جاده ادویه یکی از جاده های تاریخی دوران صفویه بوده است

به گزارش آسمان فارس، سیری در ایران/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، جاده ادویه یکی از جاده های تاریخی دوران صفویه بوده است.

جاده ادویه یکی از جاده های تاریخی دوران صفویه بوده است

بقایایی از جاده تاریخی 400 ساله در جهرم وجود دارد که اهالی منطقه آن را جاده ادویه می نامند. جاده ادویه در دوره صفویه در بندرعباس احداث شده و از شهرهای لار و جهرم نیز می گذشته و به اصفهان می رسیده است. در محدوده جهت این جاده در نزدیکی روستای چاه تلخ چهار آب انبار و دو کاروانسرا وجود دارد اما از آن جهت به بعد کوهستانی است و جاده سنگ فرش کوهستانی بچشم می خورد که در نوع خود یکی از شاهکارهای مهندسی و جاده سازی بشمار می آید.

در زمانهای گذشته تجار و مردم در آن موقع محصولاتی مانند پارچه و ادویه را از هندوستان وارد بندرعباس و از آنجا به شهرهای دیگر از جمله اصفهان می بردند. به همین علت نام ادویه را برای این جاده انتخاب نموده اند. اکنون تنها پنج کیلومتر از این جاده در شهرستان جهرم سالم به جای مانده و حدود یک کیلومتر از آن جاده سنگ فرش است و بقایای آثاری تاریخی نیز در ادامه جهت دیده می گردد. بعلاوه بنابر اظهار بعضی از کارشناسان، در دوره صفوی نیز پلی در این منطقه ساخته شده که متاسفانه هم اکنون اثری از آن وجود ندارد.

شاردن، از سیاحان بنام در سال 1059 هجری شمسی از جاده ادویه عبور نموده و در سفرنامه خود نوشت که کوه البرز به عنوان سخت ترین و خطرناک ترین کوهی که در ایران وجود دارد و جاده ای سنگ فرش شده با عرض بیش از چهار قدم تنها جهت عبوری از این کوه است.

منبع: همگردی
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 2001

به "جاده ادویه یکی از جاده های تاریخی دوران صفویه بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده ادویه یکی از جاده های تاریخی دوران صفویه بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید