10 فیلم علمی-تخیلی که آینده را پیش بینی نموده بودند

به گزارش آسمان فارس، فیلم های علمی-تخیلی همیشه از جایگاهی ویژه بین مخاطبان سینما برخوردار هستند. از رنگ و لعاب مختص این فیلم ها و وجود قهرمان و ضد قهرمان های ریز و درشت گرفته تا تصاویر بدیعی که در این ژانر به نمایش در می آیند، همه به نوعی مخاطب را میخکوب می نماید ولی آن چیزی که این فیلم ها را از سایر آثار سینمایی متمایز می نماید، پیش بینی های باورنکردنی آن ها از دنیای پیش­ روی ماست که ذهن مخاطب را بیش از پیش درگیر می نماید. در این نوشته به آنالیز 10 فیلمی خواهیم پرداخت که خبر از فناوری ها و رخداد هایی در دنیای امروز به ما داده اند.

10 فیلم علمی-تخیلی که آینده را پیش بینی نموده بودند

1. علاقه مندی بیش از حد جامعه به برنامه های تلویزیونی در نمایش ترومن (The Truman Show)

  • کارگردان: پیتر ویر
  • محصول: 1998

این کمدی - درام روانشناختی در ظاهر یک چیز است، اما زیر پوست خود، حرف های دیگری برای گفتن دارد. جیم کری در نقش ترومن بروبنک ظاهر می گردد، مردی که در می یابد که سبک زندگی به ظاهر ساده او در حقیقت موضوع یک برنامه تلویزیونی است. محیط اطراف او پر از اشیائی است که به دقت ساخته و چیده شده اند و هم نوعان او در حقیقت بازیگرانی هستند که به کار گرفته شده اند تا به ایفای نقش خود بپردازند. وقتی او پی به این واقعیت دردناک می برد، نقشه ای را برای فرار می کشد. این اثر که در سال 1998 عرضه شده است، آینده سرگرمی در برنامه های تلویزیونی را پیش بینی می نماید. علاقه بیش از حد آمریکایی ها به برنامه های تلویزیونی با موضوع بازی مثل برادر عظیم و مجرد خیلی با آن چیزی که در نمایش ترومن به تصویر کشیده شده است، تفاوت ندارد.

2. دزدی آنلاین اطلاعات مربوط به هویت افراد در شبکه (The Net)

  • کارگردان: ایروین وینکلر
  • محصول: 1995

وقتی به سال 1995 برمی گردیم، اینترنت هنوز داشت گره از کار خود باز می کرد. سرعت کمی داشت، به روز نبود و ظاهراً هیچ انگیزه ای در درون خود نداشت. در شبکه، ساندرا بولاک که بازی در نقش آنجلا بنت را بر عهده دارد، زنی است که بیشتر روابط اجتماعی اش در دنیای آنلاین قرار گرفته است تا اینکه ناگهان، نفس های او به شماره می افتد. جنایتکار مرموزی اطلاعات شخصی او را به وسیله کامپیوتر به سرقت می برد. در دهه 90 میلادی، این اتفاق به شدت عجیب بود، شاید به این دلیل که قبل از آن هیچ وقت چنین اتفاقی نیفتاده بود. با این حال، دزدی اطلاعات شخصی هم اکنون به یکی از موارد عادی در دنیای امروزی بدل شده است. از دزدی اطلاعات کارت بانکی گرفته تا پدیده ای که از آن به عنوان گربه ماهی گیری (Catfishing) یاد می گردد، امروزه مردم به طرز حیرت انگیزی اطلاعات زیادی را در خصوص دزدی اطلاعات شخصی به صورت آنلاین دارند.

3. تبلیغات شخصی سازی شده هدفمند در گزارش اقلیت (Minority Report)

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • محصول: 2002

حتما با این موضوع روبرو شده اید که وقتی با دوست خود درباره اینکه چگونه می خواهید پیاده روی را آغاز کنید، صحبت می کنید و پس از آن پایتان را در اینترنت می گذارید، با بمبارانی از تبلیغات اینترنتی روبرو می شوید با این مضمون که کدام کفش ورزشی برای شما مناسب است؟ این یک حقیقت است. گوشی های همراه ما به ما گوش می دهند. به دنبال کلمات کلیدی در مکالمات ما هستند تا آن ها را به تبلیغات هدفمند تبدیل نمایند. تبلیغات شخصی سازی شده کمی غیر معمول به نظر می رسد، اما اینکه در حال وقوع است، واقعیتی غیر قابل انکار است. در فیلم گزارش اقلیت ساخته استیون اسپیلبرگ در سال 2002، تام کروز در فروشگاهی در حال قدم زدن است که تبلیغات نام او را به زبان می آورند. آن ها تنها با اسکن چشم های او می توانند بفهمند که او کارت اعتباری امریکن اکسپرس را دارد. در حالی که (هنوز) شرکت های تبلیغاتی پیروز به اسکن چشم های ما نشده اند، از اطلاعات وابسته به مردم و جامعه بهره می برند تا تبلیغات ویژه هر شخص را در اختیار او قرار دهند.

4. پهپادهای نظامی در ترمیناتور (The Terminator)

  • کارگردان: جیمز کامرون
  • محصول: 1984

فیلم ترمیناتور ساخته جیمز کامرون همیشه خود را به عنوان یکی از آثار برجسته علمی - تخیلی مطرح نموده است. آرنولد شوارتزنگر که بازی در نقش کلیدی این اثر را بر عهده دارد، ربات انسان نمای آدم کشی است که از سال 2029 به سال 1984 در لس آنجلس آمده است تا تمامی زنانی را که اسمشان سارا کانر است، از پا در بیاورد. او با عضو جنبش مقاومت انسانی یعنی کایل ریس (با بازی مایکل بین) همراه می گردد­ که به سارا کانر (­با بازی لیندا همیلتون) که از دست ربات انسان نما جان به در برده است، می گوید که پسرش دنیا را از نسل کشی هسته ای که توسط کامپیوتر های هوشمند سازمان دهی شده است، نجات خواهد داد. درجنگی که بین انسان و ماشین درمی گیرد، پهپاد هایی حضور دارند که می توانند با سلاح خود به سربازان شلیک نمایند. از سال 2000 به بعد، این پهپاد های مسلح در جنگ های واقعی به کار گرفته شدند.

5. نمونه های اولیه از ربات ها در متروپلیس (Metropolis)

  • کارگردان: فریتز لنگ
  • محصول: 1927

این فیلم صامت سیاه و سفید به طرز حیرت آوری جلوتر از زمان خود بود. متروپلیس که در قامت یک طلایه دار در ژانر علمی - تخیلی بود، یکی از اولین فیلم هایی بود که ربات را در پرده سینما به تصویر کشید. ایده ربات انسان نما هنوز در دهه 1920 بکر بود اما هم­اکنون چه در ژانر علمی - تخیلی و چه در زندگی واقعی به مفهومی عادی و قابل پذیرش تبدیل شده است. در حالی که فیلم ها و سریال های امروزی سینما مثل اکس ماکینا و دنیا غرب درجست و جوی نقش ربات ها در جامعه هستند، متروپلیس اولین فیلمی بود که این ایده را عنوان کرد. امروزه نیز ما در دنیایی زندگی می کنیم که ربات ها قابلیت این را دارند که ایمیل را به مقصد برسانند، به سالمندان یاری نمایند و یا حتی با آن ها به گفت و گو بنشینند.

6. پیش بینی ساخت فیلم بتمن علیه سوپرمن در من افسانه هستم (I am legend)

  • کارگردان: فرانسیس لارنس
  • محصول: 2007

این اثر در مقایسه با سایر فیلم های حاضر در این لیست، دست به اقدام خارق العاده ای نزده است، اما ارزش آنالیز را دارد. فیلم بلاک باستر پسا آخر الزمانی ویل اسمیت یعنی من یک افسانه هستم، شامل صحنه ای است که در آن کاراکتر اسمیت از بیلبورد عظیمی که متعلق به فیلم بتمن در برابر سوپرمن است، می گذرد. اما پرسش اینجا است که چرا این غیر طبیعی است؟ من افسانه هستم در سال 2007 عرضه شد. بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت ساخته زک اسنایدر، حداقل تا 10 سال دیگر یعنی در سال 2016 قرار نبود عرضه گردد. پس من یک افسانه هستم به سادگی ساخت این فیلم را پیش بینی نموده است. اما داستان پشت پرده این راز پنهان چیست؟ کارگردان اثر یعنی فرانسیس لارنس در واقع می خواست از نویسنده و تهیه نماینده اثر یعنی آکیوا گلدسمن سپاس گذاری کند که روی پیش نویس اولیه بتمن علیه سوپرمن کار نموده بود. او حتی در مصاحبه ای قسم خورد که نمی دانست که برادران وارنرز قرار است از همان لوگو به نمایش درآمده در فیلم نهایی استفاده نمایند. شاید این تنها یک تصادف بوده است!

7. بازی های واقعیت مجازی در هکر ها (Hackers)

  • کارگردان: لین سافتلی
  • محصول: 1995

این تریلر جنایی که جانی لی میلر و آنجلینا جولی در آن به ایفای نقش پرداخته اند، گروهی از هکرهای دبیرستانی را به تصویر می کشد که در توطئه اخاذی از یک شرکت عظیم دخیل هستند، موضوعی که برای کاربران اینترنت در 1995 گیج نماینده ولی در عین حال جذاب بود. هکر­ها لزوماً کامپیوتر ها را به صورت یک فناوری که نوآوری ویژه ای دارد به نمایش در نمی­آورند، اما خبر از عرضه بازی های واقعیت مجازی در آینده ای نه چندان دور می دهد. ضد قهرمان اصلی فیلم یعنی یوجین که ملقب به طاعون است، (با بازی فیشر استیونز) دستگاهی را در اختیار دارد که بسیار شبیه به هدست واقعیت مجازی ریفت ساخت شرکت اکیولوس است. در حالی که اختراع یوجین شاید زیادی عجیب و غریب به نظر برسد، به کنسول­های امروزی خیلی شبیه است.

8. طراحی گوشی های همراه در فیلم پیشتازان فضا (Star Trek: The Motion Picture)

  • کارگردان: رابرت وایز
  • محصول: 1979

فیلم پیشتازان فضا در سال 2270 اتفاق می افتد، زمانی که در آن سفر بین کهکشانی برای حفظ امنیت کره زمین از موجودات فضایی، موضوعی حیاتی است که باید به آن عمل کرد. در حالی که قرن 21 نمی تواند به صورت کامل ارتباطی با این فیلم داشته باشد، ما شاهد حضور یک فناوری بسیار مهم در این اثر علمی - تخیلی بودیم. گوشی های همراه. درست است که نام این تجهیزات در فیلم پیشتازان فضا گوشی همراه نبود، اما این تجهیزات ارتباطی قابل حمل، منبع الهام برای مهندسی به نام مارتین کوپر شد تا گوشی همراه را برای شرکت موتورولا توسعه دهد. نه تنها فیلم پیشتازان فضا آینده را به درستی پیش بینی نموده است، بلکه شاید بیش از آن که ما به آن پی برده ایم، آن را تحت تأثیر قرار داده است.

9. بیلبورد­های دیجیتالی و تماس تصویری در بلید رانر (Blade Runner)

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • محصول: 1982

بلید رانر همان گونه که در نمای ابتدایی اش به نمایش درمی آید، در سال 2019 و در شهر لس آنجلس اتفاق می افتد. در حالی که هنوز خبری از انسان نماهای بیومهندسی شده در عصری که ما در آن زندگی می کنیم نیست، بعضی از پیشرفت های مرتبط با فناوری را می توان در این فیلم مشاهده کرد. در نسخه به نمایش درآمده از شهر لس آنجلس در این فیلم، ما به بیلبورد های دیجیتالی برمی خوریم که در دیواره های آسمان خراش ها قرار دارند. ما الان می توانیم به یقین بگوییم که بیلبورد های دیجیتالی یکی از اصلی ترین فناوری های به کار گرفته­شده در شهر های عظیم و مهم هستند. همچنین بلید رانر فناوری تماس ویدیویی را نیز به تصویر می کشد که می توان آن را با فیس تایم یا اسکایپ در دنیای امروزی معادل دانست.

10. خودرو های خودران در یادآوری کامل (Total Recall)

  • کارگردان: پاول ورهوون
  • محصول: 1990

این فیلم که با بازی آرنولد شوارتزنگر در سال 1990 به روی پرده سینما ها رفته است، کارگری ساختمانی را به تصویر می کشد که خود را در حال جاسوسی در مریخ می یابد یا او اینگونه فکر می نماید. این تجربه در حال وقوع می تواند نتیجه کار گذاشتن یک ایمپلنت حافظه باشد، اما او مطمئن نیست. در میان مسائل پیچیده روانشناختی، یادآوری کامل همچنین خودرو های خودران را به تصویر می کشد. در دنیای نوین ما، همچنان که ما در حال صحبت هستیم، نمونه های اولیه از خودرو­های خودران در حال توسعه است. تنها تفاوت موجود با فیلم در این است که خودرو­های حاضر در یادآوری کامل، راننده های حواس پرتی دارند که به شکل رانندگان تاکسی لباس پوشیده اند. چرا این بخش از فیلم نمی تواند رنگی از حقیقت به خود بگیرد؟

  • بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

منبع: ScreenCrush

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1418

به "10 فیلم علمی-تخیلی که آینده را پیش بینی نموده بودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم علمی-تخیلی که آینده را پیش بینی نموده بودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید