محققان در مطبخ های خانگی کاتالیست ضدآلودگی هوا فراوری کردند

به گزارش آسمان فارس، یک گروه تحقیقاتی روشی ساده برای فراوری کاتالیست با قابلیت از بین بردن آلودگی هوا ابداع کردند.

محققان در مطبخ های خانگی کاتالیست ضدآلودگی هوا فراوری کردند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، یافته های اخیر محققان استرالیایی نشان می دهد که می توان در آشپزخانه منزل، نانوکاتالیست فراوری کرد. این کاتالیست ها قادر به جذب دی اکسید کربن از هوا بوده و در نهایت می توان از آن ها برای برطرف آلودگی هوا و آب استفاده کرد. برای فراوری این کاتالیست ها اجاق گاز و قابلمه موردنیاز است.

رهبر این تیم تحقیقاتی، کوروش کلانترزاده است که با همکاری کیانبوتانگ اقدام به ارائه این روش نوآورانه کرده است. در این فناوری، نانوآلیاژی ترکیبی از فلزات نظیر گالیوم، ایندیوم، بیسموت و قلع معرفی شده که آن را می توان در دمایی کمتر از 300 درجه سانتی گراد و با استفاده از اجاق های معمولی آشپزخانه ذوب کرده و برای جذب دی اکسید کربن محیط و سایر آلاینده های موجود و همچنین تصفیه آب استفاده کرد. بنا به گفته های این محقق، هر کسی که یک همزن و اجاق گاز در آشپزخانه خود داشته باشد، می تواند کاتالیزوری مهیا نماید که توانایی جذب CO 2، آلاینده های محیطی و آب را دارا است.

پژوهشگران این پروژه نشان دادند که با استفاده از گرم کردن آلیاژی از بیسموت و قلع می توان اقدام به ساخت این کاتالیست کرد. کلانترزاده در این باره می گوید: نسبتی خاص از مواد ترکیبی، می تواند حداکثر هرج و مرج طبیعی را در سطوح نانویی ایجاد کرده که به نوبه خود، نقطه ذوب را پایین می آورد. این امر، فعالیت کاتالیزوری را به میزان قابل توجهی تقویت می نماید.

برای تهیه این کاتالیزور کافی است که آلیاژ یوتکتیکی مذکور را در یک قابلمه و بر روی شعله زیاد قرار دهید. پس از ذوب فلز، آن را درون بطری آب ریخته و درپوش بطری را محکم کنید. مخلوط فلز و آب، منجر به ایجاد قطرات فلز در آب می گردد (شبیه به تکان دادن مخلوط روغن و سرکه). پودر جامد حاصل، یک کاتالیزور قدرتمند برای تبدیل الکتروشیمیایی دی اکسیدکربن خواهد بود.

لازم به ذکر است که با توجه به در دسترس بودن فلزات قلع و بیسموت و نیز ارزان بودن نسبی آن ها، این فناوری ساده می تواند یک روش کاربردی برای فراوری کاتالیزور در منازل فراهم سازد. علاوه بر این، فلز گالیوم برخلاف جیوه که بسیار سمی است، غیرسمی بوده و در دمای اتاق یا نزدیک به آن، قابل ذوب شدن است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 604

به "محققان در مطبخ های خانگی کاتالیست ضدآلودگی هوا فراوری کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان در مطبخ های خانگی کاتالیست ضدآلودگی هوا فراوری کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید