نفس در سینه حبس است

به گزارش آسمان فارس، شما که الان در حال خواندن این گزارش هستید احتمالا حالت هایی چون سردرد، سوزش چشم، حالت تهوع یا خستگی و سرگیجه را به دلیل آلودگی هوا دارید. در زمان نوشتن این سطور هم شاخص آلودگی هوای تهران به عدد 184 و شرایط هشدار برای تمام افراد جامعه رسیده بود .

نفس در سینه حبس است

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از صبح نو، شما که الان در حال خواندن این گزارش هستید احتمالا حالت هایی چون سردرد، سوزش چشم، حالت تهوع یا خستگی و سرگیجه را به دلیل آلودگی هوا دارید. در زمان نوشتن این سطور هم شاخص آلودگی هوای تهران به عدد 184 و شرایط هشدار برای تمام افراد جامعه رسیده بود اما نه از تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا خبری بود و نه از وزش باد و بارش باران. این شرایط در کلان شهرهای دیگر کشور چون اراک، تبریز، اصفهان، اهواز، مشهد و غیره نیز کم و بیش وجود داشت. البته سازمان هواشناسی پیش بینی نموده است که از روز پنج شنبه با شروع وزش باد از سمت شمال غرب کشور می توان تا حدودی به کاهش آلودگی هوا در شهرها امیدوار بود، اما این تمام ماجرا نیست. مردم این سوال را از مسوولان دارند که واقعا مسوولان و متولیان این شرایط کدام نهادها و اشخاص هستند و ترک فعل کدام یک از آن ها موجب شده است تا مردم در کنار نگرانی از شیوع کرونا، به دلیل آلودگی هوا نیز به سنگینی تنفس نمایند؟

دیروز یکی از مسوولانی که درباره آلودگی هوا به مردم هشدار داد رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت بود. دکتر عباس شاهسونی با بیان اینکه کیفیت هوای کلانشهر تهران در شرایط بسیار ناسالم واقع شده است، تاکید نمود: مردم به خصوص گروه های حساس از تردد غیرضروری در شهر خودداری نمایند.

وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به اینکه آلاینده مسوول ذرات معلق است، افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، سالمندان و بچه ها، باید از هر گونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب نمایند. افراد دیگر نیز باید از فعالیت های طولانی یا سنگین در خارج از منزل اجتناب نمایند. شاهسونی گفت: در این شرایط، در صورت عدم رعایت استفاده از ماسک مناسب و حضور در فضای آزاد، احتمال افزایش قابل توجه بیماری های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش قابل توجه علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.

در ماجرای اخیر آلودگی هوا که از حدود 10 روز قبل و حتی بیشتر نفس کشیدن را برای مردم اذیت نماینده نموده است ماجرای استفاده نیروگاه ها از مازوت مطرح شده است. البته گزارش تکمیلی درباره این مساله را پایین همین صفحه می توانید بخوانید. اما حالا ماجرا این است که سوخت مورد استفاده نیروگاه ها چه کیفیتی دارد که موجب فراوری آلودگی اینچنینی در هوای شهرها می گردد؟

هلنا کعبی، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: بر اساس آخرین پایش ها، گوگرد سوخت بعضی نیروگاه های کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد است و حدود 400 تا 8000ppm است. وی اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دفاتر استانی به صورت دوره ای سوخت نیروگاه ها در استان های مختلف کشور را پایش می نماید، اظهار کرد: براساس آخرین گزارش های هفتگی - که داده های آن براساس محاسبات اجرا شده تا روزهای ابتدایی هفته جاری است - گوگرد سوخت نیروگاه هایی که از گازوییل استفاده می نمایند در بعضی مناطق کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد است. گوگرد سوخت نیروگاه هایی که از گازوییل استفاده می نمایند در بعضی مناطق کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد است. مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه توضیح داد: طبق آخرین گزارش پایش در نیروگاه های استان هایی مانند خوزستان، فارس، یزد و... از سوختی استفاده می گردد که گوگرد بسیار بالایی دارد.

پیگیری پرونده در کمیسیون اصل 90

آلودگی هوا در کشور ما چندین دهه سابقه دارد و البته هیچ گاه نیز متولی رسمی این معضل که اقداماتی را انجام داده و جوابگو باشد، معین نشده است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس هم دیروز در خصوص نشست مشترک کمیسیون اصل 90 و این فراکسیون گفت: این نشست به منظور شفاف سازی در خصوص قصور هرکدام از دستگاه ها در آلودگی هوا برگزار گردید و پرونده این موضوع در کمیسیون اصل 90 پیگیری خواهد شد. خانم سمیه رفیعی تاکید نمود: این موضوع را با جدیت و آنالیز های کارشناسی در کمیسیون اصل نود مجلس پیگیری خواهیم کرد و دستگاه ها موظف هستند اطلاعات شان را به صورت دقیق و به روز به ما تحویل دهند؛ ماه به ماه و جلسه به جلسه شرایط عمومی دستگاه ها را چه در تابستان و زمستان آنالیز خواهیم کرد و در تابستان هم این موضوع را تعطیل نخواهیم کرد زیرا آلودگی هوا در تابستان بیشتر است اما چون قابل مشاهده نیست دیده نمی گردد که در این رابطه پیگیری های لازم را خواهیم داشت و گزارش آن را به مردم ارائه خواهیم کرد. البته صحبت های مطرح شده نیز نشان می دهد که تا زمان آنالیز و حصول نتیجه عینی در باره مساله آلودگی هوا این مردم هستند که همچنان باید از بابت ترددهای غیرضروری در خیابان ها دقت نموده و هرچه کمتر در اماکن عمومی حاضر شوند تا هم از شر کرونا در امان باشند و هم از شر آلودگی هوا

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 1429

به "نفس در سینه حبس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفس در سینه حبس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید