کهکشان راه شیری از آنچه فکر می کنیم خالی تر است

به گزارش آسمان فارس، آنالیز یک انفجار رادیویی سریع نشان می دهد که کهکشان راه شیری از آنچه فکر می کنیم، خالی تر است.

کهکشان راه شیری از آنچه فکر می کنیم خالی تر است

به گزارش ایسنا، رمز و راز مجذوب نماینده کیهانی انفجارهای رادیویی سریع(FRB) اکنون پرده از راز دیگری برداشته است. اخترشناسان با مطالعه نشانگان یک FRB از یک کهکشان نزدیک دریافتند که کهکشان راه شیری دارای ماده بسیار کمتری از حد انتظار است.

انفجارهای رادیویی سریع دقیقاً همان چیزی هستند که از نامشان معین است. آنها انفجار سیگنال های رادیویی از اعماق فضا هستند که تنها چند میلی ثانیه دوام می آورند. بعضی از آن ها شگفت انگیز هستند، در حالی که بعضی دیگر به طور تصادفی یا دوره ای تکرار می شوند. اما این که دقیقاً چه چیزی موجب ایجاد آنها می گردد، هنوز شرح داده نشده است، اما با صدها مورد ثبت شده از اولین تشخیص در سال 2007 تا به امروز، ما با هر مشاهده به یک پاسخ جامع نزدیک می شویم.

اخترشناسان برای این مطالعه نو، یک FRB را که برای اولین بار در مارس 2022 از طریق آرایه Deep Synoptic Array یا DSA در کالیفرنیا شناسایی شد، آنالیز کردند. این FBR در یک کهکشان در فاصله 163 میلیون سال نوری از ما ردیابی شد و با دانستن این فاصله و جهتی که FBR از آن آمده بود، گروه توانست میزان گیری کند که این سیگنال قبل از رسیدن به رصدخانه چقدر پراکنده شده است. این به نوبه خود به اخترشناسان اجازه می دهد تا بفهمند سیگنال های رادیویی از چه میزان ماده در سفر خود عبور نموده اند.

اخترشناسان با انجام این کار توانستند محاسبه نمایند که چه میزان ماده در محیط اطراف کهکشان راه شیری(CGM) - هاله ای از غبار و گاز که کل کهکشان ما را احاطه نموده است- وجود دارد. اخترشناسان آن را مانند تابیدن نور از میان مه، برای اینکه بفهمند چقدر غلیظ است، توصیف می نمایند.

از این رو، دانشمندان محاسبه کردند که جرم CGM کهکشان راه شیری کمتر از 100 میلیارد خورشید است، به این معنی که بسیار سبک تر از حد انتظار است. در واقع، وقتی با تمام مواد منظم موجود در بقیه کهکشان ترکیب گردد، جرم کل کهکشان راه شیری کمتر از 60 درصد وزن میانگین سایر کهکشان ها است.

این گروه می گوید که این شواهد نو فرضیه های قبلی را تأیید می نماید که ماده اغلب به لطف طیف وسیعی از فرآیندها مانند بادهای ستاره ای، ابرنواخترها و سیاه چاله های کلان جرم از کهکشان ها پرتاب می گردد.

ویکرام راوی، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: این نتایج به طور قوی از سناریوهای پیش بینی شده از طریق شبیه سازی های تشکیل کهکشان ها حمایت می نماید که در آن فرآیندهای بازخوردی، ماده را از هاله های کهکشان ها خارج می نمایند. این امر برای شکل گیری کهکشان ها اساسی است و به وسیله آن ماده در چرخه هایی به داخل کهکشان ها راهنمایی و از آن خارج می گردد.

اخترشناسان می گویند با قدرتمندتر شدن DSA، پدید آمدن بینش های نو درباره این موضوع، اجتناب ناپذیر است. در حال حاضر تنها 63 دیش(بشقاب) از 110 بشقاب DSA در حال بهره برداری است و در درازمدت، این رصدخانه با 2000 بشقاب تجهیز می گردد. این امر باعث می گردد FRBهای بسیار بیشتری شناسایی شوند و به ما پاسخ روشن تری از این رمز و راز و بعلاوه اکتشافات دیگری مانند این مورد نو در خصوص کهکشان راه شیری می دهد.

این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.

منبع: فرارو