چگونه یک سیستم دانشگاهی هوشمند بسازیم؟

به گزارش آسمان فارس، امروزه انتقال از رویکرد های سنتی به رویکرد های مدرن به تغییر نحوه انتقال دانش در محیط دانشگاه یاری نموده است.

چگونه یک سیستم دانشگاهی هوشمند بسازیم؟

گروه دانشگاه خبرنگاران، محدثه قاسمی- دانشگاه هوشمند دانشگاهی است که اجازه انعطاف در نظم های فیزیکی و یادگیری محیطی را می دهد. در اصل، دانشگاه هوشمند علاوه بر ابزار های سنتی در یادگیری، فناوری را نیز در برگرفته تا به دانشجویان خود محیطی آرام برای یادگیری ارائه دهد. یادگیری موثر به دانشجویان یاری می نماید تا آنها تکالیف خود را بطور کامل انجام دهند. بعلاوه، یک دانشگاه هوشمند دانشگاهی است که محیطی تعاملی را برای همکاری تیمی در اختیار دانشجویان قرار می دهد. موارد زیر گام های مهمی برای ایجاد دانشگاه هوشمند است:

معرفی محتوای دیجیتالی

ابزار های آموزش سنتی عموما شامل ارائه توسط استاد و همراه داشتن اتوماتیک و کاغذ است تا دانش آموز برای یادآوری در آینده مطالبی را یادداشت کند. در دانشگاه یا کلاس هوشمند، دانش به وسیله ابزار های دیجیتالی منتقل می گردد. این فرایند شامل استفاده از پرسش و پاسخ و تعامل با اطلاعات و افراد است. ایده ها با استفاده از راهکار های یادگیری دیجیتالی و در نتیجه فرآیند های خلاقانه شکل می گیرند. آموزش دیجیتال شامل یادگیری و کارکردن با فناوری ارتباطات و اطلاعات برای ایجاد تجربیات جدید در دنیای ICT است.

دسترسی های پراکنده به اساتید

در دانشگاه های هوشمند، روش های یادگیری اغلب چند بعدی و با تعاملات آسان بین دانشجویان و دانشجویان با استاد است. مشخصا، سادگی به معنای ناقص بودن نیست. برعکس، در دانشگاه های هوشمند، محیط های یادگیری تعاملی هستند. به وسیله تعاملات دیجیتالی دانشجویان راحت تر به استاد دسترسی دارند. این امر آن ها را قادر می سازد که وقتی برای فرایند یادگیری احتیاج به تعامل با استاد داشته باشند، به آسانی به آن دسترسی پیدا نمایند. انتقال دانش بلند مدت احتیاجمند مجموعه ای از فرصت ها برای دخیل شدن در فرایند یادگیری است. علاوه بر این انتقال دانش بلند مدت مستلزم فضا برای یادگیری در طی زمان است.

دسترسی مختلف به ابزار های تعاملی

یکی از ویژگی هایی که دانشگاه ها را هوشمند می نماید، فراهم کردن دسترسی مختلف به ابزار های تعاملی است. در دانشگاه های هوشمند دانشجویان به طور پراکنده به ابزار های یادگیری مانند آزمایشگاه ها، تجهیزات ارائه و ابزار های جستجوی داده دسترسی دارند. کاربرد انواع مختلف مدل و ارائه دانش با استفاده از روش های متفاوت، ایجاد دانشی برای سهولت انتقال اطلاعات بلند مدت را ترویج می دهد. این روش های یادگیری به پایین آوردن فرضیات دانش آموزان و بهبود تجربیاتشان یاری می نماید. برای مثال با ابزار های ارائه دیجیتال مربیان می توانند اضطراب ناشی از انواع خاص یادگیری را کاهش بدهند.

مرحله معلم محور

آموزش معلم محور مهارت های رهبری معلم را در کوشش برای حمایت از کل فرآیند های یادگیری بهبود میدهد. در این زمینه، یادگیری معلم محور درآماده کردن دانش آموزان طبق محتوای آموزشی مشخص شده نقش دارد. بیشتر آموزش های معلم محور مبتنی بر خلاصه مطالب محتوا یا اطلاعات در کوشش برای تقویت یادگیری انتقادی در بین دانشجویان است. معلم در این حالت ابزار هایی مانند تخته سفید، ارائه فیلم و نرم افزار های مدیریت کلاس استفاده می نماید تا بتواند آنچه دانشجو انجام میدهد کنترل کند، فعالیت های کلاسی را نظم بدهد و تکالیف را مشخص کند.

کلاس های تعاملی

در مقایسه با رویکرد های سنتی، مدل های دانشجو محور بر ایجاد معنی و فعالیت های درست تاکید دارند. هدف اصلی این رویکرد ایجاد یک محیط یادگیری است که امکان ایجاد محتوا را با همکاری بین دانشجویان را فراهم میکند. در این حالت، از دانشجو انتظار میرود آنچه برایش معنی دارد را با تجربیات گذشته مرتبط کند. برای تسهیل این امر، کلاس به عنوان یک جامعه یادگیری ترتیب داده می گردد که درک مشترک را اسان می نماید.

مشخص هدف

مشخص هدف باید یک فرایند مشترک باشد. اهداف مشخص شده باید به اندازه کافی چالش برانگیز باشند و بر دستیابی های مثبت تمرکز نمایند. در این موارد مدیر باید اهداف خیلی سخت یا آسان را کنار گذاشته و از اهداف انگیزشی استفاده کند. امروزه دانشگاه های هوشمند برای تعامل با دانشجویان و مدیریت فعالیت های کلاسی به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات متکی است. روش های نوین تدریس به پیشرفت های یادگیری یاری نموده و دسترسی راحت به اساتید را بدون توجه به شرایط مکانی افزایش داده است. در دانشگاه های هوشمند می توانید برای دریافت اطلاعات به پورتال های آنلاین متصل شوید و برای یادگیری بیشتر با مربیان و دانشجویان ارتباط برقرار کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 805

به "چگونه یک سیستم دانشگاهی هوشمند بسازیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یک سیستم دانشگاهی هوشمند بسازیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید