آشنایی کامل با وظایف مهماندار هواپیما

به گزارش آسمان فارس، وظایف مهماندار هواپیما | Flight Attendant Duties

زمانی که سوار هواپیما می شویم تا هنگامی که می خواهیم با پروازمان خداحافظی کنیم، مهمانداران هواپیما را می بینیم که لبخند به لب و با روی گشاده از ما استقبال نموده و ما را بدرقه می نمایند. به طور کلی وظایف مهماندار هواپیما این گونه است که او خدماتی ارائه می دهد تا از امنیت و راحتی مسافرانی که بلیط یکی هواپیما را تهیه نموده اند، مطمئن شود. خبرنگاران در ادامه این متن به معرفی وظایف مهماندار هواپیما پرداخته است؛ با ما همراه باشید.

آشنایی کامل با وظایف مهماندار هواپیما

وظایف

وظایف مهماندار هواپیما به طور کلی

  • شرکت در جلسات پیش از پرواز برای توجیه جزئیات پرواز
  • اطمینان از تامین کافی آب آشامیدنی، دیگر نوشیدنی ها نظیر قهوه و چای و تجهیزات اضطراری در هواپیما
  • نشان دادن استفاده از تجهیزات ایمنی و اورژانسی
  • اطمینان از اینکه همه مسافران کمربندهای خود را بسته اند و اطمینان از اینکه باقی احتیاجهای امنیتی رعایت شده
  • سرو و گاهی اوقات فروش نوشیدنی، وعده های غذایی یا تنقلات
  • مطلعی و مراقبت از احتیاجهای مسافران، به ویژه کسانی که محدودیت جسمی دارند
  • اطمینان از امنیت مسافران در هنگام پرواز، مانند زمانی که هواپیما با چاله هوایی روبرو می شود
  • انجام یاری های اولیه در صورت لزوم برای مسافران

توضیح بعضی از وظایف

شرکت های هواپیمایی بر طبق قانون باید تمام لوازم مورد احتیاج مهمانداران هواپیما را برای امنیت و ایمنی مسافران فراهم نمایند. یکی از وظایف مهماندار هواپیما این است که همواره مراقب مسافران باشد تا امینت کامل را داشته باشند و از این اطمینان حاصل نمایند که قوانین امنیتی برای تمام مسافران اجرا می شود. آن ها بعلاوه باید سعی نمایند که مسافران حس راحتی و خوشحالی داشته باشند.

کاپیتان حدودا 1 ساعت قبل از تیک آف، مهمانداران هواپیما را در خصوص اجرای سلسله مراتب، طول پرواز و شرایط آب و هوایی مطلع می سازد. مهمانداران باید مطمئن شوند که تجهیزات اضطراری کار می نماید، کابین خلبان تمیز است و به میزان کافی غذا و آب در هواپیما وجود دارد. مهمانداران هواپیما، به مسافران زمانی که وارد هواپیما می شوند خوش آمد می گویند و با نگاه کردن به شماره جایگاه شان آن ها را هدایت و در مواقع لزوم یاری می نمایند.

قبل از تیک آف، مهمانداران برای استفاده از تجهیزات ایمنی هدایت می نماید که این کار یا به وسیله خودشان یا با پخش یک فایل ویدیویی انجام می گیرد. آنها بعلاوه اطمینان حاصل می نمایند که کمربند ایمنی همه بسته شده، جایگاه ها در موقعیت صحیح بوده و تمام چمدان های دستی مسافران به درستی مطابق با قوانین فدرال و سیاست های شرکت قرار داده شده اند.

از مهمترین وظایف مهماندار هواپیما این است که او باید به مسافران در هنگام وقوع یک اتفاق اضطراری یاری نمایند. این وظیفه طیف وسیعی دارد که از ارتباط برقرار کردن با مسافران بی نظم گرفته تا انجام یاری های اولیه را شامل می شود. آن ها بعلاوه باید به پرسش های مسافرران در خصوص پرواز پاسخ دهند، مسافران با محدودیت های جسمانی را یاری نموده و هر شخص دیگری که احتیاج به چیزی داشته باشد را یاری کند.

قبل از اینکه هواپیمایی به زمین بنشیند، مهمانداران هواپیما مجددا باید کمربند ایمنی مسافران را چک نمایند و از صاف بودن جایگاه ها مطمئن شده و تمام چمدان های دستی مسافران را آنالیز نمایند که به درستی در جایگاه بالای سرشان قرار گرفته باشد. مهمانداران هواپیما باید گزارش هایی را نیز مبنی بر شرایط کابین و بعلاوه مسائل اورژانسی و پزشکی ارائه دهد.

برنامه کاری

بیشتر مهمانداران هواپیما به صورت تمام وقت کار می نمایند اما بعضی از آن های نیز هستند که ساعت کاری منعطف و یا نیمه وقت دارند. آن ها به خاطر پروازهای مختلف باید شب ها، آخر هفته ها و تعطیلات نیز کار نمایند و بعضی مواقع مجبور هستند که شبانه روز سرکار باشند. در بیشتر مواقع قراردادی که بین مهمانداران و شرکت هواپیمایی بسته می شود، ساعت کار ماهانه و روزانه را معین می نمایند. یک شیفت معمولی بین 12 تا 14 ساعت طول می کشد اگرچه ساعت کار آن ها در پروازهای بین المللی می تواند بیشتر شود. اداره هواپیمایی فدرال (FAA) می گوید مهمانداران قبل از آغاز پرواز بعدی خود باید 9 ساعت استراحت داشته باشند.

مهمانداران معمولا ماهی 75 تا 90 ساعت در طول پرواز هستند و 50 ساعت را روی زمین به آماده سازی پرواز، گزارش نویسی و منتظر هواپیما ماندن می مانند. به طور میانگین آن ها 2 تا 3 شب را در هفته خارج از خانه هستند و در طول این زمان، کارفرمایان برای آن ها اقامت و غذا تهیه می نمایند. هرچه یک مهماندار تجربه و مقامش بالاتر می رود، وظایف بیشتری نیز در ساعات کاری او گنجانده می شود.

شخصیت و روحیات مهمانداران هواپیما

علایقه و شخصیت

تا به حال مهمانداران وظایف مهماندار هواپیما را به شما معرفی نموده ایم و حالا می خواهیم به سراغ این برویم که آن ها معمولا چه شخصیتی دارند و علایقشان چیست. طبقه کد شغلی هالند (Holland Code) معمولا شخصیت مهمانداران به گونه ایست که علاقه به یاری (Helping)، ترغیب (Persuading) و سازماندهی کردن (Organizing) دارند. حیطه یاری آن ها روی یاری، خدمات، مشاوره و یا تدریس متمرکز است. ترغیب بیشتر به تاثیرگذاری، ایجاد انگیزه و فروش بر می شود و در نهایت از سازماندهی می توان کار بر روی اطلاعات و پردازش مواردی را دانست که می خواهند به طریقه درست پیش رود.

خصوصیات کلی

  • دقت و توجه | Attentiveness

مهمانداران باید از تمام احتیاجهای مسافران مطلع بوده و مطمئن شوند که آن ها یک تجربه پرواز خوب خواهند داشت. آن ها بعلاوه باید از هرگونه ریسک های ایمنی و امنیتی اطلاع داشته باشند.

  • مهارت های ارتباطی | Communication skills

آن ها باید شفاف صحبت نمایند، به خوبی گوش دهند و با مسافران و دیگر کادر پرواز به آسودگی ارتباط برقرار نمایند.

  • مهارت های مشتری مداری | Customer-service skills

مهمانداران پرواز باید با وقار، با درایت و تدبیر داشته باشند تا شرایط استرس زا را پشت سر بگذارند و احتیاجهای مسافران را برآورده نمایند.

  • مهارت های تصمیم گیری

آن ها باید بتوانند به طور قاطع در شرایط اضطراری عمل کند.

  • استقامت فیزیکی

از وظایف مهماندار هواپیما این است که ممکن است چمدان های سنگین را بلند کند و برای ساعت های متمادی بایستد. آن ها معمولا باید قد و وزن مورد نظر ایرلاین ها را داشته باشند و بعلاوه از نظر فیزیکی در شرایط خوبی به سر برند. آن ها بعلاوه ممکن است مجبور باشند که از ارزیابی پزشکی خاصی بگذرند.

منبع: truity.com

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1962

به "آشنایی کامل با وظایف مهماندار هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی کامل با وظایف مهماندار هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید