توجیه سلطنت طلبی در انگلیس با بی بی سی

به گزارش آسمان فارس، بی بی سی با پول اقتصادیات دهندگان بریتانیایی اداره می گردد. این اعتراف را بی بی سی فارسی درباره منبع تغذیه اقتصادی شبکه های مختلف بی بی سی در خلال گزارشی برای توجیه نحوه عملکرد بی بی سی جهانی (انگلیسی) پیرامون خبر فوت همسر ملکه انگلیس منتشر نموده است.

توجیه سلطنت طلبی در انگلیس با بی بی سی

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از جوان، با اعلام خبر فوت شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه انگلیس بی بی سی جهانی برنامه های عادی خود را قطع و گوینده ای با لباس مشکی خبر فوت همسر ملکه را خاطرنشان کرد. پس از آن هم بی بی سی برنامه های عادی خود را از سر نگرفت و صرفاً به پوشش اخبار، گزارش و کلیپ هایی پیرامون مرگ دوک ادینبورگ پرداخت. این پوشش ویژه خبر فوت همسر ملکه و نیز قدیس سازی از او موجب اعتراض مخاطبان بی بی سی شد. در نهایت، بی بی سی مجبور شد در خاتمه روز فرم ویژه ای را مخصوص شکایت در وب سایت خود قرار دهد تا مخاطبان این شبکه نظرشان را درباره پوشش مرگ دوک ادینبورگ مطرح نمایند.

آشپزی مهم تر است یا فوت همسر ملکه؟

پوشش ویژه بی بی سی از مرگ همسر ملکه باعث شد تا برنامه مستر شف، مسابقه آشپزی پربیننده شبکه یک بی بی سی که قرار بود ساعت 8:30 شب به وقت لندن پخش شود، متوقف شود. در روز شنبه هم به دلیل پوشش ویژه چهار ساعته از ساعت 10 صبح تا دو عصر برخی از برنامه ها از جمله برنامه زنده آشپزی روز شنبه از شبکه یک به شبکه دو بی بی سی منتقل شد. این فرایند با اعتراض مخاطبان بی بی سی همراه شد.

بی بی سی در فرم شکایتی که در وب سایت اصلی خود به زبان انگلیسی قرار داده، نوشته که شکایاتی درباره پوشش بسیار زیاد تلویزیونی درباره همسر ملکه بریتانیا دریافت نموده است بنابراین از مخاطبان می خواهد با وارد کردن آدرس ایمیل، شکایتشان را ثبت نمایند. بی بی سی نگفته که تعداد این شکایت ها چقدر شده است.

از میان شبکه های تلویزیونی و خبری در انگلیس، بی بی سی تنها رسانه ای نبود که برنامه هایش به دلیل فوت شاهزاده فیلیپ دچار تغییر شد؛ شبکه های دیگر بریتانیا مانند چنل فور و آی تی وی هم بعد از انتشار خبر، برنامه های خود را تغییر دادند.

توجیه عملکرد بی بی سی انگلیسی به زبان فارسی!

بی بی سی فارسی برای توجیه نحوه عملکرد بی بی سی انگلیسی یک گزارش مکتوب به زبان فارسی و برای مخاطب فارسی زبان منتشر نموده است. چرا بی بی سی آنقدر نگران تأثیر نقدها به نحوه پوشش خبر فوت همسر ملکه روی مخاطب فارسی زبان شده است؟

محتوای گزارشی هم که بی بی سی فارسی منتشر نموده، حاوی نکات جالب توجهی است. این جملات شروع گزارش بی بی سی است: شکل اخبار بی بی سی امروز متفاوت به نظر می رسد و وب سایت ها و بولتن های خبری این شبکه عمدتاً یک موضوع را به شکلی گسترده و عمیق پوشش می دهند. سبک گزارش دهی جدی و لحن گوینده ها حتی جدی تر است. دلیل این تفاوت این است که یکی از اعضای ارشد خانواده سلطنتی بریتانیا درگذشته است. و بعد، این سؤال را طرح می نماید: به چه دلیل مرگ در خانواده سلطنتی برای بی بی سی خبری استثنایی است؟ در پاسخ به این سؤال، بی بی سی فارسی به زمان طولانی سلطنت ملکه الیزابت اشاره می نماید و با بیان اینکه او طولانی ترین دوره سلطنت در تاریخ بریتانیا را دارد، می نویسد: او علاوه بر بریتانیا، رئیس 15 کشور دیگر جهان است.

آیا بی بی سی که از رفراندوم در ایران استقبال می نماید، تا به امروز به ذهنش نرسیده که پس از حدود 70 سال سلطنت الیزابت دوم، شاید وقت پرسیدن نظر مردم به طور مستقیم در خصوص نوع حکومت یا نحوه حکومت ملکه الیزابت دوم باشد؟

رئیس 15 کشور جهان هم عبارت جالبی است. بی بی سی از اینکه به مشی استعمارطلبی بریتانیا اشاره کند و از کشور های مستعمره انگلیس نام ببرد، صرفاً ملکه را رئیس آن کشور ها می خواند. در چه قرنی هستیم و زمان برده داری و استعمارگری در غرب تمام نشده است؟!

این سؤالاتی است که بی بی سی فارسی با توجه به نحوه عملکرد خود در قبال کشور های فارسی زبان باید به آن ها پاسخ دهد.

بی بی سی فارسی با اذعان به پوشش ویژه همه اخبار خاندان سلطنتی، گفته است دلیل خوبی برای این توجه ویژه وجود دارد و این دلیل خوب را اینگونه شرح داده است: بودجه بی بی سی را دولت بریتانیا تأمین نمی نماید، بلکه مردم این کشور مستقیماً با پرداخت نوعی مالیات به نام هزینه پروانه خبری، پول مورد احتیاج این تشکیلات را می پردازند. دلیل این ترتیبات این است که تحریریه بی بی سی مستقل از دولت عمل کند. در عین حال، بی بی سی موظف است ثابت کند ارزش پولی را که مردم می پردازند دارد و به خواسته آنان پاسخ مثبت دهد و مردم این کشور علاقه خود به خانواده سلطنتی را به طور مداوم در طول سالیان گذشته نشان داده اند.

بی بی سی فارسی البته شرح نداده که آیا مالیات دهندگان بریتانیایی راضی هستند که پول شخصی آنان هزینه خبررسانی بی بی سی در خصوص اتفاقات و رویداد های ایران، افغانستان و... شود؟ مردم انگلیس مالیات می دهند تا هزینه زندگی مجریان فارسی زبان و ایرانی بی بی سی تأمین شود؟

از سویی، شاید بتوان پوشش ویژه خبری در بی بی سی انگلیسی را با علاقه مردم این کشور به خاندان سلطنتی توجیه کرد، اما پوشش ویژه بی بی سی فارسی از مرگ همسر ملکه برای فارسی زبانان با چه توجیهی انجام می گیرد؟

البته دلیلی هم که بی بی سی برای اثبات این علاقه آورده، بامزه است: هنگامی که مادر الیزابت دوم - مشهور به ملکه مادر - در سال 2002 درگذشت، بیش از یکصد هزار عزادار بیش از سه روز بیرون تالار کاخ وست مینستر صف کشیدند تا به پیکر او که در داخل این تالار قرار داشت ادای احترام نمایند.

وظیفه سازمانی بی بی سی برای مدح و ثنای خاندان سلطنت

سپس بی بی سی خیلی صریح از سلطنت طلبی و این مدل کهنه حکومتی دفاع می نماید. جانی دایموند، خبرنگار امور سلطنتی بی بی سی می گوید: سلطنت همچنان توجه مردم را به شکلی به خود جلب می نماید که حتی در خصوص افراد مشهور نیز معمولاً دیده نمی شود. او می افزاید: تعیین کردن دلیل این نوع احساس نسبت به سلطنت سخت است، اما هنوز درون بسیاری از انسان ها احساسی وجود دارد که از دنبال کردن تحولات و وقایع مرتبط با سلطنت، از اسطوره سلطنتی لذت می برند، حتی کسانی که قلباً معتقدند در عصر کنونی، این اسطوره ها معنا ندارد.

و بعد هم می نویسد: ممکن است بلافاصله پس از انتشار خبر درگذشت عضو ارشد خانواده سلطنتی، بی بی سی اخبار دیگر را برای مدتی پوشش ندهد و مطالب سبک تر نیز ممکن است از وب سایت ها و بولتن های خبری تلویزیون و رادیو برداشته شود. در واقع همه بی بی سی باید در خدمت خاندان سلطنت و وقایع مربوط به آن ها باشد و حتی اخبار منتشر شده در سایت بی بی سی هم حذف شود!

کلیپ های متعدد از تصاویر و فیلم های همسر ملکه، نمایش چهره ای وفادار به سلطنت از او و تیتر های مرد خارق العاده ای که زندگی خارق العاده ای داشت، شاهزاده فیلیپ: یک عمر در تصویر، شاهزاده فیلیپ؛ بیش از نیم قرن در خدمت ملکه، شاهزاده فیلیپ: همسر ملکه بریتانیا به چند کشور جهان سفر کرد؟، فرزندان شاهزاده فیلیپ در خصوص پدرشان چه می گویند؟ و... تنها بخشی از مطالب بی بی سی فارسی درباره همسر ملکه انگلیس به دلیل علاقه مردم انگلیس به اوست که به زبان فارسی منتشر شده است. بر فرض که پوشش ویژه بی بی سی انگلیسی از خبر فوت شاهزاده فیلیپ به دلیل علاقه مردم انگلیس به او باشد، آیا بی بی سی فارسی فکر می نماید مردم ایران هم به خاندان سلطنتی انگلیس علاقه دارند یا آنکه طبق یک وظیفه سازمانی موظف به مدح و ثنای خاندان سلطنتی انگلیس است؟

بی بی سی در زمان به جهان آمدن نوه های خاندان سلطنتی هم پوشش زنده از پشت در بیمارستان داشت! با این حال باز هم می گوید می خواهد مستقل از دولت عمل کند و عجیب است که متوجه خنده دار بودن این ادعا نمی شود. شاید هم یقین دارد که مخاطبان باهوشی ندارد!

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1593

به "توجیه سلطنت طلبی در انگلیس با بی بی سی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجیه سلطنت طلبی در انگلیس با بی بی سی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید