راز مانایی صدایی که از گلشن آشنایی خواند

به گزارش آسمان فارس، لحظه ای را تصویر کنید که در حیاط خانه ای قدیمی با حوضی آبی رنگ و گلدان های اطراف آن قدم می زنید و قطعه گلشن آشنایی با صدای جواد بدیع زاده از رادیو پخش می گردد؛ این است راز ماندگاری قطعات نوستالژیک که هیچ وقت رنگ کهنگی نمی گیرد.

راز مانایی صدایی که از گلشن آشنایی خواند

به گزارش خبرنگاران، امروز دهم دی ماه مصادف است با سالروز درگذشت هنرمند مطرح موسیقی؛ جواد بدیع زاده.

سید جواد بدیع زاده در سال 1281 شمسی در محله پاچنار تهران به جهان آمده بود اما اصالتِ کاشانی داشت. محله پاچنار، جایی که سال ها بعد به یک انبار مخروبه تبدیل شد، محل رشد و نمو کودکی بود که توسط پدر با موسیقی دستگاهی ایران آشنا شد.

در این قسمت می توانید به قطعه گلشن آشنایی از این هنرمند گوش دهید:

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.

فایل آن را از اینجا دانلود کنید: audio/mp3

بدیع زاده صدای خوبِ خویش را از پدر خود، که یکی از روحانیان برجسته عهد مشروطه بود، به ارث برده بود. سید رضا بدیع کاشانی، مشهور به بدیع المتکلمین، پدرِ سید جواد بدیع زاده، صدایی بسیار خوش داشت و ردیف موسیقی ایرانی را به خوبی می دانست؛ از این رو همچون بسیاری از اهلِ منبرِ آن روزگار، در روضه خوانی ها و مجالسِ وعظ، از صدای خوبِ خود و دانشِ موسیقایی خویش برای بهتر رساندنِ مفهومِ کلامِ عالمانه اش به مستمعان بهره می برد.

مرحوم استاد روح الله خالقی، آهنگساز و مؤلف نامدار موسیقی ایرانی که آهنگِ ای ایران او با صدای مرحوم استاد غلامحسین بنان، زبانزد است، در توصیفِ بدیع المتکلمین، این گونه نوشته است: دیگر از افرادی که اهل منبر بوده و صوتی خوب داشته، سید محمدرضای بدیع، معروف به بدیع المتکلمین کاشی است که در حدود سنّ بیست سالگی با پدرش، سید حسن سلطان الواعظین، به تهران آمد و با خانواده سید علی اکبر شمس الواعظین کاشی که از اساتید منبر بود و صدایی خوش داشت، وصلت کرد.

بدیع زاده پس از خاتمه تحصیلات خود، در مجلس استخدام شد و همزمان فعالیت های هنری خود را ادامه داد. او افزون بر آن که آهنگسازِ توانمندی بود و به ظرایف و دقایقِ ردیف موسیقی ایرانی تسلطِ کامل داشت، خواننده ای صاحبِ صدا و سبکی خاص نیز بود.

وقتی که کمپانی هیز مسترز وویس در تهران شعبه ای را افتتاح کرد و بر آن شد تا نوارهایی از آثار هنرمندان ایرانی ضبط کند، جواد بدیع زاده اولین خواننده مردی بود که آثارش مورد توجه این کمپانی نهاده شد. اولین کاری که توسط این کمپانی ضبط و پخش شد، تصنیف جلوه گل بود. جواد بدیع زاده پس از عمری کوشش در راه موسیقی و هنر ایران، در دهم دی ماه سال 1358 درگذشت.

شاعر تصنیف جلوه گل نورالله همایون است. او در سال 1286 در تهران زاده شد. بسیاری از ترانه های او، توسط جواد بدیع زاده خوانده شد.

آهنگساز قطعه جلوه گل جواد بدیع زاده است هر چند این قطعه سال های بعد توسط خوانندگان دیگر بازخوانی شد.

در دهه های گذشته محمد گلریز و صدیق تعریف از جمله خوانندگانی بودند که این تصنیف را اجرا کردند. در سال های اخیر نیز علیرضا قربانی در همکاری با داریوش طلایی و با نوازندگی جمشید شمیرانی به بازخوانی این تصنیف پرداخت؛ با وجود این اجراهای متفاوت که هر کدام زیبایی خود را دارند، اجرای جواد بدیع زاده به عنوان اولین اثر ضبط شده از این هنرمند همچون گنجی برای موسیقی ایران است.

قطعه جلوه گل به همراه صوتی توضیحاتی درباره زندگی بدیع زاده به بهانه سالروز درگذشت این هنرمند امروز در برنامه با کاروان شعر و موسیقی رادیو فرهنگ پخش می گردد که به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگاران نهاده شده است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.

فایل آن را از اینجا دانلود کنید: audio/mp3

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1410

به "راز مانایی صدایی که از گلشن آشنایی خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز مانایی صدایی که از گلشن آشنایی خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید