نگاهی به بازار واحدهای مسکونی در آذر ماه؛ مسکن ارزان می&zwnjشود یا گران؟

به گزارش آسمان فارس، دفتر معاملات بازار مسکن آذر ماه، بسته شده و حالا فرصت مناسبی است تا ببینیم این بازار حیاتی با التهاب ناشی از افزایش قیمت بنزین، میل حرکت به کدام سمت نمودار قیمت ها را داشته است.

نگاهی به بازار واحدهای مسکونی در آذر ماه؛ مسکن ارزان می&zwnjشود یا گران؟

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

آمار بانک مرکزی از 9 هزار و 538 معامله در آذر خبر می دهد. عددی که نسبت به ماه پیش، رشد 134 درصدی را ثبت نموده است چرا که مردم در آبان امسال، خریدار یا فروشنده تنها 4 هزار و 64 واحد مسکونی بوده اند. در این بازار، بیشترین سهم را واحدهایی با عمر تا 5 سال با 42.6 درصد، از آن خود نموده اند.

در ماهی که گذشت، هر متر مربع واحد مسکونی با متوسط قیمت 13.5 میلیون تومان معامله شده است، این رقم در ماه آبان 12.4 میلیون تومان و در آذر سال گذشته 9.5 میلیون تومان بوده است. بر این اساس، خریداران خانه، پای واحدهای خود در آذر ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن، 8.5 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل، 41.6 درصد بیشتر پول خرج نموده اند.

این اعداد و ارقام حکایت از این دارند که بازار مسکن در ماه آذر جهت افزایش را در جدول قیمت ها پیموده است.

ترین ها همواره جذاب اند

در این بازار رو به جلو، منطقه 1 با متوسط قیمت 31 میلیون تومان در هر متر مربع، بیشترین و منطقه 18 با 6.5 میلیون تومان کمترین نرخ را داشته اند. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 42.3 و 55 درصد رشد قیمت را ثبت نموده اند.

رکورد بیشترین سهم معاملات در بازار آذر ماه، از نظر قیمت هر متر مربع به خانه های بین 9 تا 10.5 میلیون تومان، بر مبنای متراژ به خانه هایی 50 تا 60 متر و بر حسب ارزش واحد، به خانه هایی با ارز 300 تا 450 میلیون تومان اختصاص پیدا کرد.

نکته قابل توجه در این بازار صعودی، معامله حدود 60 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران است. در واقع بیش از نیمی از خریداران خانه در این ماه، امکان خرید خانه های هر متر مربع کمتر از 13.5 میلیون تومان را داشته اند.

برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور

منبع: بانک مرکزی

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1360

به "نگاهی به بازار واحدهای مسکونی در آذر ماه؛ مسکن ارزان می&zwnjشود یا گران؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به بازار واحدهای مسکونی در آذر ماه؛ مسکن ارزان می&zwnjشود یا گران؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید