افزایش 13 میلیمتری تراز آب دریاچه ارومیه با وجود کاهش بارش ها

به گزارش آسمان فارس، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: تراز آب دریاچه ارومیه طی سال جاری نسبت به سال گذشته 13 میلیمتر افزایش یافته است این درحالیست که بارش ها طی سال آبی جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 30 درصد کمتر شده است.

افزایش 13 میلیمتری تراز آب دریاچه ارومیه با وجود کاهش بارش ها

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، مسعود تجریشی امروز در هشتمین نشست خبری ستاد احیای دریاچه ارومیه که در دفتر این ستاد برگزار گردید، ضمن اشاره به اینکه در شهریور ماه سال 96 دریاچه ارومیه به تثبیت رسید و پس از آن اقدامات احیایی برای آن شروع شد، اظهار کرد: در 13 اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به 13 اردیبهشت سال گذشته تراز دریاچه ارومیه 13 سانتیمتر افزایش پیدا کرد و 100 کیلومتر مربع نیز وسعت آن بیشتر شد البته هرچه به سمت گرم شدن هوا پیش برویم این اختلاف کمتر می گردد. در حال حاضر 60 درصد سطح دریاچه، عمقی کمتر از 60 سانتیمتر دارد بنابر این اگر حدود یک متر برای تبخیر در نظر بگیریم پیش بینی می گردد که این اختلاف های عددی در فصل گرم کمتر گردد.

وی ادامه داد: حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال 93 بیش از 2.5 برابر شده و سطح آن نیز 50 درصد افزایش یافته است. با این وجود باید 9 میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه افزوده گردد تا به تراز اکولوژیک خود برسد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه بارش ها طی سال آبی جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 30 درصد کمتر شده است، گفت: طی 51 سال اخیر بارش ها در حوضه دریاچه ارومیه 13 درصد بیشتر شده است در حالی که این رقم در کل کشور 35 درصد است.

تجریشی درباره تغییرات تراز دریاچه توضیح داد: بارش ها طی سال آبی جاری نسبت به سال گذشته کمتر شده اما تراز دریاچه ارومیه افزایش داشته است. بر اساس پیش بینی ها سال جاری ما سال گرمی را در تابستان خواهیم داشت بنابر این انتظار می رود تبخیر افزایش پیدا کند. در سال آبی 88-87، 312 میلیمتر بارش در کشور داشتیم اما تراز دریاچه ارومیه 59 سانتیمتر افت پیدا کرد. در سال آبی 90-89 نیز با همان بارندگی دریاچه 36 سانتیمتر افت تراز داشت. در سال 92-91، 343 میلیمتر بارندگی داشتیم. در آن موقع هم با افت 27 میلیمتری تراز آب دریاچه روبرو بودیم این درحالیست که در سال آبی جاری نیز با بارش 320 ملیمتر، 13 میلیمتر افزایش تراز آب دریاچه ارومیه را داشتیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1009

به "افزایش 13 میلیمتری تراز آب دریاچه ارومیه با وجود کاهش بارش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 13 میلیمتری تراز آب دریاچه ارومیه با وجود کاهش بارش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید