روش های جلوگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه و یافتن چمدان های گم شده (قسمت دوم)
به گزارش آسمان فارس، شاید شاید شما هم چمدان های خود را در فرودگاه گم نموده باشیدِ؛ اما برخلاف کوشش زیاد به نتیجه ای نرسیده باشید و از خود بپرسید که آیا شرکت هواپیمایی در قبال این موضوع تعهدی دارد یا نه.
در بعضی از سفرها امکان پرواز بدون توقف تا مقصد نهایی وجود ندارد و هواپیما باید در چند نقطه مختلف توقف کند؛ در چنین مواقعی احتمال گم شدن چمدان ها افزایش پیدا می نماید؛ مخصوصا اگر با چند شرکت هواپیمایی سفر کنید؛ در این مطلب راه چاره جلوگیری از این مشکل را بیان می کنیم. بعلاوه در ادامه روش هایی بیان خواهیم کرد که به وسیله آن ها می توانید روند پیدا شدن چمدان های خود را پیگیری کنید و در خاتمه نیز تعهدات شرکت های هواپیمایی در قبال چمدان های گم شده و روش های قانونی برخورد با شرکت های هواپیمایی به علت سرباز زدن از انجام تعهدات خود را توضیح می دهیم.
تکمیل دقیق فرم شرکت های هواپیمایی
اگر سفر شما به گونه ای است که قبل از رسیدن به مقصد نهایی خود، باید در چند نقطه مختلف توقف کنید و از خدمات چند شرکت هواپیمایی مختلف بهره ببرید، باید ببینید کدام یک از شرکت ها مسئولیت بارهای شما را بر عهده دارد. در قراردادهایی که شرکت ها با توافق یکدیگر امضا می نمایند، این موضوع تعیین شده است. گاهی اوقات شرکتی مسئولیت بارهای شما را برعهده دارد، که سفر خود را با آن شروع نموده اید و گاهی اوقات هم آخرین شرکتی که سفر خود را با آن به خاتمه رسانده اید، این مسئولیت را بر عهده دارد.
در هر صورت شرکتی که مسئولیت بارهای شما را بر عهده دارد، از شما می خواهد فرمی تحت عنوان Property Irregularity Report را تکمیل کنید که باید در آن جزئیات چمدان خود را تا حد ممکن توضیح دهید و توضیحات مربوط به ظاهر، مقدار و ویژگی های متمایزنماینده آن از سایر چمدان ها را نیز بیان کنید. بعلاوه باید چندین شماره به همراه کد محل اقامت خود را در فرم بنویسد تا شرکت هواپیمایی هیچ عذری برای عدم اطلاع رسانی به شما نداشته باشد.
شرکت نیز باید یک کد رهگیری به شما بدهد. ممکن است مسئولان شرکت از شما بخواهند برای ردیابی چمدان های گم شده یا چمدان هایی که به محل دیگری انتقال داده شده اند یا اطلاع از علت تاخیر در تحویل چمدان ها، از خدمات شرکت World Tracer بهره ببرید.
بعلاوه شرکت های هواپیمایی مسئول موظف هستند برای خرید مایحتاج ضروری، مقداری پول به شما بپردازند یا چند کوپن به شما بدهند و در صورتی که حاضر به انجام این کار نشدند، باید با آن ها برخورد کنید (مخصوصا در مواردی که چمدان به سرعت پیدا نگردد).
در چنین مواردی باید با شرکت بیمه خود تماس بگیرید و جزئیات را برای آن ها توضیح دهید. چنانچه مسئولین شرکت های هواپیمایی از انجام تعهدات خود سرباز زدند (متاسفانه گاهی اوقات چنین مواردی مشاهده می گردد)، دلایل لازم برای اثبات ادعای خود را به صورت مکتوب به شرکت بیمه ارائه دهید؛ زیرا این کار می تواند باعث تسریع روند اثبات ادعای شما و گرفتن خسارت گردد.
چنانچه به وسیله هیچ یک از روش های ذکر شده نتوانستید خسارت خود را از شرکت بگیرید و بلیط هواپیما را با استفاده از کارت اعتباری رزرو نموده اید، رسید چاپی رزرو بلیط را آنالیز کنید؛ زیرا ممکن است شرکت هواپیمایی پرداخت خسارت ناشی از گم شدن چمدان یا بارها را نیز متعهد شده باشد.
خوشبختانه بسیاری از چمدان های گم شده تنها پس از گذشت چند روز پیدا می شوند و به صاحبان شان بازگردانده می شوند (البته متاسفانه گاهی اوقات چمدان های گم شده مدت بیشتری پس از گم شدن آن ها، پیدا می شوند. طبق آمار ارائه شده، طولانی ترین زمان پیدا شدن چمدان ها، چهار سال پس از گم شدن آن ها بوده است!). چنانچه در طول سفر مسئولین شرکت هواپیمایی برای اطلاع رسانی در خصوص گم شدن چمدان ها با شما تماس گرفتند، مسئولان هتل یا محل اقامت خود را نیز در اسرع وقت از این موضوع آگاه کنید.
تماس های مکرر با شرکت هواپیمایی
توصیه می گردد برای یافتن چمدان خود در سریع ترین زمان ممکن، با شرکت هواپیمایی خود در تماس باشید و اطلاعات حساب کاربری خود در سایت World Tracer را نیز در فواصل زمانی کوتاه آنالیز کنید.
چنانچه هزینه انجام این کارها برای شما زیاد است، رسیدهای کافی نت و بعلاوه مدت زمان مکالمه با شرکت های هواپیمایی را یادداشت کنید؛ زیرا ممکن است شرکت بیمه این هزینه ها را نیز پرداخت کند. شما می توانید از رسیدهای کافی نت و لیست مکالمات با شرکت های هواپیمایی و مدت زمان آن ها (برای دریافت لیست چاپ شده مکالمات خود و مدت زمان آن ها، باید به مرکز مخابرات محل خود مراجعه کنید. ممکن است این اطلاعات در قبض تلفن شما نیز ثبت شده باشد ) به عنوان مدرکی برای اثبات ادعای خود و دریافت هزینه بهره ببرید.
برای خرید مایحتاج ضروری خود قبل از پیدا شدن چمدان ها نیز یا باید از کوپن هایی که شرکت هواپیمایی در اختیار شما قرار داده است، استفاده می کنید یا می توانید این وسایل را با پول خود تهیه کنید و سپس هزینه آن ها را از شرکت های بیمه دریافت کنید؛ البته توصیه می گردد از خرید وسایل غیرضروری اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است چمدان شما تنها ظرف مدت چند روز پیدا گردد.
تعهدات شرکت های هواپیمایی در قبال چمدان های گم شده
ممکن است پس از کوشش فراوان چند روزه تا روزهای خاتمهی سفر، باز هم اثری از چمدان های خود پیدا نکنید. در چنین مواقعی شرکت هواپیمایی شرایط چمدان های شما را از حالت گم شده به مفقودشده تغییر می دهد؛ متاسفانه در چنین مواردی تقریبا هیچ امیدی برای یافتن چمدان ها وجود ندارد.
شرکت های هواپیمایی تعهدات مختلفی در قبال چمدان های مفقودشده دارند. معمولا در چنین مواردی ابتدا از شما خواسته می گردد فرمی تحت عنوان Baggage Inventory Form (که معمولا باید لیست اقلام داخل چمدان را در آن بنویسید) را تکمیل کنید و پس از آن می توانید فرایند اداری دریافت هزینه اقلام گم شده را شروع کنید.
منبع: کجارو / lonelyplanet