انتخاب رنگ و تاثیر آن در طراحی داخلی

به گزارش آسمان فارس، ایجاد فضایی سرزنده و ظاهری جدید در خانه با ترکیب رنگ های مختلف، از طیف روشن تا تیره امکان پذیر می باشد. استفاده از این روش باعث ایجاد فضایی متفاوت در اتاق می گردد. با استفاده از تکنیک های صحیح و الهام دریافت از تصاویر مختلف، می توانید به این امر دست یابید. در این زمینه می توانید از متخصصان رنگ شناسی و طراحان داخلی یاری بگیرید. هم چنین استفاده از علایق شخصی و به کار بردن خلاقیت نیز می تواند در جهت شخصی سازی این کار به شما یاری کند. اگر در زمینه استفاده از رنگ ها اطلاعات کافی داشته باشید، انتخاب رنگ مناسب برای خانه بسیار راحت خواهد شد. در این جا به بیان نکاتی در خصوص چگونگی انتخاب رنگ مناسب خواهیم پرداخت. هر رنگی تاثیرخاص خود را داشته و تاثیر آن در قسمت های مختلف خانه مانند اتاق نشیمن، اتاق خواب، حمام و حتی آشپزخانه متفاوت می باشد. برای انتخاب رنگ، بهتر است در ابتدا به بررسی شخصیتی خود پرداخته و علایق خود را تعیین کنید. این کار بهترین روش برای انتخاب رنگ مناسب و تاثیرگذار می باشد.

انتخاب رنگ و تاثیر آن در طراحی داخلی

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید.

استفاده از یک رنگ

زمانی که تصمیم به استفاده از یک رنگ داشته باشید اقدام به طراحی و استفاده از آن یک رنگ بسیار راحت می باشد. این راه حل، یکی از آسان ترین روش ها برای یکسان سازی فضای اتاق می باشد. این امکان برای شما وجود دارد که که از طیف رنگی متفاوت استفاده نمایید. توجه داشته باشید که برای عمق بخشی به فضای اتاق بهتر است از طیف رنگی تیره استفاده نمایید.

تزئینات

استفاده از الگو برای طراحی دیوار به عنوان یک روش مدرن شناخته می گردد و باعث ایجاد تاثیرگذاری می گردد. برای مثال استفاده از الگوهای راه راه عمودی باعث بلندتر به نظر رسیدن سقف اتاق می گردد. استفاده از کاغذ دیواری با الگوهای راه راه افقی نیز باعث عریض تر نشان دادن اتاق می گردد.

طیف رنگ خاکستری و آبی رنگ

استفاده از طیف های مختلف رنگ آبی در کنار رنگ خاکستری روشن باعث ایجاد عمق در فضای اتاق می گردد. ترکیب این رنگ ها تاثیرگذاری فراوان داشته و باعث ایجاد محیطی آرام می گردد. در کنار این رنگ ها استفاده از رنگ های قهوه ای نیز می تواند نمای زیبایی ایجاد کند. چنین فضایی برای ریلکس کردن بسیار مناسب می باشد.

استفاده از رنگ کرمی در کنار رنگ طلایی

استفاده از این دو رنگ برای ایجاد محیطی گرم و شاد کارامد می باشد. استفاده از این رنگ تاثیر عمیق تری نسبت به رنگ بژ دارد. اگرچه زمانی که به استفاده از رنگ های گرم و شاد اشاره می کنیم، بیش تر افراد به فکر استفاده از رنگ زرد می افتند، اما رنگ طلایی باعث ایجاد درخشش بیش تر شده و بدون ایجاد هرج و مرج باعث ایجاد انسجام در اتاق می گردد. استفاده از طیف مختلف این رنگ ها برای رنگ آمیزی سقف و یا استفاده به عنوان کفپوش باعث ایجاد فضای زیبایی می گردد.

رنگ طبیعت

استفاده از رنگ های موجود در طبیعت باعث ایجاد آرامش شده وحس و حال خوبی به خانه ما می بخشد. استفاده از رنگ سبز روشن در کنار سبز زیتونی نمای زیبایی ایجاد می نماید. استفاده از این رنگ در بین عموم از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. طیف های مختلف رنگ سبز در کنار یکدیگر ترکیب زیبایی به وجود می آورند. بنابراین استفاده از انواع طیف رنگ سبز در طراحی هرج و مرج ایجاد نکرده و نمای ناخوشایندی به وجود نمی آورد.

استفاده از رنگ های تیره وچشم نواز

اگر از این رنگ ها به درستی استفاده نگردد، به طور قطع ظاهر خوبی ایجاد نخواهند کرد. برای مثال استفاده از رنگ قرمز برای ایجاد فضایی سرزنده مناسب می باشد. رنگ هایی مانند رنگ زرد و سفید تلفیق خوبی با رنگ قرمز ایجاد می نمایند. زمانی که از رنگ قرمز استفاده می کنید، بهتر است در کنارآن از طیف رنگی همان رنگ استفاده نمایید. این کار باعث ایجاد فضایی دراماتیک شده و به فضای خانه عمق می بخشد. استفاده از انواع مبلمان ساده در کنار این رنگ ها نمای زیبایی ایجاد می نماید.

ترکیب رنگ های خنثی روشن

بعضی افراد تمایل به استفاده از رنگ های تیره ندارند، زیرا این رنگ ها باعث سلب آرامش آن ها درمحیط خانه می گردد. اگر شما نیز در دسته این افراد قرار می گیرید، پیشنهاد ما به شما استفاده از رنگ های خنثی و رنگ سفید می باشد. استفاده از این رنگ ها در کنار رنگ های تیره، از تاثیر گذاری آن ها کاسته و به نوعی در محیط توازن ایجاد می نماید. زمانی که به استفاده از رنگ های روشن فکر می کنید، باید به چگونگی ست کردن آن ها با سبک طراحی نیز فکر کنید. برای این کار می توانید طیف های مختلف رنگ روشن را امتحان کنید تا در نهایت ترکیب مورد علاقه خود را پیدا کنید. انتخاب و استفاده از رنگ کار مسئله ای نمی باشد، چرا که تجدید رنگ آمیزی چندان کار دشواری نیست.

استفاده از تکنیک آمبره

نکته کلیدی برای موفقیت در اجرای تکنیک آمبره استفاده از رنگ های متوالی در یک طیف می باشد. برای مثال از پنج طیف رنگی می توان در این تکنیک استفاده کرد.

قانون سه تایی

در بسیاری از اصول طراحی از قانون سه تایی تبعیت می گردد. این بدان معناست که از یک رنگ باید حداقل سه بار در طراحی اتاق استفاده گردد. برای مثال اگر تمایل به استفاده از رنگ سبز دارید می توانید از این رنگ برای رنگ آمیزی دیوار، انتخاب فرش و انتخاب یک المان تزئینی سبز رنگ استفاده نمایید. استفاده از این تکنیک در طیف های مختلف امکان پذیر می باشد، اما در هنگام استفاده از رنگ های تیره تر تاثیرگذاری بیشتری دارد.

استفاده از وسایل مکمل

رنگ مبلمان و وسایل تاثیر شگرفی بر زیبایی اتاق نشیمن خواهد داشت. برای مثال یکی از روش های تاثیر گذاری که می توانید مورد استفاده قرار دهید، استفاده از رنگ قرمز بر روی کفپوش سفید می باشد. این کار باعث ایجاد نمایی چشمگیر در اتاق می گردد. هم چنین شما می توانید برای انتخاب رنگ شلف های دیواری نیز از طیف رنگ تیره تری نسبت به دیوار استفاده نمایید. این کار باعث جلب توجه افراد می گردد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 10 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 678

به "انتخاب رنگ و تاثیر آن در طراحی داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب رنگ و تاثیر آن در طراحی داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید