اگر ماه ناپدید گردد چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش آسمان فارس، خبرنگاران: در 20 جولای 1969، فضانوردان آپولو11، باز آلدرین و نیل آرمسترانگ اولین کسانی بودند که روی سطح ماه، حدود 38600 کیلومتری سطح زمین قدم گذاشتند. در این 50 سال حتما مطالب زیادی درباره این اتفاق بزرگ خوانده اید، اما چه اتفاقی می افتد اگر روزی ماه ناپدید گردد؟ و چه اتفاقی برای ما می افتد؟

اگر ماه ناپدید گردد چه اتفاقی می افتد؟

تاریکی تاریکتر می گردد

به سختی می توان ترتیب اتفاقات بعد از ناپدیدشدن ماه را درک کرد، اما یکی از اولین تغییراتی که انسان متوجه آن خواهد شد، شب های تاریک تر است. چرا؟ چون ماه نور خورشید را بازتاب می نماید و وقتی خورشید در طرف دیگر سیاره ماست به زمین روشنی می دهد، به خصوص در شب هایی که ماه کامل است.

رانندگی خطرناک می گردد

نتیجه شب های تاریک تر چه می گردد؟ اثرات آن در جامعه احساس خواهد شد، در بعضی مکان ها بیشتر از بقیه. بدون تابش غیرمستقیم خورشید به وسیله ماه، رانندگی شبانه در همه مناطقی که به نور مصنوعی دسترسی ندارند، مثل جاده های بین شهری یا کمپ های جنگلی خطرناک خواهد شد. از سوی دیگر، بدون نور ماه، هیچ مانعی برای لذت بردن از شب های پرستاره وجود نخواهد داشت.

جوانب مثبت و منفی برای حیوانات

تاثیر این شب های تاریک روی حیوانات چه خواهد بود؟ بستگی به حیوانش دارد. بسیاری از شکارچیان مثل جغد ها و شیرها، به تاریکی با کمی نور ماه برای شکار احتیاج دارند. بدون ماه، آن ها در پیدا کردن غذا به مشکل می خورند. از سوی دیگر جوندگان وقتی نور ماه بیشتر باشد، تمایل بیشتری به پنهان شدن دارند، چون شناسایی آن ها برای شکارچیان راحت تر است. بدون نور ماه، آن ها زنده می مانند.

جزرومد کمتر می گردد

جزر و مد زاییده نیروی گرانش ماه است. وقتی ماه به اقیانوس نزدیکتر می گردد، جزرومد کمی افزایش می یابد. مقدار کمی از جزر و مد هم در اثر گرانش خورشید ایجاد می شوند، اما بدون ماه، جزرومد بسیار کم می گردد، حدود یک سوم!

انقراض جمعی

بدون جزرومد، اکوسیستم جزرومدی هم وجود ندارد، یعنی همه حیواناتی که به چنین محیطی وابسته اند، منقرض خواهند شد. جزر و مد همه چیز را در اقیانوس به حرکت وامی دارد و به اکوسیستم های ساحلی فرصت رشد می دهد. خرچنگ ها، صدف ها، ستاره های دریایی و حلزون ها برای بقا به جزرو مد وابسته هستند. همچنین این اکوسیستم ها غذای پرندگان محلی و مهاجر و همچنین پستاندارانی مثل خرس ها، راکون ها و گوزن ها را تامین می نمایند.

بدتر شدن تغییرات آب و هوایی

باور کنید یا نه، جزرومد آب و هوای زمین را تثبیت می نماید. وقتی جزرومد کم گردد، آب و هوا غیرقابل پیش بینی تر از قبل می گردد. حرکات جزرومدی باعث جریان های اقیانوسی هم می گردد که به نوبه خود الگو های آب و هوایی جهانی را ایجاد می نمایند. بدون آن ها، دمای منطقه ای شدیدتر می گردد و رویداد های آب و هوایی بزرگی رخ می دهد.

شیب نامتعادل

محور زمین حدود 23.4 درجه انحراف دارد و ماه به ثابت بودن آن یاری می نماید. سیاره های بدون قمر های بزرگ، مثل مریخ، 10برابر بیشتر تغییر شیب محور را تجربه می نمایند. تخمین زده می گردد که بدون ماه، شیب محور زمین به 45 درجه هم می رسد و باعث می گردد زمین به طرفین بچرخد.

فصل های عجیب

چرخیدن زمین به طرفین چه اشکالی دارد؟ قطب ها همواره سرد نخواهند بود، شاید استوا هم همواره گرم نباشد. بدون ماه که همه چیز را برای ما تثبیت می نماید، هر چند هزار سال یکبار عصر های یخبندان بخش های مختلفی از زمین را درگیر می نمایند. به طور خلاصه، تابستان، بهار، پاییز و زمستان معنایشان را از دست می دهند.

روز های کوتاه تر

ماه مسئول 24 ساعت شبانه روز است. زمین بدون ماه کمی سریع تر می چرخد. گرانش ماه که جزرومد اقیانوس را کنترل می نماید، موجب اصطکاک آب اقیانوس با بستر دریا هم می گردد که سرعت چرخش زمین را کم می نماید و باعث می گردد روز ها به مرور زمان بلندتر شوند. تحقیقات ثابت نموده که 400میلیون سال پیش شبانه روز فقط 22 ساعت بوده است. بدون ماه زمین کمی سریع تر می چرخد، یعنی روز ها کوتاه تر می شوند و تقویم ها و ساعت های فعلی دیگر هماهنگ نیستند.

فروپاشی سیاره ای

این یکی هم ناشی از عدم گرانش ماه روی زمین است. بدون گرانش ماه، ممکن است هسته سیاره تغییرات ناخوشایندی را تجربه کند. و اتفاقات بسیار بدی بیشماری مثل آتفشان یا زمین لرزه رخ دهد.

حساسیت بیشتر به سیارات

می دانید که برخورد یک سیارک بزرگ با زمین در 66میلیون سال پیش باعث انقراض دایناسور ها و سایر گونه های حیات روی زمین شد. اما شاید ندانید که ماه اولین خط دفاعی ما دربرابر اجسام فضایی است. بدون ماه در معرض خطر برخورد سیارک هایی هستیم که در غیراین صورت به زمین می رسیدند.

منبع: rd

منبع: برترین ها
انتشار: 3 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 298

به "اگر ماه ناپدید گردد چه اتفاقی می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر ماه ناپدید گردد چه اتفاقی می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید