معرفی جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی

به گزارش آسمان فارس، جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی با توجه به قرار دریافت در مرز کشور ترکیبی از چندین فرهنگ می باشد، از این رو جاذبه های فراوانی در این استان است.

معرفی جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی

برای سفر با تور مسافرتی به پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی ترکیبی از فرهنگ ترکی، فارسی و ارمنی است. در طی سالیان گذشته با روی کار آمدن سلسه های پادشاهی و مردمی آثار و اماکن مختلف با فرهنگ مردمان ساخته شده اند. به علاوه در آذربایجان غربی جاذبه های طبیعی فراوانی وجود دارد. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه از ایران فصول بهار و تابستان می باشد.

تخت سلیمان

اینمجموعه فرهنگی - تاریخی به مساحت 124 هزار مترمربع که در ادوار مختلف محل سکونتمادها، اشکانیان، ساسانیان و مغول ها بوده در استان آذربایجان غربی قراردارد و بهروایتی محل تولد زرتشت پیامبر می باشد. قلعه تاریخی تخت سلیمان بازمانده از دورهساسانیان با بخش های مختلفی همچون آتشکده آذر گشسب به عنوان یکی از مهمترین آتشکدههای دوره ساسانی، آتشکده شاهی و جنگ آوران، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاه هایکوچک و دروازه ها و دیوارهای مستحکمش از بناهای مهم تاریخی دنیا به شمار می رود.

تمام آثار آندرون یک حصار و دیوار بیضی شکل بنیان گرفته که دور تا دور آن دشتی گسترده است.حصار بیرونی از سنگ های لاشه ای به ابعاد مختلف به ضخامت 5 متر و ارتفاع 14 متر ومحیط بیرونی 1200 متر بنا شده است. لایه بیرونی حصار با سنگ های تراش دار نماسازیشده و دارای 38 برج دفاعی مخروطی شکل است.

بنای دیوار وحصار بیرون متعلق به دوره ساسانی است و در دوره ایلخانی نیز ضمن بازسازی پاره ای ازقسمت های فروریخته ، دروازه جدید در مجاورت دروازه جنوبی عهد ساسانی احداث شدهاست. داخل حصار بیضی شکل دو مربع مختلف المرکز هم محور به چشم می خورد که در مرکزمربع جنوبی دریاچه و در مرکز مربع شمالی آتشکده واقع شده است و دور تا دور اینمربع را یک حصار مستطیلی شکل به طول تقریبی 250 متر و عرض تقریبی 150 متر در برگرفته و 60 برج مدور آن را احاطه نموده است.

پل قطور

پلهوایی قطور شهرستان خوی عظیمترین پل هوایی در خاورمیانه است که با طبیعتی زیبا وبکر هر ساله گردشگران زیادی را برای بازدید به خود جذب می نماید. پل هوایی قطور خویدر مرز بین ایران و ترکیه و در شهر قطور از شهرهای توابع شهرستان خوی واقع شدهاست.

این پل درسال 1347 توسط دو شرکت ایرانی و اتریشی، پی ریزی و پایه های بتونی آن اجرا و اسکلتفلزی و شاسی آن توسط آمریکایی ها انجام گرفت. ساخت این پل در سال 1349 (1970 میلادی)توسط یک زن مهندس آلمانی به خاتمه رسیده است.

طول این پل 448متر، طول ارک فلزی پل 223 متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه قطور 118.28 متر دارای 10عدد پایه بتونی مسلح بوده که 6 عدد از این پایه ها به طرف خوی و 4 عدد از پایه هایبتونی به سمت رازی است و در مجموع دارای 8 دهنه که به صورت اکس به اکس در امتدادهم گسترش یافته اند. رنگ این پلفلزی در گذشته به رنگ قرمز بود و در زمان جنگ ایران و عراق جهت استتار از حملههوائی عراق، به رنگ خاکی رنگ آمیزی شده است.

بازار خوی

شهرستانخوی به سبب قرار دریافت بر سر جاده های معروف بازرگانی مانند: جاده ابریشم، مکه یولی،راه طرابوزان به جلفا و… و همچنین به سبب مرکزیت مالی از قدیم دارایکاروانسراهای متعدّد، جهت تخلیه کالا و استراحت بازرگانان، و بازاری وسیع و گستردهجهت داد و ستد کالای مختلف را دارا بوده است. در گذشته خوی دارای مرکز مالی وبازاری عظیم بوده، ولی در دوره های مختلف تاریخی به علّت وجود سوانح طبیعی و انسانی،که شهر کهن رو به نابودی گذاشته، به تدریج شهری نو و جدید در کنار آن به وجود آمدهاست.

بازار تاریخیخوی یکی از بناهای زیبا و ارزشمند در آذربایجان غربی است که با سپری کردن روزگارانطولانی هنوز هم نبض مالی خوی و منطقه در حجره ها و راسته ها و کاروانسراهای آنمی تپد. بازار قدیمی فعلی شهر خوی مربوط است به آبادانی دوره های اخیر، که از اواخرقرن دوازده هجری (دوران صفویه) آغاز شده است.

قره کلیسا

قرهکلیسا اولین کلیسای دنیا است که بر مقبره طادی مقدس و سه هزار و 500 نفر از پیرواناین دین در زمان اشکانیان در چالدران بنا شده و از همین رو نهمین اثر کشور در ردیفآثار دنیای است. معماری اصلی کلیسا به صورت بازلیک نوع خاصی از معماری کلیساییاست. این کلیسا دارای دو گنبد عظیم و کوچک هرمی شکل و 12 ترک است. بخش قدیمی بنابا سنگ های تراشه های سیاهرنگ و بخش جدید آن با سنگهای سفید ساخته شده است.

کلیسای سیاهدر بخش خارجی دارای طرحهای زیبایی مانند گردونه خورشید و بقایای حجاریهایی از بنایاولیه کلیساست اما در بخش کلیسای سفید حجاری های ارزشمند فراوانی به صورت تصاویرانسان، نقوش گل و بوته، اشکال حیوانات و موتیفهای تزیینی زیادی دارد که ملهم ازعقاید مذهبی و هنر روزگار خویش است.

کتیبه هاییبه خط ارمنی در قسمتهای داخل و خارج بنا روی سنگ کنده شده که مربوط به تعمیرات یابه صورت یادگاری مربوط به بازدیدکنندگان گذشته دور است. این کلیسا در داخل خوددارای مکانی برای غسل تعمید است و همچون بسیاری از کلیساهای دنیا محرابی دارد کهدر شرق کلیسا واقع شده است و در ورودی آن در قسمت غرب نهاده شده است.

برج ناقوس اینکلیسا به زیباترین شکل طراحی شده است که متاسفانه عملیات بازسازی آن در دوره قاجاریهناقص مانده است و تنها در یک طبقه خلاصه می گردد. براساس بعضی منابع، گویا قراربوده است دو طبقه دیگر نیز به این برج ناقوس اضافه گردد.

آرامگاه شمستبریزی

آرامگاه شمس تبریزی از مکان های گردشگری و زیارتی خوی در استان آذربایجانغربی که به اعتقاد بعضی محل مدفن شمس تبریزی شاعر صوفی و پارسی گوی می باشد و همهساله علاقه مندان شمس تبریزی از خوی و دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه درمراسمی عظیمداشت این شاعر ملی را گرامی می دارند. در آبان ماه سال 1389 خورشیدیمراسمی با عنوان کنگرهٔ بین المللی شمس تبریزی با حضور مولوی شناسان و شمس شناسانداخلی و خارجی در خوی و ارومیه برگزاری شد.

کلیسای ننهمریم

کلیسای ننه مریم- که امروزه به نام کلیسای شرق آشور نامیده می گردد- در خیابانقدس شهر ارومیه قراردارد و یکی از آثار بی نظیر و تاریخی آشوری های ارومیه است. درسده های گذشته دفن اموات در این محل انجام می گرفت. این بنا در طی قرون مورد بازسازینهاده شد.نمای فعلی متعلق به دوره ساسانی است و دارای طاق های بسیار جالب و قرینهسازی کاملاً زیبا- قابل مقایسه با معماری آتشکده های ساسانی - است. طبق روایت نویسندگانآشوری و مسیحی این بنا قبلاً آتشکده بود ویکی از معابد معروف زرتشتیان این دیار به شمار می رفت.

همچنین آمدهاست که سه نفر از موبدان زرتشتی در این مکان مشغول ادای فرایض مذهبی بودند که شبی شاهد حرکت خبرنگاران ای درخشان در طرفشرق می شوند. این حادثه را نشانی از تولد نوزادی که ناجی خواهد بود دانسته و همانشب به جانب آن خبرنگاران - اورشلیم - روانه می شوند.

مسجد مناره

یکیاز مشهورترین مساجد در آذربایجان غربی مسجد تاریخی مناره واقع در مرکزشهرستان ارومیه، ضلع شمالی خیابان امام خمینی(ره)، کوی شیشه گرخانه و در جنب مدرسهقدیمی راهنمایی است که نقش بسزایی در تاریخ ابنیه این دیار دارد. مسجدمناره در فاصله کمی از مسجد سردار در محله امیرنظامی قرارداشته که به علت مناره بلند قامت خود توسط دو نفر از خوانین ارومیه به نام های حاج علیارخان و حاج یدالله خان امیر نظمی افشار ساخته شده است.

یکی دیگر ازدلیل های معروف بودن این مسجد، فاقد بودن دیگر مساجد شهرستان ارومیه از وجود منارههستند. بنای اولیه این مسجد کهن به دست حاج علیارخان احداث و در سال 1328 هجریقمری نیز به دست یدالله خان تجدید بنا و بازسازی شده است. مسجد مناره بامعماری بومی و سنتی، دارای یک مناره با الگوی مساجد شمال غربی ایران از نوع مساجدشبستانی و با پوشش تیر چوبی طراحی و دارای زیربنای حدوداً 450 مترمربع فاقد صحناست.

دژ بسطام

قلعهیا دژ بسطام در نزدیکی روستایی به همین نام در 44 کیلومتری غرب بخشقره ضیاء الدین از توابع شهرستان خوی تو استان آذربایجان غربی نهاده شده است. قدمتاین دژ که تو منطقه ای به وسعت 32 هکتار واقع شده است، بر اساس کتیبه ای که ازروسای دوم یکی از پادشاهان اورارتویی کشف شده، به سال های 645 و 685 قبل از میلادمی رسد و یکی از مهم ترین و باشکوه ترین شهرهای اورارتویی زمانی خود بوده است.

این قلعه باسلطه قوم ماد بر این منطقه به صورت متروک مانده است و فقط در دوران قرون وسطی(همزمان با دوره مغول) توسط گروهی از مسیحیان مورد سکونت نهاده شد که از آنها نقشصلیب هایی روی صخره ها نمایان می باشد. کاوش هایباستانی حاکی از اینه که این قلعه طی 50 سال و تو 3 مرحله ساخته شده است و دارایمعبد، بازار و مقر حکومتی، برج، بارو، دروازه و راه های مخفی ویژه ایست.

قلعه دارای دیوارهایمستحکم سنگیِ که روی صخره ای بلند مشرف به دره ای عظیم نهاده شده است. بر اساس آثاراورارتویی دژ بسطام یک پائین قلعه، یک میان قلعه که معبد خدایان اورارتور و یکی ازانبارهای عظیم آذوقه در آنجا قرار داشته است و یک بالا قلعه داشته است.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1290

به "معرفی جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید