شمار عفونت های کوروناویروس در دنیا می تواند هر 19 روز 10 برابر گردد

به گزارش آسمان فارس، یک آنالیز بوسیله گروهی از دانشمندان چینی نشان می دهد اگر اقدامات قاطعی برای مهار انتشار ویروس انجام نگیرد، شمار موارد عفونت ویروس کورونا در کشورهای خارج از چین هر 19 روز یک بار 10 برابر می گردد.

شمار عفونت های کوروناویروس در دنیا می تواند هر 19 روز 10 برابر گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست این پژوهش که بوسیله ژنتیک دان پیشگان چینی جین لی در دانشگاه فودان در شانگهای اجرا شده است، انتشار ویروس در بیرون از چین را به فقط 34 فرد حامل ویروس شناسایی نشده مربوط می نماید.

جین که در چین به نام شکارچی DNA مشهور است گفت بعضی از این حاملان ویروس احتمالا بی علامت بوده اند و پیش یا در همان حدود زمانی که کوروناویروس برای نخستین بار در شهر ووهان در مرکز چین شناسایی شد، به کشورهای دیگر رفته اند و کانون های شیوع ثانوی را ایجاد نموده اند.

این مقاله پژوهشی که هنوز مورد داوری همتا (داوری کارشناسان مستقل) قرار نگرفته و در سایت Medrxiv.org - سرور علوم بهداشتی برای انتشار مقالات علمی پیش از انتشار در ژورنال ها- منتشر شده است، بر اساس داده های منتشر شده تا انتها ماه فوریه است.

با اینکه پیش بینی جین ممکن است بدبینانه به نظر برسد، اما سازمان جهانی بهداشت 14768 مورد بیماری ثابت شده از کشورهای خارج چین گزارش نموده است که 21 برابر تعداد 683 موردی است که در 16 فوریه (19 روز پیش) گزارش شده است.

فقط در آلمان شمار موارد جدید بیمار در روزهای سه شنبه و پنج شنبه هفته پیش سه برابر شد و الگوی مشابهی در فرانسه مشاهده شده است.

پژوهشگران چینی می نویسند، بدون انجام اقدامات شدید مداخله ای شمار موارد ثابت شده بیماری در خارج از چین هر 19 روز یک بار 10 برابر خواهد شد.

اگر این پیش بینی درست باشد، شمار موارد بیماری در سراسر جهان در طول چند ماه از کل موارد گزارش شده در سرزمین اصلی چین پیشی خواهد گرفت.

این پژوهشگران می نویسند: موقعیت خطرناک است...ما از کشورهای جهان می خواهیم اقداماتی قاطع بهداشت عمومی را با استفاده از تجربه های آموخته شده در چین و سنگاپور انجام دهند.

جین لی که معاون رئیس دانشگاه فودان، یکی از معتبرترین موسسات دانشگاهی چین است. از جمله پژوهش های قبلی او ردیابی جد مشترک انسان امروزی چینی تا گروهی از آفریقایی های که در 60000 سال پیش به آسیا وارد شدندو نیز یاری به پلیس برای دستگیری یکی از مشهورترین قاتلان زنجیره ای چین بوده است.

این پژوهشگران برای نقشه برداری انتشار بالقوه کوروناویروس از یک مدل خطی ساده استفاده کردند. به گفته جین، با توجه به اینکه اندازه نمونه در دسترس عمومی کوچک است، استفاده از مدل های پیچیده تر می تواند به نتایج گیج کننده یا متناقض منتهی گردد.

این پژوهشگران می نویسند: الگوی انتشار ویروس پیچیده است و در کشورهای گوناگون فرق می نماید. استفاده از یک مدل ساده باعث ساده کردن موقعیت می گردد و تقریبی نسبی از فرایند انتشار بیماری به دست می دهد.

این گروه دانشمندان پس از راندن این مدل در مرکز کامپیوتری دانشگاه فودان دریافتند که که شیوع بیماری را می توان به 34 حامل ابتدایی رساند.

این دانشمندان می نویسند: این حاملان اولیه احتمالا علائم خفیفی داشتند و به بیمارستان نرفته بودند.

نخستین حامل شناخته شده ویروس کورونا در خارج از چین در زنی بود که از ووهان به تایلند سفر نموده بود. آزمایش او در 13 ژانویه مثبت شد.

ویروس کورونا تا روز شنبه 7 مارس (17 اسفند) به بیش از 90 کشور در همه قاره های جهان به جز قاره جنوبگان منتقل شده و بیش از 101000 نفر را مبتلا نموده است.

  • دانشمندان دیگر هم هشدار می دهند

سایر دانشمنان نیز هشدار داده اند که شیوع بیماری که سازمان جهانی بهداشت هنوز آن را پاندمی یا همه گیری جهانی نمی داند- ممکن است تازه در مراحل ابتدایی اش باشد.

دکتر ایرا لونگینی، متخصص آمار زیستی و مشاور سازمان جهانی بهداشت در مقاله ای که در ماه ژانویه منتشر کرد، پیش بینی کرد که دو سوم جمعیت جهان در نهایت به ویروس کورونا مبتلا خواهند شد.

مارک لیپستیک، متخصص اپیدمیولوژی (همه گیری شناسی) دانشگاه هاروارد که پس از شیوع بیماری از چین ملاقات کرد، در مصاحبه ای در هفته پیش گفت بین 40 تا 70 جمعیت جهان ممکن است دچار عفونت ویروس کورونا شوند.

البته همواره پیش بین های تیره وتار درست از آب در نمی آیند: یک آنالیز منتشر شده در ژورنال لنست که در ماه ژآنویه منتشر شده بود، پیش بینی نموده بود که شمار موارد عفونت با ویروس کورونا در اوائل فوریه در چین از 160000 مورد بگذرد. اما تا روز شنبه صبح این شمار در چین کمتر از 81000 مورد است.

پکن به خاطر کوشش هایش برای مهار انتشار ویروس درون چین که از جمله شامل قرنطینه کل استان هوبی به مرکزیت شهر ووهان و با جمعیتی در حد کشور فرانسه بود، تحسین شده است.

  • چین نمی تواند درهایش را به روی جهان ببندد

یک دانشمند دولتی چین که برای برنامه توسعه سازمان ملل در پکن کار می نماید، می گوید شمار کلی جهانی عفونت ها تحت تاثیر عوامل بسیاری است، از جمله تغییر فصل و ایجاد داروهای و و اکسن های جدید.

به گفته او اگر شمار موارد خارج از چین همچنان به سرعت افزایش یابد و کشورهای دیگر تسلیم شوند، اقدامات سختگیرانه مهار بیماری چین در داخل این کشور ممکن است بی فایده بماند و پیامدهای تحمل ناپذیری برای اقتصاد جهانی و مردم جهان رخ دهد.

چین در حال حاضر تمرکزش از مهار بیماری درون این کشور به پیشگیری از ورود موارد خارجی تغییر داده است. چین اخیر شمای از محدودیت های مسافرتی برای کشورهای با شیوع بالای بیماری از جمله کره جنوبی و ایتالیا اعمال نموده است.

این دانشمند که به خاطر حساسیت موضوع خواسته است نامش برده نگردد، گفت: این اقدامات نمی تواند ادامه یابد. ما نمی توانیم درهای چین را به روی جهان ببندیم. متوقف شدن تبادلات بین المللی به خصوص برای چین فاجعه خواهد بود.

در جهانی امروز، هیچکس حتی پس از حل کردن مسائل خودش نمی تواند شاد زندگی کند.

  • همه چیز درباره ویروس جدید کورونا عامل بیماری کووید-19

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 862

به "شمار عفونت های کوروناویروس در دنیا می تواند هر 19 روز 10 برابر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمار عفونت های کوروناویروس در دنیا می تواند هر 19 روز 10 برابر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید