صادرات پایدار، محور توسعه کشور، نقش صادرات در توسعه مالی

به گزارش آسمان فارس، صادرات همیشه برای رشد و توسعه مالی پایدار کشور ها به خصوص کشور های توسعه نیافته همیشه حائز اهمیت بوده است.

صادرات پایدار، محور توسعه کشور، نقش صادرات در توسعه مالی

به گزارش خبرنگار از ، صادرات بخش مهمی از اقتصاد هر کشور را تشکیل می دهد از این رو برای حمایت از بخش های مالی دادن تسهیلات به آن ها می تواند ابزاری مناسب برای رشد و توسعه شان باشد. شرایط مالی و منابع انسانی ایران نیز به گونه ای است که صادرات در گرو فراوری بوده و ابزاری کارامد در راه توسعه مالی است.

در بسیاری از کشور های پیشرفته صادرات محور اصلی توسعه بوده و اهمیت بسیاری در حضور آن کشور در بازار های جهانی دارد. فراوریات داخلی و عرصه آن در بازار رقابت جهانی یا به بیان دیگر صادرات یکی از عواملی است که می تواند کشور ها را مستقل کند.

اهمیت و ضرورت حضور کالا های ساخت یک کشور در بازار جهانی و فضای اقتصاد بین المللی از مهمترین عوامل توسعه است. نقش صادرات در این بین به اندازه ای مهم است که بسیاری کارشناسان صادرات را تنها جهت پیروز به توسعه مالی یک کشور در بازار جهانی می دانند.

در دکترین مالی کشور ها، نقش صادرات و درآمد های ارزی حاصل از آن تا حدی است که برنامه ریزی ها و هدف گزاری های چندین ساله برای دستیابی به آنچه که موجب رشد و رونق اقتصاد کشور می گردد صورت می پذیرد.

با ایجاد نگرش صادراتی در جامعه مالی کشور می توان فراوری پویا، اشتغال زا، بهره ور، با کیفیت و توجیه پذیر ارائه نمود.

رضا عباسی استاد دانشگاه و کارشناس مالی در گفت و گو با خبرنگار از ، با اشاره به اهمیت صادرات در توسعه کشورها گفت: اهمیت صادرات برای کشور ها تا حدی است که می توان با بهره مندی از آن در عرصه چانه زنی های سیاسی و مالی در سطح کلان بین دولت ها پیروز عمل نمود.

او توضیح داد: با این وجود در صورتیکه صادرات را به عنوان شاه کلید توسعه پایدار اقتصاد کشور در نظر بگیریم می بایست ارزیابی دقیقی از وضعیت فراوری داخلی داشته باشیم؛ چرا که طرح ریزی یک نظام صادراتی مطلوب و پایدار نشات گرفته از یک نظام فراوری پویا و بهره ور است و از این حیث وضعیت فراوری کشور را در قالب نقاط قوت و ضعف در نظر می گیریم.

نقاط قوت فراوریات داخلی:

1-وجود همزمان سرمایه گذاران سنتی و مدرن در عرصه فراوری

2-مزیت نسبی در فراوری بعضی محصولات در بین کشور های منطقه و جهان

3-نیروی کار ارزان و پایین بودن سطح دستمزد ها

4-بهره مندی از بعضی معافیت های مالیاتی

5-وجود مناطق ازاد و ویژه مالی متعدد که برای فراوری کم هزینه می تواند مزیت ایجاد نماید

6-پتانسیل های فراوریات روستایی در کشور

7-پتانسیل های ایجاد ارزش اضافه نموده در فراوریات کشور

نقاط ضعف فراوریات داخلی:

1-مسائل نظام بانکی بخصوص در زمینه اعطای وام و تسهیلات به بخش فراوری

2-بروکراسی اداری شدید

3-پایین بودن شاخص فضای کسب و کار در بین کشور های منطقه و جهان

4-مسائل تامین مواد اولیه مورد احتیاج فراوری

5-عدم ثبات قیمت ها در حوزه تامین مواد اولیه

6-سرمایه درگردش ضعیف اکثر واحد های فراوریی

7-وجود بازار های موازی در کنار فراوری

8-بالابودن هزینه فراوری و عدم بهره مندی کارخانجات فراوریی از نظام فراوری کم هزینه

9-فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات فراوریی و عدم انطباق فراوریات با احتیاج های بازار

10-واردات کالا های مشابه فراوری داخلی

استاد دانشگاه و کارشناس مالی گفت: حال سوال اینجاست که با وجود نقاط ضعف اساسی در نظام فراوریی کشور و نقاط قوت موجود چطور می توان استراتژی بلند مدتی در عرصه صادرات طرح ریزی نمود تا بدین وسیله فراوری صادرات محور ایجاد و کشور به رشد و سپس توسعه مالی حداکثری برسد؟

عباسی اضافه نمود: برای پاسخ به این سوال ذکر این نکته ضروری است که هدف غایی حفظ، بهبود و توسعه بازار های صادراتی فراوریات داخلی کشور است.

او توضیح داد: از آنجا که اقتصاد کشور بصورت دولتی اداره می گردد و فراوریکنندگان و فعالین مالی بخش خصوصی نسبت به حل مسائل توانایی ندارند، لذا عمده اقدامات برای برطرف مسائل فراوری و رسیدن به صادرات پایدار می بایست از جانب دولت صورت پذیرد.

باید برای رشد مالی کشور کوشش کنیم

استاد دانشگاه و کارشناس مالی گفت: امروزه خواسته مهم و اساسی اکثر فراوریکنندگان کشور ایجاد وضعیت ثبات در زمینه تخصیص ارز و قیمت گذاری آن، دسترسی آسان به مواد اولیه فراوریی، برطرف موانع تعرفه ای است.

عباسی اضافه نمود: دولت با این احتساب می تواند از تخریب سرمایه درگردش واحد های فراوریی و ریسک از دست رفتن بازار های صادراتی شرکت های فراوریی جلوگیری نماید. با وجود برطرف این مسائل و ثبات در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری دولتی، فراوریکنندگان تمام تمرکز خود را می بایست اولا بر فراوری با کیفیت و قابل رقابت با محصولات رقبای خارجی بگذارند و ثانیا؛ محصولات را بصورت پایدار و با ثبات روانه بازار های صادراتی کنند.

او توضیح داد: در صورتی که سایر موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای بخصوص مسائل مربوط به نقل و انتقال بانکی (مسائل مربوط به اعتبارات اسنادی) مرتفع و صادرات منجر به ورود درامد های ارزی به کشور گردد می توان امیدوار بود که علاوه بر رشد فراوری ناخالص داخلی و رشد مالی مثبت، کشور با وجود مزیت های بی شمار به توسعه مالی حداکثری دست یابد.

نباید فراموش کنیم مهم ترین مسئله برای هر کشوری، چون ایران دستیابی به توسعه مالی و برخورداری از نظام مالی و فراوریگرا و صادرات محور است. برای رسیدن به این امر پیش از هر چیز ضروری است احتیاج های داخلی کشور برطرف شده و صادرات کالا و خدمات مازاد بر مصرف داخلی نیز توسعه پیدا کند.

برای رسیدن به جامعه ای که در آن خبری از فقر، بیکاری و عقب ماندگی نباشد باید برای رشد مالی آن کوشش گردد. در کنار رشد مالی باید عدالت و توانمندسازی مردم جامعه برای اداره زندگیشان نیز انجام گردد.

صادرات نقش مهمی در فراوری و اشتغال دارد بنابراین توجه زیادی برای گسترش و حضور فعال در بازار های جهانی را می طلبد و همچنین باید صادرکنندگان عرصه مالی نیز مورد تشویق قرار گیرند تا بتوانیم در عرصه های مختلف حرفی برای گفتن داشته باشیم.

/ج.ر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 524

به "صادرات پایدار، محور توسعه کشور، نقش صادرات در توسعه مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات پایدار، محور توسعه کشور، نقش صادرات در توسعه مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید