بامداد فردا یک سیارک بزرگ از کنارمان می گذرد

به گزارش آسمان فارس، بر اساس اعلام ستاره شناسان، یک سیارک بزرگ بامداد فردا (پنجشنبه 27 بهمن 1401) از فاصله 4.5 میلیون کیلومتری زمین عبور می نماید تا یادآوری کند که ما فضا را با سنگ های زیادی که به سرعت حرکت می نمایند، شریک هستیم.

بامداد فردا یک سیارک بزرگ از کنارمان می گذرد

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، یک صخره فضایی قابل توجه در عصر چهارشنبه 15 فوریه به وقت منطقه زمانی شرقی (بامداد پنجشنبه به وقت ایران) نزدیکترین فاصله خود را با زمین در چهار قرن اخیر خواهد داشت، اما جای نگرانی وجود ندارد.

این سیارک موسوم به YY 128، 2005 در ساعت 19:46 چهارشنبه 15 فوریه (04:16 پنجشنبه به وقت ایران) از فاصله 4.5 میلیون کیلومتری (2.8 میلیون مایلی) زمین عبور خواهد نمود.

به گفته پایگاه EarthSky این سیارک در این گذر نو خود از کنار زمین، بیش از هر زمان دیگری در بیش از 400 سال گذشته به زمین نزدیک تر می گردد.

با این حال، این فاصله حدود 12 برابر فاصله زمین تا ماه است، بنابراین هیچ احتمالی وجود ندارد که این سیارک در این گذر به ما برخورد کند.

همان طور که از نام این سیارک پیداست، سیارک YY 128، 2005 در سال 2005 به وسیله ستاره شناسان در رصدخانه کیت پیک (Kitt Peak) در جنوب آریزونا کشف شد و در طول 17 سال گذشته، محققان مدار آن را با درجه بالایی از دقت نقشه برداری و ترسیم نموده اند.

با این حال، مشاهدات و محاسبات آن ها هنوز میزان YY 128، 2005 را معین ننموده است و برترین میزان ای که اخترشناسان می توانند به ما بدهند، قطر 580 متری تا 1.3 کیلومتری آن است؛ بنابراین YY 128، 2005 به عنوان یک سیارک بالقوه خطرناک (PHA) واجد شرایط است، نامی که به صخره های فضایی با عرض حداقل 140 متر که مدار آن ها را در فاصله 0.05 واحد نجومی (AU) از سیاره ما قرار می دهد، داده می گردد. یک AU میانگین فاصله زمین و خورشید و برابر با حدود 150 میلیون کیلومتر است؛ بنابراین 0.05 AU تقریباً معادل 7.4 میلیون کیلومتر است.

اگر YY 128، 2005 به زمین برخورد کند، بدون توجه به اینکه با کدام قسمت برخورد می نماید، آسیب های جدی وارد می آورد.

بنیاد غیرانتفاعی چالش های دنیای مستقر در سوئد می گوید: بزرگ ترین سیارک های نزدیک به زمین (با قطر بیش از یک کیلومتر) پتانسیل ایجاد اثرات زمین شناسی و آب وهوایی در مقیاس دنیای، مختل کردن تمدن بشری و شاید حتی انقراض گونه ها را دارند. تهدید برخورد سیارک های نزدیک به زمین 140 متری تا یک کیلومتری می تواند موجب ویرانی منطقه ای تا قاره ای گردد و به طور بالقوه صد ها میلیون نفر را قربانی کند.

با این حال نباید نگران بود، چون همانطور که گفته شد، سیارک YY 128، 2005 هیچ خطری در این گذر برای ما ندارد.

لازم به ذکر است که گذر سال جاری YY 128، 2005 در یک روز تاریخی مصادف با دهمین سالگرد انفجار سیارکی چلیابینسک (Chelyabinsk) انجام می گردد.

در 15 فوریه 2013، یک صخره فضایی تقریباً 20 متری بدون هیچ هشداری بر فراز شهر چلیابینسک روسیه منفجر شد و هزاران پنجره را شکست و آسیب ها و جراحات جزئی عمدتاً در اثر پریدن خرده های شیشه شکسته برجا گذاشت.

اخترشناسان گفتند که این حادثه اهمیت درک بهتر جمعیت سیارک های نزدیک به زمین (NEO) را برجسته کرد.

ناسا دفتر هماهنگی دفاع سیاره ای خود را چند سال پس از رویداد چلیابینسک افتتاح کرد و ستاره شناسان و محققان در سراسر دنیا به این کوشش برای محافظت از زمین پیوستند.

در نتیجه، دانشمندان در حال آنالیز بیشتر و بهتر جمعیت NEO ها هستند. برای مثال، ناسا و شرکای آن بیش از 95 درصد از سیارک های دارای حداقل یک کیلومتر عرض را تا 50 میلیون کیلومتری زمین پیدا نموده اند و هنوز هیچ یک از آن ها برای آینده نزدیک، خطرناک پیش بینی نشده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 27 بهمن 1401 بروزرسانی: 27 بهمن 1401 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 2141

به "بامداد فردا یک سیارک بزرگ از کنارمان می گذرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بامداد فردا یک سیارک بزرگ از کنارمان می گذرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید