سازمان استاندارد: نظارت بر تک تک خودروهای تولیدی شدنی نیست
به گزارش آسمان فارس، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد گفت: با توجه به اینکه سالیانه صد ها هزار خودرو فراوری می گردد به هیچ وجه نظارت بر تک تک آن ها مقدور نیست.
به گزارش گروه مالی خبرنگاران، مجید صباغ زاده، مدیرکل توسعه امینی راه و حریم سازمان راهداری، در میزگرد آنالیز حادثه تصادف بهبهان، گفت: خطا های انسانی، نابسامانی محیط یا جاده و نقص فنی وسیله نقلیه سه عامل تصادف است و جاده ها باید به علائم مجهز باشد و نقاط مه گیر مجهز به روشنایی بوده و حفاظ های میانی نیز رعایت گردد.
وی اضافه نمود: در محور بهبهان - رامهرز جاده کوهستانی نیست و پرتگاه ندارد و دو طرف جاده به وسیله حفاظ های میانی از یکدیگر جدا شده و حتی سیستم روشنایی نیز موجود است و به عبارتی استاندارد های مورد احتیاج در محور بوده است و ضمن اینکه این نوع مه گرفتگی در این محور سابقه نداشته است.
مدیرکل توسعه امینی راه و حریم سازمان راهداری در پاسخ به این سوال که با وجود گفته شما این محور به لحاظ مه گرفتگی مسبوق به سابق است، اما شما می فرمایید که سابقه نداشته است، گفت: غلظت مه فرق دارد و شرایط مه گرفتگی اخیر در این جاده واقعاً بی سابقه بود کما اینکه پلیس و مقامات استانی نیز به این نکته اشاره نموده اند که چنین وضعیتی سابقه نداشته و شدت مه به مقدار ای بالا بوده است که میدان دید راننده حتی به حدود 15 متر کاهش یافته است. البته محور بهبهان-رامهرز از استاندارد های لازم و تجهیزات کافی برخوردار بوده است.
حادثه مه گرفتگی به صورت ناگهانی رخ داد
در ادامه، محمد علی زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور، با تاکید بر اینکه ایجاد مه در محور بهبهان-رامهرز مقطعی، لحظه ای و ناگهانی بوده است، گفت: پلیس هدایت و رانندگی در تمام شبانه روز در محور های مواصلاتی کشور از جمله محور بهبهان - رامهرز حضور داشته است. در چنین مواقعی که مه غلیظ جاده را فرا می گیرد فصل الخطاب ما قانون است و قانون این موارد را پیش بینی نموده است و رانندگان را مکلف نموده است تا در چنین وضعیتی که مه مانع دید راننده حتی در فاصله 50 متری است، سرعت مطمئنه را رعایت نمایند و یا اینکه در کنار جاده متوقف شوند تا مه رفع گردد.
وی در رابطه با وظیفه پلیس در این شرایط، گفت: پلیس حضور داشته است و در زمان مه گرفتگی لحظه ای محدودیت تردد اعلام می گردد، اما خودرو های سانحه دیده در آن لحظه در راستا در حال تردد بوده اند.
ایربگ 7 خودرو فراوریی سایپا در تصادف بهبهان باز نشد که هیچ کدام از جلو برخورد نداشته اند
در ادامه محمد حسن جبلی، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا در ارتباط با این حادثه بیان نمود: در تصادف زنجیره ای محور بهبان - رامهرز، 23 خودرو متعلق به شرکت سایپا بود و از این تعداد 16 خودرو فراوری قبل از سال 91 و فاقد ایربگ بودند و 7 خودرو هم ایربگ هایشان عمل نکرد. طبق آنالیز های به عمل آمده هیچ کدام از 7 خودرو تصادف شدید از جلو نداشته اند. متأسفانه به علت بعضی از محدودیت ها نتوانستیم از بعضی از این خودرو ها عکس تهیه کنیم.
تعویض بیش از 2500 عدد ایربگ در سال 1400
در ادامه رحیمی، معاون کیفیت ایران خودرو نیز بیان نمود: در سیستم های کیفیت در خودروساز های ایران، همه استاندارد های لازم برای قطعات خودرو را چک می کنیم و به صورت 100 درصد اطمینان حاصل می کنیم که این استاندارد ها رعایت شده و بعد خودرو را تحویل مشتری می دهیم. هر سازنده بر اساس طرح کیفیتی تعریف شده، موظف است به ازای هر یک هزار دستگاهی که فراوری می نماید، یک تست مخرب روی مجموعه کامل داشبورد انجام دهد که هیچ گونه گزارشی مبنی بر عمل نکردن ایربگ نداشتیم.
وی توضیح داد: از ابتدای سال 1400 تا به امروز، بیش از 2500 عدد ایربگ به علت تصادف و بازشدن ایربگ تعویض کردیم.
در ادامه پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد، گفت: با توجه به اینکه سالیانه صد ها هزار خودرو فراوری می گردد به هیچ وجه نظارت بر تک تک آن ها مقدور نیست.
منبع: خبرگزاری دانشجو