ایجاد حد و مرز میان کار و احساسات(بخش اول)

به گزارش آسمان فارس، همه ما برای اینکه روابط معنادار و کاملی در محیط کار و خانه داشته باشیم، باید دو فیلتر ایجاد کنیم. فیلتر اول از شما در برابر دیگران محافظت می نماید و فیلتر دوم دیگران را در برابر شما حفظ می نماید.

فیلتر شماره 1: فاصله را حفظ نموده و از دیگران در برابر رفتارهای خود مراقبت کنید. از طرف دیگر، زمانی با مدیری کار می کردم که با او رابطه راحت و خوبی داشتم. یک روز او به من گفت برای چیزی که تو از آن صحبت می کنی ارزش قائل هستم، اما گاهی در گفت و گویمان فکر می کنم در شبکه ای از راه های نفس گیر افتاده ام. با اطمینان می گویم حتما من فاصله خودم را با او حفظ ننموده بودم و باید چیزهایی را که با او به اشتراک می گذاشتم بخشی از آن را فیلتر می کردم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

ایجاد حد و مرز میان کار و احساسات(بخش اول)

فیلتر شماره 2: از خودتان در برابر دیگران مراقبت کنید. زمانی با یک مدیر کار می کردم که بازخوردهای رک و بدون پرده ای داشت: شما کارمند حق شناسی نیستید یا شما نوشته خوبی ندارید. اوایل، طوری واکنش نشان می دادم که انگار هر چه او می گوید، درست است. حالت تدافعی به خود می گرفتم؛ اما از درون کاملا خسته و آشفته به خانه می رفتم. هر روز جزئیات واکنش هایی که در مقابل او نشان می دادم، برای همسرم تعریف می کردم و او در تشخیص کار درست و اشتباه من را کمک می داد. یک روز همسرم به من گفت که باید به منبع اشتباهم توجه کنم. در واقع، اشتباه من این بود که بیش از حد به حرف مدیرم گوش می کردم. به بیان دیگر، باید یاد می گرفتم بازخوردها را فیلتر کنم.

به کارگیری هر دو فیلتر به اندازه کافی کار سختی است. استفاده زیاد یا کم از این فیلترها می تواند باعث بروز درگیری در روابط کاری گردد.

اگر استفاده از هر دو فیلتر ضعیف باشیدد، شما دچار تزلزل خواهید شد. این بدترین وضعیتی است که می توان در آن نهاده شد. در این صورت نه از خودتان و نه از دیگران نمی توان محافظت کرد. در این شرایط، نسبت به هر چیزی که از هر فردی می شنوید؛ حساسیت زیادی داشته و حالت تدافعی به خود می گیرید. در واقع، احساس یک قربانی را دارید؛ اما می خواهید مثل یک فرد قوی عمل کنید.

وقتی به این احساس رسیدید، از خودتان این سوال را بپرسید آیا موقعیت را به صورت آشکار مشاهده می کنم؟، آیا در خصوص این موضوع بیش از حد واکنش نشان داده ام؟ و آیا طرف مقابلم زیاده روی می کند؟ برای چیزی که طرف مقابل می گوید عوارض معین کنید و در نظر بگیرید که او 100 درصد دقیق نیست. در پی یک نکته باشید که با آن موافقید و بقیه مسائل را دور بریزید. کلماتی را که در این شرایط می خواهید به زبان بیاورید، نگه دارید تا به احساس واضح تری برسید. می توانید این کلمات را به صورت موقت روی کاغذ نوشته و بعدا آنها را مورد بازبینی قرار دهید.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 اسفند 1400 بروزرسانی: 5 اسفند 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1900

به "ایجاد حد و مرز میان کار و احساسات(بخش اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد حد و مرز میان کار و احساسات(بخش اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید