرم کنندگی بوده که از آن درمان خانگی بسیار عالی جهت مراقبت از پوست می سازد. انجیر تازه له شده که بر روی پوست مورد استفاده قرار گرفته، نه تنها موجب پاکسازی آن می گردد، بلکه به درمان آکنه و جوش هم یاری می نماید.

مصرف انجیر به این علت که دارای اثر ملینی خفیفی می باشد، به مقابله با عوارضی مانند یبوست و بواسیر یاری می نماید. قابلیت انجیر در کاهش سرطان سینه هم مورد آنالیز قرار گرفته است.

انجیر را می توان به طرق مختلف نوش جان کرد. آن را به اسموتی خود افزوده و یا خرد نموده و درون سالاد بریزد بعلاوه می تواند به کلوچه افزوده و یا به هنگام احساس کمبود انرژی، صرفاً به همان صورت مصرف نمایید.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1764

به "ارزش غذایی انجیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش غذایی انجیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید