گیاه کَبَر؛ بهبود عملکرد کبد

به گزارش آسمان فارس، خبرگزاری خبرنگاران- گیاه Capparis spinosa که با نام های کَبَر، کَوَر و لَگَجی در نواحی مختلف ایران شناخته میگردد یک گیاه دائمی برگ ریز است و از جمله گیاهان خودرو در نواحی کوهپایه ای ایران محسوب می گردد.

گیاه کَبَر؛ بهبود عملکرد کبد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، میوه های این گیاه بعضا در کشور برای مصارف محدود غذایی (تهیه ترشیجات) استفاده می گردد و به دلیل شباهت ظاهری میوه ها، در بعضی نقاط به اشتباه آنرا به نام هندوانه ابوجهل میشناسند. در حالی که از این امر اشتباه باید اجتناب نموده و دو گیاه به طور کامل متفاوت هستند.

آقای اقبال جاسمی کارشناس گروه فارماکولوژی و طب کاربردی این پژوهشکده با اشاره به این که این گیاه دارای چندین ترکیب شیمیایی فعال است گفت: یکی از مهمترین ترکیبات موجود در آن فلاونوئید است. ریشه و جوانه های مولد گل آن دارای پکتین، ساپونین، نوعی اسانس (به مقدار بسیار جزیی)، یک ماده رزینی، رامنوگلیکوزید و ماده ای به نام کاپارین است.

آقای جاسمی مطرح نمود: گیاه کَبَر در طب سنتی به عنوان داروی محرک کبدی و باعث بهبود عملکرد کبد می گردد و در موارد تصلب شرائین و کـاهش نفـخ بـه کـار گرفته شده و به عنوان یـک ضـدرومـاتـیـسم از آن بهره گرفته می گردد. استفاده از آن به عـنـوان یـک مدر (دیورتیک)، عامل دفع کرم ها و تقویت نماینده نیز گزارش شده است.

آقای جاسمی گفت: پوست ریشه این گیاه، فعالترین قسمت آن بوده و به علت گـرم و خـشـک بودنش به عنوان یک قـابض و ازبـین بـرنده سـردی استفاده می گردد. همچنین جوشانده پـوست ریشـه آن در طـب سنتی برای برطرف تجـمع مایـع سـروز در حفرات یـا بافت ها، آنمی، آرترایتیس و نقرس استفاده می گردد.

وی اعلام کرد: به این گیـاه خـاصـیـت ضد سـلی نیـز نـسـبت داده شده است، زیرا پوست آن تلخ و خلط آور بوده و در ناراحتی های طـحـالی، کلیـوی و کبـدی تجویز می شـود. از آن جا که این گیاه سرشار از سدیم است، بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیماران قلبی باید در مصرف آن احتیاط نمایند.

وی گفت: این گیاه برای سیستم گوارشی مفید بوده، از اسهال پیش گیری و اشتها را زیاد می نماید. حاوی ریـز مغـذی، آنتـی اکسیدان و ویتامین های فراوانی است. منبع عالی کوئرستین بوده که نوعی آنتی اکسیدان عالی است. کوئرستین، خاصیت ضـد باکتریـایی، ضـد سرطانی، ضدالتهابی و ضد درد دارد.

این کارشناس پژوهش تأکید کرد: نوعی ترکیب فلاونوئیدی موجود در این گیاه، مویرگ ها را تقویت می نماید و مانع تشکیل لختگی خون می گردد. همچنین آنالیز ها بر روی ریشه های این گیاه نشان داده است که عصاره حاصـل از ریشه این گیاه خاصیت ضد میکروبی قابل توجهی از خود نشان می دهـد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1645

به "گیاه کَبَر؛ بهبود عملکرد کبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه کَبَر؛ بهبود عملکرد کبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید