خبرهای جدید از کمک مالی دولت به سایپا و ایران خودرو
به گزارش آسمان فارس، شورای پول و اعتبار مدتی قبل از تصویب یک حد اعتباری جدید برای صنایع خودروسازی خبر داد که می تواند در صورت تزریق به ایران خودرو و سایپا، هم بخشی از طلب آنان به صنایع قطعه سازی را جبران کند و هم زمینه سرمایه گذاری برای تولید محصولات جدید را در این دو شرکت ایجاد کند. دو خودروساز کشور که بعد از تحریم با بحران های مالی-فنی بسیاری روبه رو شده اند، از حدود سه سال قبل روی پلتفرم های جدیدی متمرکز شده اند که قرار است آنها را از مونتاژکاری برای خودروسازان فرانسوی، کره ای، چینی و ژاپنی به تولیدکننده محصولات بومی تبدیل کند. اینجا در گزارشی کوتاه سراغ پلتفرم های دو خودروساز می رویم و از نزدیک با برنامه های آنها، خودروهای جدید و مشخصات فنی شان آشنا می شویم.
ایران خودرو؛ عصر جهانی شدن!
خودروساز قدیمی کشور بعد از برجام با کمک 11 شریک داخلی و خارجی طرحی را برای توسعه یک برند بین المللی آماده کرد که در آن، دامنه ای از خودروها از هاچ بک و کراس اوور تا وانت و سدان و از خودرو دیزلی تا محصولات الکتریکی را می توان دید. تولید این خودروها البته سرمایه بسیار عظیمی می طلبید که از توان خودروساز وطنی خارج بود و کارشناسان از آغاز این طرح ها که در افق 2025 دیده شده بود، بلندپروازانه می دیدند. در نخستین نشست مشترک سازندگان این پلتفرم در ایران که با عنوان Early Supplier Involvementدر سوم آبان 96 برگزار شد، از پینین فارینای ایتالیا تا هیوندای پاورتک کره و از ماهله، بنتلر و زیمنس آلمان تا پانچ بلژیک و روسای دو دانشگاه صنعتی مشهور تهران در آن حضور داشتند.
مرداد 96 این پیشرانه با تکنولوژی یورو شش و قدرت 130 اسب بخار در قالب یک موتور سه سیلندر که در قزوین مونتاژ می شد، معرفی و رونمایی گشتاین پروژه که هزینه توسعه آن در فاز طراحی 76 میلیون دلاری اعلام شد، قرار بود به طراحی یک پلتفرم مدولار بینجامد و حداقل چهار خودروی متفاوت را به خط تولید برساند. به غیر از پروسه طراحی که برعهده استودیو مشهور پینین فارینای ایتالیا بود، پروژه روی تولید موتور (در انواع احتراق داخلی، دوگانه سوز، هیبرید و برقی)، سامانه های انتقال قدرت، سیستم های تعلیق، شاسی و فرمان همچنین کیفیت تولید تمرکز داشت. آن زمان گفته می شد نیمه دوم سال 98 زمانی است که اولین محصولات این قرارداد به بازار معرفی خواهد شد و در نهایت هم 13 مدل مختلف اعم از ون، وانت، سدان، هاچ بک و محصولات اقتصادی برقی را برای ایران خودرو به ارمغان می آورد. بر این مبنا هدف ایران خودرو در زمینه تولید تا سال 1404 رقم 815 هزار دستگاه در سال بود.
اما از آن قرارداد امروز چه مانده است؟ واقعا نمی توان به این سوال پاسخ دقیقی داد اما مدتی قبل یکی از رسانه های تخصصی حوزه خودرو در خبری تایید کرد به زودی ایران خودرو از پلتفرم جدید و جهانی خود رونمایی خواهد کرد و اولین محصول آن هم یک کراس اوور سایز C است. البته حدس و گمان خبرنگاران آن رسانه این بود که شاسی بلند ایران خودرو محصولی است که روی پلتفرم پژو 301-پژو 2008 ساخته خواهد شد اما به نظر می رسد ایران خودرو به صورت پنهانی در حال پیشبرد برنامه خود با شرکای خارجی تحت همین قرارداد منعقد شده در سال 96 است.
یکی از نکات جالب درباره پروژه سایپا پلتفرم SP0 است که در کلاس خودروهای متوسط قرار داشته و با تولید کراس اوور و سدان روی این بخش از بازار تمرکز دارد سایپا؛ خودروسازی برای فقرا و اقشار کم درآمد
درباره پلتفرم SP100 سایپا و نیز پروژه های SP این شرکت گزارش های مختلفی تاکنون در همین صفحه منتشر شده اما آنچه مشخص شده تمایل این شرکت به ایجاد یک زبان طراحی بومی است که در مرکز تحقیقات و نوآوری خود آن را خلق کرده است. در عین حال یک مجموعه از موتورهای 3 و 4 سیلندر مدرن تنفس طبیعی و توربو از جمله برنامه هایی بودند که سایپا در نظر داشت در فضای پسابرجام آنها را محقق سازد. همان زمان در گرماگرم برجام، سایپا اعلام کرد در پی تولید پیشرانه ای کاملا جدید با حجم 1200سی سی، آرایش سه سیلندر و ساختار مدرن است که کمپانی AVL اتریش آن را طراحی کرده و علاوه بر سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها، به سامانه توربوشارژر هم مجهز است. این موتور که گفته شده برای محصولات پلتفرم sp100در نظر گرفته شده بود، ممکن است هم اینک در دست مهندسی و حتی تولید باشد. طبق برخی شنیده ها این پیشرانه ممکن است با توان 150 اسب روی نسخه فول آپشن رهام قرار گیرد. چیزی که نه تنها شتاب و قدرت مناسبی را برای این محصول به ارمغان میآورد که مصرف سوخت خودرو را هم تا میزان قابل قبولی کاهش می دهد. موتور طراحی شده توسط AVL که قرار بود در رنج های مختلف بین 130 تا 160 اسب بخار قدرت تولید کند، در کنار یک جعبه دنده شش سرعته اتومات ساخت هیوندای پاورتک، نوید عرضه خودروهایی به روز با مجموعه های جدید فنی را می داد.
سایپا از این جهت به این مجموعه نیاز بسیاری داشت که کار طراحی بک هاچ بک، یک کراس اوور و یک سدان متوسط را در مرکز تحقیقات خود به پایان رسانده و اگر منابع مالی، بازار مناسب و قطعات فنی کار را داشته باشد، قادر خواهد بود تولید این محصولات را کلید بزند.
آما آیا واقعا در این شرایط می توان این مجموعه های پیچیده را در کشور ساخت؟ شاید تزریق 10 هزار میلیارد تومان منابع مالی گره از کار فرو بسته سایپا و ایران خودرو باز کند. چگونه؟ مشخص نیست. شاید هنوز روابط خارجی این دو شرکت با رفقای خود به صورت پنهان ادامه دارد.
منبع: دیوار