هشدار نسبت به افزایش فشار بر منابع آب زیرزمینی در دوران خشکسالی

به گزارش آسمان فارس، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به اینکه بهره برداری نامناسب شرایط دشواری را در 67 درصد از آبخوان های کشور به وجود آورده است، گفت: شرایط خشکسالی در ایران ممکن است سبب افزایش فشارها بر منابع آب زیرزمینی گردد.

هشدار نسبت به افزایش فشار بر منابع آب زیرزمینی در دوران خشکسالی

ابوالقاسم حسین پور در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به شرایط بحرانی سفره های آب زیرزمینی و فرونشست زمین در کشور اظهارکرد: شرایط خشکسالی در ایران ممکن است که سبب افزایش فشارها بر منابع آب زیرزمینی گردد اما باید این را بدانیم که اگر چنین شرایطی را مدیریت نکنیم، منابع آب زیرزمینی فرصت تجدید حیات را از دست خواهند داد و هشدارهایی که درخصوص فرونشست زمین داده می گردد، به واقعیت تبدیل خواهد شد.

فرونشست، فاجعه خاموش قرن

وی در ادامه با بیان اینکه از فرونشست زمین در ایران به عنوان فاجعه قرن نامبرده می گردد و فرونشست زمین تهدیدی جدی است که به صورت خاموش و خزنده از زیرزمین حیات سرزمین را می بلعد، توضیح داد: اولین مسئله ای که باید برای فرونشست زمین به آن توجه کنیم، کنترل اضافه برداشت ها و نظارت بر برداشت از آب های زیرزمینی است. احتیاج است که ما با نگاه پایداری سرزمین از منابع آبی خود بهره برداری کنیم.

نرخ فرونشست در بعضی مناطق بیش از 35 سانتیمتر است

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اظهارکرد: متاسفانه نرخ فرونشست در ایران بسیار بالا است و دشت های مهم کشور با بیلان منفی آب روبرو هستند. از سویی دیگر بهره برداری نامناسب شرایط دشواری را در 67 درصد از آبخوان های کشور به وجود آورده و باعث شده است که این آبخوان ها به عنوان آبخوان های ممنوعه و بحرانی با نرخ های فرونشست بیش از 35 سانتیمتر معرفی شوند.

حسین پور با اشاره به اینکه اجرای فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری سبب ذخیره سیلاب ها در دوران ترسالی و در نتیجه کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی در زمان خشکسالی می گردد، گفت: در این جهت برنامه هایی تدوین شده و در دست اجرا است. ما احتیاج داریم که 125 میلیون هکتار از حوضه های آبخیز کشور به طور کامل تحت پوشش فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری قرار بگیرند.

وی ادامه داد: درحال حاضر طرح های پخش سیلاب در آبخوان های کشور در دست اجرا است. از سویی دیگر در فصل آب قانون بودجه 1400 برای اولین بار اعتباری برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور پیش بینی شده است اما متاسفانه این مبلغ بسیار کم است (حدود 22 میلیارد تومان) و شاید برای اجرای یک پروژه آبخیزداری هم کافی نباشد. این مبلغ به هیچ عنوان با سطح وسیع و گسترده حوضه های آبخیز مشرف به دشت های بحرانی و ممنوعه و البته مخاطره فرونشست همخوانی ندارد.

ذخیره سالانه 1000 مترمکعب آب در زمین با اجرای فعالیت های آبخوان داری

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه توضیح داد: بر اساس ارزیابی های اجرا شده هر هکتار آبخیزداری 530 مترمکعب و هر هکتار آبخوان داری به طور متوسط بیش از 1000 مترمکعب آب را در سال به زمین نفوذ می دهد و موجب تقویت ذخیره آب سبز در خاک و آب آبی در آبخوان چاه ها، چشمه ها و قنوات می گردد.

حسین پور در سرانجام تاکید نمود: اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری با حفظ و پایداری آب در چرخه طبیعت، کوششی هماهنگ را در جهت کنترل تبعات تخلیه آبخوان ها و مهار فرونشست زمین دنبال می نمایند. بدون تردید آبخوان داری، بخشی از راه چاره حل مسئله فرونشست زمین است و شاید این آخرین فرصت ما برای نجات آبخوان ها باشد. امید است که این مهم در قانون بودجه سال 1400 و برنامه هفتم توسعه در مهار فاجعه خاموش قرن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 خرداد 1400 بروزرسانی: 5 خرداد 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1621

به "هشدار نسبت به افزایش فشار بر منابع آب زیرزمینی در دوران خشکسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار نسبت به افزایش فشار بر منابع آب زیرزمینی در دوران خشکسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید