قصر آلکازار سویل، تلفیقی زیبا از معماری اسلامی و اروپایی!

به گزارش آسمان فارس، قصر آلکازار سویل | Royal Alcázar of Seville

به نظر من، قصر آلکازار سویل باید به عنوان یکی از معروف ترین جاذبه های اسپانیا و اروپا شناخته گردد! البته برای این نظر دلیل محکمی هم دارم. بدون این که بدانیم شاید بارها نام آلکازار و یا عکس های آن را دیده باشیم اما به هر حال نمی دانستیم کجاست و چه پیشینه ای دارد. ما امروز می خواهیم درباره قصر آلکازار سویل برای شما هر آن چه که ضروری است را در این مطلب ذکر نموده و بیاوریم پس در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید.

قصر آلکازار سویل، تلفیقی زیبا از معماری اسلامی و اروپایی!

جهت دریافت خدمات محوطه سازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

قصر آلکازار سویل (Royal Alcázar of Seville) که به قصر سویل نیز معروف است، به عنوان یکی از بناهای تاریخی و دیدنی در شهر سویل شناخته می شود و آوازه ای جهانی دارد. کاخ سلطنتی آلکازار، قصری منسوب به مردم شمال آفریقا است. در قصر آلکازار سویل سبک های مختلف معماری همچون گوتیک (Gothic architecture)، باروک (Baroque) و مدجر (Mudéjar) به نمایش گذاشته می شود. قلعه آلکازار سویل همان در واقع قلعه ای بود که اولین خلیفه اندلس آن را در قرن 10 میلادی بنا کرد.

البته این قلعه در زمانی که ساخته شد دقیقا به این شکل و صورت نبود و در طول تاریخ، تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته است. جالبی این قضیه این است که قلعه ای که امروزه شما آن را به عنوان قصر آلکازار سویل ممکن است از آن بازدید کنید و یا حتی عکس ها و فیلم هایش را ببینید، در زمان ساخت اصلا این شکلی نبوده و در طول تاریخ بارها تغییر نموده است و حتی ساخت بنایی که امروزه وجود دارد، به قرن 14 میلادی باز می شود.

در طراحی و ساخت این قصر مجلل از سبک های معماری مختلفی استفاده شده که همانطور که گفتیم، گوتیک و باروک سرشناس ترین آن ها هستند اما در بنای این ساختمان می توان نقشی از طراحی اسلامی و رنسانس را نیز در این قصر مشاهده کرد.

اما به هر حال این قصر هر چه که هست آن را، بهترین نمونه سبک مدجر در سراسر کشور اسپانیا به شمار می آورند. در این جا احتیاج است تا کمی با مدجر و ریشه این کلمه آشنا شوید. مدجر ها، از مسلمانان مراکشی تبار اسپانیایی هستند که پس از یورش مسیحیان به اندلس آنجا را ترک ننموده و تحت سلطه آنان به زندگی خویش در اسپانیا ادامه دادند. برخلاف موریسکوها که روش خود را تغییر دادند، مدجر ها تا به آخر بر راه و روش خود مانده بودند.

حال مدجر در عین حال اشاره ای به سبکی از معماری و تزئینات ایبریایی به کار می رود که در سده های 12 تا 16 میلادی رواج داشت و اشکال هندسی آن کاملا از ذوق و فنون مراکشی های مدجر تأثیر گرفته بود. سبک مدجر، ترکیبی از عناصر اسلامی و مسیحیت به حساب می آید و نتیجه کار، ساختمانی است که فقط می توان آن را در اسپانیا و بخش های محدودی از کشور پرتغال مشاهده کرد.

مدجران همانند مستعبران دیگر چون دو زبان عربی و اسپانیولی فرا گرفته بودند، در انتقال دانش و میراث اسلامی به مسیحیان یاری کردند. البته، چون مدجران که به آنان مدجن هم نیز گفته می شود، صندلی اجتماعی مناسبی نداشتند از بُعد فرهنگی کمتر از مستعرِبان بر جامعه اسپانیایی تأثیر گذاشتند. در این دوره رهبران و بزرگان مسیحی در اسپانیا، رویکرد مثبتی به علوم اسلامی داشتند و این توجه ویژه به ویژه از سده 5 تا 11 میلادی به بعد اقدام های گسترده ای را به منظور ترجمه و توسعه این علوم انجام دادند. یه قصر آلکازار سویل باز می گردیم. این بنای با شکوه در مرکز شهر سویل واقع شده است و در ابتدا قلعه ای رومی بوده است. این قصر زمانی تغییر کاربر داد که اعراب، شهر سویل را در سال 712 میلادی فتح و این قلعه را به قصر تبدیل کردند. الحاقات و بازسازی های این قصر تا قرن 19 میلادی ادامه داشتند و مجموعه ای که امروزه در بازدیدها شاهد آن هستید، همه متعلق به قرن اخیر هستند.

وقتی فردیناند سوم کاستیل، کنترل شهر را در سال 1248 میلادی از مهاجمان پس گرفت و قصر آلکازار سویل به قصر سلطنتی تبدیل شد و بعدها پسر او، کاخ گوتیک را به این مکان اضافه و بعد از او پادشاه پیتر یکم در سال 1364 میلادی، کاخ مدجر را به آن اضافه نمود که شکوهمندترین ساختمان آلکازار محسوب می شود. قصر سویل از همان ابتدا بسیار زیبا بود و بیشتر پادشاهان این قرن، آن را به عنوان محل زندگی خود انتخاب می کردند.

از این تاریخ به بعد، بخش های مختلفی به ساختمان اصلی این قصر اضافه شد و بعد از خرابی هایی که زلزله لیسبون در سال 1755 میلادی به بار آورد، آلکازار را نیز بازسازی کردند. پادشاهان کشور اسپانیا به مناسبت های گوناگونی از این قصر یاری می گرفتند. حتی پادشاه سابق اسپانیا یعنی خوآن کارلوس اول، مهمانی و شام عروسی دختر بزرگش را در قصر آلکازار سویل برگزار کرد. این بنا، قدیمی ترین قصر سلطنتی در اروپا است که هنوز هم از آن استفاده می شود و در سال 1987 میلادی به همراه کلیسای جامع سویل (Seville Cathedral) در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. و اما واژه خوش آوای آلکازار به چه معنا است؟

آلکازار، کلمه ای اسپانیایی است و آن را با قلعه مستحکم مترادف می دانند. ظاهراً این واژه از القصر در عربی گرفته شده که به معنی قلعه یا همان قصر می باشد. امروزه هنوز هم در بسیاری از شهرهای این کشور هرگاه می خواهند به کاخ های قدیمی اسلامی یا قصرهای سلطنتی مربوط به دوره حمله قوم مورها به اسپانیا اشاره نمایند و از کلمه آلکازار یاری می گیرند. ورودی قصر سویل یا همان آلکازار لکازاررا با نام دروازه شیر (Puerta del León) می شناسند و اگر به کاشی کاری های بالای طاق آن نگاه کنید، دلیل آن را متوجه می شوید.

بعد از وارد شدن، سالن دادگستری (Sala de Justicia) را در سمت چپ خواهید دید که به دوران قصر اسلامی آن تعلق دارد و وزرای خلیفه در این مکان دور هم جمع می شدند. کمی جلوتر در سمت راست، سرای تجارت (Casa de Contratación) قرار گرفته که ایزابلای یکم آن را در سال 1503 بنا کرد تا به تجارت با بخش های جدیدی مانند قاره آمریکا بهبود ببخشد. بخشی که ایزابلای یکم و همسرش در آن با کریستف کلمب دیدار کردند، بعدها به کلیسا تبدیل شد و امروزه می توانید از آن بازدید کنید. این کاخ محل تولد دختر شاه فیلیپ پنجم و الیزابت فرانس یعنی ماریا آنتونیتا نیز می باشد.

در این کاخ عهدنامه آتش بس جنگ میان انگلیس و اسپانیا امضا شده که به عهدنامه و پیمان سویل منصوب می باشد. این کاخ، 3 قسمت را در بر می گیرد: اتاق گوتیک، کلیسا و اتاق تابلوهای فرش. 2 مورد اول در این قصر، کاشی کاری های زیبایی را شامل می شوند و اتاق تابلوهای فرش آن را بعد از زلزله به طور کامل از نو بازسازی کردند اما، فرش های آن متعلق به قرن 16 میلادی هستند. یکی از جالب ترین بخش های این قصر، سالن سفیران (Salon de los Embajadores) است که با گنبد، کاشی کاری ها و مجسمه های چوبی زیبایش شناخته می شود و نمونه زیبایی از طاق نعل اسبی را به نمایش می گذارد. قصر سویل، چندین باغ تماشایی دارد که از ترکیب سبک های باغبانی فرانسوی، رنسانس و عربی برای طراحی آن ها یاری گرفته اند.

اولین باغ این مکان، باغ برکه (Garden of the Pond) نام دارد و تعیین ترین ویژگی آن، مجسمه کوچک پیغام رسان خدایان، یعنی مرکوری می باشد. با توجه به وسعت قصر آلکازار سویل و بخش های جالب آن، شاید نتوانید به تنهایی از تمام قسمت ها بازدید کنید و از نکات تاریخی آن آگاه شوید. بنابراین بهتر است از تورهای راهنمای آن بهره ببرید.

در حالت عادی، حدود 2 ساعت و نیم طول می کشد تا همه بخش ها را ببینید اما، اجباری در کار نیست و می توانید تمام طول روز را در این قصر سلطنتی گشت بزنید. طبقات بالایی آلکازار اقامتگاه خاندان سلطنتی سویل هستند. با این حساب اینجا از قدیمی ترین کاخ های سلطنتی اروپا به شمار می رود که هنوز هم از آن استفاده می شود.

واقعیت هایی درباره قصر آلکازار

  • از این قصر برای فیلم برداری فیلم های گوناگونی همچون پنجمین فصل بازی تاج و تخت استفاده شده است.
  • این قلعه در ابتدا تنها به عنوان یک سنگر ساخته شده بود.
  • قلعه آلکازار سویل متناسب با افسانه های اروپایی بوده و الهام گرفته از قلعه سیندرلا در والت دیزنی است.
  • قلعه سویا یا همان آلکازار بر روی یک تپه واقع شده و به بازدید نمایندگان اجازه می دهد تا حسی شبیه به کشتی رانی را در حین بازدید از آن داشته باشند.
  • پادشاهانی که در این قلعه زندگی می کردند شامل ایزابلا اول است که در سال 1474 در این مکان تاجگذاری نموده است.
  • یادتان باشد که تعداد سرویس های بهداشتی در این قصر کم است و بنابراین باید حواس خود را حسابی در خورد و خوراکتان جمع نمایید.
منبع: الی گشت
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 881

به "قصر آلکازار سویل، تلفیقی زیبا از معماری اسلامی و اروپایی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصر آلکازار سویل، تلفیقی زیبا از معماری اسلامی و اروپایی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید